چگونه می توانیم شادی پایدار را تجربه کنیم؟

به گزارش وبلاگ دوست، یک روانشناس همزمان با روز شادی با بیان اینکه شادی یک احساس درونی پایدار است، گفت: شاید کوشش های پی درپی و موفقیت های ناشی از آن موجب خوشحالی لحظه ای گردد ولی لزوما به معنای شادی پایدار نیست چراکه ذهنیت فرد به نتیجه طلبی متمرکز شده و عملا از کلیت لحظات که ناشی از تمامی لحظات، کوشش و تفکر و در نهایت رسیدن به هدف و نتیجه است لذت نمی برد و از این رو شاد نیست.

چگونه می توانیم شادی پایدار را تجربه کنیم؟

سامان آسیابانی در کفت وگو با وبلاگ دوست، اظهار کرد: شادی یک حالت روانی است که در آن فرد احساس لذت و سرخوشی می نماید به عبارتی شادی هیجان مثبت بدون احساس درد و گناه است که آرامش خاطر و رضایت باطنی را دارا است که به رضایت از زندگی تعبیر می گردد. شادی یک احساس درونی است که با علایم رضایت از زندگی و خوش خلقی در خارج از درون فرد نمود پیدا می نماید.

وی اضافه کرد: شادی زمانی حاصل می گردد که فرد در کلیت عمر خویش از گذشته خود کسب تجربه و از لحظه حال خویش لذت ببرد و به آینده خود خوشبین و امیدوار باشد و سعی کند با انجام دادن امورات زندگی خود احساس لذت کند، ولو اینکه قطعا یک فرد شاغل از وجود عدالت، نظم، اعتماد و نوع دوستی در محیط شغل خود می تواند لذت ببرد و از شاغل بودن در آن مکان می تواند احساس شادی پایدار کسب کند.

به گفته آسیابانی، افراد شاد ذهن خود را به شکل افراطی درگیر مسائل نمی نمایند، به مسائل پیش رو با نگاهی راهکار مدار نگاه می نمایند، کمالگرا نیستند و به داشته های خود راضی اما برای شرایط بهتر همیشه کوشش دارند، به سلامت جسمی خود توسط ورزش و انجام فعالیت های پیشگیرانه می پردازند و به آراستگی و منظم بودن شرایط ظاهری خود اهمیت داده و لذت می برند، همچنین به حقوق دیگران احترام گذاشته و از احترام گذاشتن دیگران به حقوق خود احساس لذت و رضایت دارند. از سوی دیگر به زندگی خود متعهد و سعی در مطلوب کردن هر چه بیشتر شرایط فردی، شغلی، مالی و عاطفی خود و نزدیکانشان دارند.

این روانشناس درباره چگونگی تدام بخشیدن به احساس شادی گفت: دوستان و اطرافیان فرد با القای امید و حمایت روانی از اهداف و ایده های فرد و همچنین تحسین شرایط زندگی فرد می توانند به تداوم احساس شادی فرد یاری بخشند. همچنین ارتباط با افراد مثبت اندیش و امیدوار فرد را از تفکرات منفی و آزار دهنده دور و منجر به قوت قلب فرد در مقابل اهداف و آرمان ها می گردد.

وی معتقد است که برخی از دوستان و اطرافیان با القای تفکرات ناامیدوارانه و منفی فرد را به وسواس فکری درست و غلط های زندگی کشانده و شادی و سرزندگی فرد را به یاس و نا امیدی می کشانند، به همین دلیل هم نشینی با افراد مثبت فکر و امیدوار و شاد برای داشتن یک تفکر مثبت و خوش اندیش واجب است.

وی ادامه داد: احساس شادی در فرد موجب هدفمندی و تاب آوری و امیدواری در مواجهه با مسائل سخت است و فرد را از انبوه پرتگاه های ذهنی ناامیدوارانه جهت زندگی مصون می نماید و با تقویت ایمان موجب کوشش و رغبت بیشتر فرد برای پیکار با مسائل اندوهگین می گردد، به طوری که فرد شاد در تلاطم های زندگی پیش رو با تجربه و درایت بیش از پیش به حل امورات زندگی خود پرداخته و به تقویت ایمان و عزت نفس خود بیش از پیش یاری می نماید.

آسیابانی در سرانجام به بیان توصیه هایی در این راستا پرداخت و گفت: برای شاد بودن باید در هنگام بروز مسائل با تکیه بر اینکه این مسئله نیز یک مانعی است بر سر زندگی که در نهایت با یک ذهنیت مثبت می توان راهکاری خردمندانه برای حل آن اندیشید، نسبت به کاوش ریز بینانه جوانب و راهکار های پیش رو بیندیشیم و با اطلاع بر طبیعی و تکراری بودن فرایند حل مسائل در تاریخچه زندگیمان از بروز هر گونه ناراحتی و عصبانیت جلوگیری کنیم و به جای ایجاد وسواس در تفکر و پروراندن احساس ناامیدی، هر چه سریع تر در جهت حل مشکل گامی برداریم و با تکیه بر یاری خداوند، برای افزایش مهارت ها و توانایی های خویش نسبت به حل مشکل و جلوگیری از بروز عصبانیت و از بین رفتن احساس شادی کوشش کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه می توانیم شادی پایدار را تجربه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توانیم شادی پایدار را تجربه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید