ویتامینD و خواص آن

به گزارش وبلاگ دوست، ویتامین D یکی از ویتامین های لازم برای بدن و از جمله ویتامین های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها یاری می نماید. این ویتامین از واکنش پوست به نور آفتاب و مصرف برخی از غذاها و داروها تامین می گردد. در ادامه به آنالیز ویژگی های این ویتامین می پردازیم.

ویتامینD و خواص آن

ویتامین دی چیست ؟

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که وظایف بسیار مهمی در بدن دارد. این ویتامین به فراوری کلسیم، ساخت و مراقبت از استخوان ها یاری نموده و در تنظیم سیستم ایمنی، سلول ها و پیشگیری از سرطان مفید می باشد. بدن ویتامین دی را ذخیره نموده و زمانی که پوست در معرض نور آفتاب است، آغاز به ساخت این ویتامین می نماید. ویتامین د در برخی غذاها مثل شیر غنی شده با ویتامین دی یافت می گردد.

ویتامین دی دو دسته است:

ارگوکلسیفرول(D2)

کلسیفرول (ویتامین D3)

کوله کلسیفرول برترین ترکیبی است که سطح ویتامین د را در خون افزایش می دهد. در بچه ها کمبود ویتامین د موجب راشیتیسم یا نرمی استخوان می گردد. برخی افراد ممکن است ویتامین د را به میزان کافی جذب ننمایند بخصوص افرادی که در منطقه ها کوهستانی زندگی می نمایند و بعلاوه سالمندان. سیاه پوستان به میزان سفید پوستان، نور آفتاب را براحتی جذب نمی نمایند بنابراین خطر کمبود ویتامین د در این افراد بیشتر است. کمبود ویتامین د با برخی بیماری ها مثل سرطان سینه و کولون، پروستات، فشار خون بالا، افسردگی و چاقی ارتباط دارد، بنابراین افراد با بیشترین سطح ویتامین د کمتر در معرض ابتلا به این بیماری ها هستند.

ویتامین D3 نسبت به ویتامین D2 بهتر جذب بدن می گردد. این دو ویتامین به طور طبیعی در مواد غذایی یافت شده و به شیر نیز افزوده می گردد. البته همه محصولات لبنی من جمله ماست و پنیر نمی توانند با ویتامین دی غنی شوند.

مهمترین منابع ویتامین دیروغن کبد ماهی کاد (این روغن حاوی میزان بالای ویتامین آ است که مصرف زیاد آن می تواند مسمومیت ایجاد کند بنابراین اگر از آن برای تامین ویتامین د استفاده می کنید در خصوص مصرف این روغن با پزشک مشورت کنید.)

ماهی های چرب مثل: سالمون، تن، ساردین و کیلکا

شیر و غلات غنی شده با ویتامین دی

تخم مرغ

زمانی که پوست در معرض نورآفتاب است، بدن آغاز به ساخت ویتامین د می نماید. رنگ پوست بر فراوری ویتامین د تاثیر دارد. افراد با پوست روشن تنها باید به مدت 45 دقیقه در هفته در نورآفتاب بمانند تا بدن بتواند ویتامین د مورداحتیاج را جذب کند درحالیکه مدت زمان مورداحتیاج برای افراد سیاه پوست بیش از 3 ساعت می باشد.

هوای ابری و مه آلود، لباس، کرم ضدآفتاب و شیشه پنجره همگی میزان جذب نورآفتاب را به پوست کمتر می نمایند. استفاده از کرم ضدآفتاب به پیشگیری از سرطان پوست یاری می نماید. در منطقه های که دسترسی به نورآفتاب کم است، جذب ویتامین د بسختی صورت می گیرد لذا به ساکنین این منطقه ها توصیه می گردد که مکمل ویتامین د مصرف نمایند. ویتامین د در بیشتر قرص های مولتی ویتامین وجود دارد و به شکل کپسول یا قرص از دوز 50 تا 1000 واحد در داروخانه ها یافت می گردد. مصرف این ویتامین باید طبق تجویز پزشک انجام گردد. افرادی که در هضم چربی مشکل دارند باید ویتامین د را به صورت تزریقی و طبق تجویز پزشک مصرف نمایند. 1

خواص ویتامین D چیست؟

تقویت استخوان هاویتامین D برای تقویت استخوان ها در هر سنی از کودکی تا پیری لازم است. این ویتامین به بدن یاری می نماید تا بدن شما کلسیم را از غذا جذب کند. مصرف روزانه ویتامین D و کلسیم برای افراد بالغ از شکستگی استخوان ها جلوگیری می نماید و سبب تقویت استخوان های شنماینده می گردد. بچه ها نیز برای ساخت استخوان های محکم و جلوگیری از نرمی استخوان به این ویتامین احتیاج دارند چرا که کمبود آن منجر به پرانتزی شدن پاها، کشیدگی زانو و ضعیف شدن استخوان ها می گردد.

جلوگیری از بیماری ام اسبیماری ام اس در منطقه های که از خط استوا دور هستند، شایعتر است. سال ها پژوهشگران به رابطه بین نور خورشید، ویتامین D و MS مشکوک بودند. یکی از پژوهش ها نشان داد که کمبود ویتامین D با بیماری ام اس ارتباط دارد. البته مشاهدات کافی برای افزایش سطح ویتامین D وکاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس وجود ندارد.

کاهش آسیب به چشم هایکی از دلایل اصلی اینکه بعد از 50 سالگی چشم ها ضعیف می شوند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن است. پیشرفت آهسته تاری دید که نزدیک به مرکز چشم اتفاق می افتد و مانع آن می گردد که روبرو را واضح ببینیم. دچار شدن به این مشکل بیشتر با سن، ژنتیک و نژاد در ارتباط است. مواردی نیز به خودمان مربوط است مانند سیگار نکشیدن، مرتب ورزش کردن، و خوردن سبزیجاتی مانند کلم می تواند به وضوح دید یاری کند. تحقیقات اخیر نشان داده تامین ویتامین D مورد احتیاج بدن نیز می تواند یاری کند، حتی اگر ژنتیک بر علیه شما باشد.

بهبود دیابتپژوهش ها نشان داده اند که بین کمبود این ویتامین و دیابت نوع 2 رابطه ای وجود دارد. آیا با بالا بردن سطح این ویتامین، از دیابت در امان می مانیم؟ هنوز برای پزشکان کاملا به اثبات نرسیده است که با خوردن این ویتامین خطر ابتلا به دیابت کاهش می یابد یا نه، اما چربی های اضافی بدن با ابتلا به دیابت و کمبود این ویتامین مرتبط است.

برطرف اسپاسم عضلانییکی از نقش های مهم ویتامین D در بدن ما یاری به عضلات برای جذب کلسیم، تقویت بدن و عملکرد بهتر است. تحقیقات نشان داده اند که یکی از دلایل اصلی گرفتگی و اسپاسم عضلات دریافت ناکافی ویتامین D است.2

یاری به لاغری و کاهش وزنتحقیقات نشان داده که مصرف منابع غذایی ویتامین D باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن یاری می نماید.

درمان افسردگی و بی خوابیتحقیقات نشان داده که مصرف اندازه کافی ویتامین D باعث افزایش ترشح سروتونین شده و به درمان افسردگی بالینی، افسردگ فصلی و بی خوابی یاری می نماید.

پیشگیری از سرطانبرخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین D خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛ در واقع ویتامین D مرگ سلول های سرطانی یا آپوپتوز را افزایش داده و از متاستاز یا تکثیر سلول های سرطانی در بدن پیشگیری می نماید.

سلامت قلبتحقیقات در سال 2008 نشان داده که ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.3

نشانه های کمبود ویتامین دی چه هستند؟احساس خستگی دائمی: همواره و حتی با وجود خواب کافی، احساس خستگی می کنید.

افسردگی

عرق پیشانی: اغلب و حتی زمانی که گرم تان نیست و فعالیت بدنی زیادی ندارید، پیشانی تان عرق می نماید.

استخوان درد: اغلب، به ویژه در زمستان ها از دردهای عضلانی و استخوانی رنج می برید. بعلاوه صبح ها مفصل هایتان کمی خشک و سفت می شوند. بیشتر این دردها، علائم بیماری نرم استخوانی هستند.

شکستگی های تنشی استخوان: کمبود ویتامین دی خطر بروز شکستگی های تنشی استخوان را بالا می برد. شکستگی های تنشی استخوان به شکستگی های ناکامل استخوان اطلاق می گردد که در اثر فشارهای کم اما تکرار شونده و همینطور ضعف استخوان به وجود می آیند.

بد خواب شدن

دائما بیمار شدن: کمبود ویتامین دی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد، در نتیجه دائما بیمار می شوید.

روزانه چقدر ویتامین دی باید دریافت کرد؟پزشکان معتقدند در مجموع روزانه 15 تا 20 دقیقه حضور در آفتاب بدون کرم ضد آفتاب، ویتامین دی مورد احتیاج ما را تأمین می نماید. اما احتیاج روزانه بدن به ویتامین دی به سن افراد بستگی دارد. این میزان برای خردسالان، بچه ها و افراد بزرگسال تا سن 70 سال، 600 آی یو (International Unit) است. از آنجایی که با افزایش سن توانایی جذب ویتامین دی در بدن کاهش می یابد، افراد 71 سال و بیشتر، روزانه باید 800 آی یو ویتامین دی دریافت نمایند. این مقادیر برای حفظ سلامت استخوان ها هستند و برای برخورداری از دیگر فواید ویتامین دی، اندازه بیشتری از آن را باید مصرف کرد.

افراد چاق هم احتمالا به ویتامین دی بیشتری احتیاج دارند، چون سلول های چربی ویتامین دی دریافتی بدن را در خود حل می نمایند و اندازه کمی از آن برای استفاده بدن باقی می ماند. برخی محققان معتقدند در پاییز و زمستان هم به علت کم شدن نور خورشید می توان اندازه دریافت ویتامین دی را بیشتر کرد.4

پی نوشت:

1.www.shiderstore.com

2.www.kermany.com

3.www.coca.ir

4.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "ویتامینD و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامینD و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید