رژیم بدون گلوتن؛ فواید و مضرات همراه با بایدها و نبایدهای غذایی

به گزارش وبلاگ دوست، در رژیم بدون گلوتن مواد غذایی مانند گندم که حاوی پروتئین گلوتن هستند، حذف می شوند. بیشتر مطالعاتی که درباره رژیم غذایی بدون گلوتن اجرا شده اند، افراد مبتلا به بیماری سلیاک را آنالیز نموده اند، اما عارضه دیگری به نام حساسیت به گلوتن وجود دارد که در آن فرد به علت مصرف گلوتن دچار مشکل می گردد. اگر به عدم تحمل گلوتن مبتلا هستید، باید به طور کامل از مصرف گلوتن خودداری کنید؛ وگرنه دچار عوارض جانبی خطرناکی می شوید. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ برایتان آماده نموده ایم، قرار است شما را با بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بدون گلوتن آشنا کنیم و اطلاعاتی را درباره فواید و مضرات آن در اختیارتان قرار دهیم. قبل از آن به شما می گوییم گلوتن چیست و چرا برخی از افراد نباید آن را مصرف نمایند. تا سرانجام مقاله با ما همراه باشید.

رژیم بدون گلوتن؛ فواید و مضرات همراه با بایدها و نبایدهای غذایی

گلوتن چیست؟

گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، جو و گندم سیاه وجود دارد. گلوتن از واژه لاتین (glue) به معنای چسب گرفته شده است، چون زمانی که با آب ترکیب می گردد، بافت چسبنده ای پیدا می نماید. خاصیت چسب مانند گلوتن به آن در ایجاد یک بافت چسبنده یاری می نماید که باعث می گردد نان زمانی که پخته می گردد، ور بیاید. علاوه بر این به نان بافت مطبوعی می دهد. متأسفانه بسیاری از افراد بعد از خوردن گلوتن علائم ناخوشایندی را احساس می نمایند.

شدیدترین واکنش به گلوتن بیماری سلیاک نام دارد. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه به خود حمله می نماید. این نوع بیماری تا 1 درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار داده است و می تواند به روده ها آسیب برساند. اگر بعد از خوردن گلوتن احساس ناراحتی می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. دو روش برای تشخیص بیماری سلیاک وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم.

1. آزمایش خون

در آزمایش خون آنتی بادی هایی که به اشتباه با پروتئین گلوتن ارتباط برقرار نموده اند پیدا می شوند.

2. بیوپسی از روده کوچک

افرادی که جواب آزمایش خونشان مثبت شده است، احتمالا باید از روده کوچک خود نمونه برداری نمایند. در این فرآیند بخش کوچکی از روده کوچک برای آنالیز برداشته می گردد.

بهتر است قبل از اینکه رژیم بدون گلوتن را دنبال کنید، آزمایش دهید. اگر آزمایش ندهید، تشخیص اینکه به سلیاک مبتلا هستید یا نه برای پزشکتان سخت می گردد. افرادی که دچار بیماری سلیاک نیستند، اما احساس می نمایند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند، می توانند رژیم غذایی بدون گلوتن را به طور دقیق به مدت چند هفته دنبال نمایند تا ببینند علائمشان بهبود پیدا می نمایند یا نه. برای دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن حتما از پزشک یا متخصص تغذیه یاری بگیرید. بعد از چند هفته می توانید به تدریج مواد غذایی حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه نموده و علائم خود را آنالیز کنید. اگر دنبال کردن رژیم بدون گلوتن به بهبود علائم شما یاری نکرد، احتمالا مسائل گوارشیتان علت دیگری دارد.

چرا گلوتن برای برخی از افراد بد است؟

بیشتر افراد بدون اینکه دچار عوارض جانبی شوند، می توانند مواد غذایی گلوتن دار را مصرف نمایند. این در حالی است که افراد مبتلا به ناتوانی در تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک نمی توانند مواد غذایی حاوی پروتئین ذکر شده را مصرف نمایند. افراد مبتلا به سایر اختلالات از جمله حساسیت به گندم و حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی هم باید از مصرف گلوتن خودداری نمایند. اینکه برخی از افراد باید از مصرف گلوتن اجتناب نمایند، به غیر از حساسیت دو علت دیگر دارد که در ادامه آورده شده اند.

1. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک تا 1 درصد از جمعیت دنیا را درگیر نموده است. بیماری سلیاک یک نوع بیماری خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه گلوتن را به عنوان یک مهاجم خارجی تشخیص می دهد. بدن برای خارج کردن گلوتن به آن حمله می نماید. این حمله به نواحی اطراف از جمله دیواره های روده هم آسیب می رساند. این موضوع می تواند منجر به کمبود مواد مغذی، مسائل گوارشی شدید و آنمی گردد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش دهد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک معمولا دچار شکم درد شدید، اسهال، یبوست، راش (بثورات) پوستی، ناراحتی معده، نفخ، کاهش وزن، آنمی یا کم خونی، خستگی و افسردگی می شوند. جالب است بدانید برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک علائم گوارشی را تجربه نمی نمایند و در عوض ممکن است دچار سایر علائم از جمله خستگی، افسردگی و کم خونی شوند. هرچند این علائم با نشانه های سایر بیماری ها مشترک هستند که این موضوع تشخیص بیماری سلیاک را سخت می نماید.

2. حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی

باور بر این است که حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی 0.5 تا 13 درصد از جمعیت دنیا را درگیر نموده است. افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی دچار حساسیت به گندم و بیماری سلیاک نیستند. هرچند آن ها بعد از خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن احساس ناراحتی می نمایند. علائم حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی شبیه به علائم بیماری سلیاک هستند و شامل شکم درد، نفخ، تغییر در حرکات روده، خستگی، اگزما یا بثورات پوستی می شوند. در نظر داشته باشید که نظرات متناقضی درباره حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی وجود دارد. برخی از متخصصان باور دارند که حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی واقعا وجود دارد؛ در حالی که سایر متخصصان وجود این نوع حساسیت را رد می نمایند.

محققان در یک مطالعه 35 فرد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی را آنالیز کردند. محققان شرکت نمایندگان را به دو گروه تقسیم کردند و به گروهی آرد بدون گلوتن و به گروه دیگر آرد گندم دادند. محققان به این نتیجه رسیدند دو سوم شرکت نمایندگان نتوانستند به تفاوت بین آرد بدون گلوتن و آرد گندم پی ببرند. در حقیقت نیمی از شرکت نمایندگان بعد از خوردن آرد بدون گلوتن علائم بدتری را تجربه کردند.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که این علائم ممکن است در اثر سایر محرک ها از جمله کربوهیدرات های با زنجیره کوتاه که می توانند منجر به علائم گوارشی شوند رخ دهند. با این وجود برخی از شواهد نشان می دهند که حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی وجود دارد. شواهد درباره وجود یا عدم وجود حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی متناقض هستند. با این حال اگر فکر می کنید گلوتن باعث می گردد احساس ناراحتی کنید، بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

نبایدهای غذایی در رژیم بدون گلوتن

اجتناب کامل از مواد غذایی بدون گلوتن می تواند چالش برانگیز باشد. علت این موضوع این است که گلوتن در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. در ادامه به منابع اصلی گلوتن در رژیم غذایی اشاره نموده ایم.

  • جو
  • چاودار
  • مالت
  • چاودم (تریتیکاله)
  • مخمر آب جو

در ادامه لیستی از مواد غذایی را در اختیارتان قرار داده ایم که ممکن است حاوی گلوتن افزودنی باشند.

  • نان؛ همه انواع نان های بر پایه گندم
  • پاستا؛ همه انواع پاستاهای بر پایه گندم
  • غلات؛ مگر اینکه روی آن ها عبارت بدون گلوتن نوشته شده باشد.
  • محصولات پخته شده از جمله کیک ها، بیسکویت ها، مافین ها، پیتزا، خرده نان و شیرینی
  • اسنک ها مانند شکلات، کراکر، آجیل رست شده (بو داده)، چیپس، پاپ کورن، چو ب شور و غذاهای بسته بندی شده
  • سس ها از جمله سس سویا، سس تری یاکی و چاشنی سالاد
  • نوشیدنی هایی مانند نوشیدنی های الکلی
  • سایر مواد غذایی از جمله سوپ آبکی و کوسکوس مگر اینکه روی آن ها عبارت بدون گلوتن نوشته شده باشد.

آسان ترین روش برای اجتناب از گلوتن این است که مواد غذایی فرآوری نشده و تک ماده ای مصرف کنید. علاوه بر این باید برچسب روی مواد غذایی که خریداری می کنید را بادقت آنالیز کنید.

بایدهای غذایی در رژیم بدون گلوتن

می توانید مواد غذایی بدون گلوتن مختلفی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از خوردن غذاهای سالم و خوشمزه لذت ببرید. مواد غذایی که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند، در ادامه آورده شده اند.

  • گوشت و ماهی؛ تمام انواع گوشت و ماهی، به غیر از گوشت های پردازش شده
  • تخم مرغ؛ تمام انواع تخم مرغ به طور طبیعی گلوتن ندارند.
  • لبنیات؛ محصولات لبنی ساده مثل شیر، ماست و پنیر معمولی. محصولات لبنی طعم دار ممکن است مواد افزودنی حاوی گلوتن داشته باشند. بنابراین برچسب روی مواد غذایی را بادقت آنالیز کنید.
  • میوه ها و سبزیجات؛ تمام انواع میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی بدون گلوتن هستند.
  • غلات؛ کینوا، برنج، گندم سیاه، نشاسته کاساوا، دانه ذرت
  • نشاسته و آرد؛ سیب زمینی، آرد سیب زمینی، ذرت، آرد ذرت، آرد نخود، آرد سویا، آرد بادام، آرد نارگیل
  • مغزها و دانه ها؛ تمام انواع مغزها و دانه ها
  • روغن ها؛ تمام انواع روغن سبزیجات و کره
  • گیاهان و ادویه ها؛ تمام انواع ادویه ها و گیاهان
  • نوشیدنی ها؛ بیشتر نوشیدنی ها به غیر از نوشیدنی های الکلی

اگر مطمئن نیستید که یک ماده غذایی بدون گلوتن است یا نه، برچسب روی آن را آنالیز کنید.

فواید دنبال کردن رژیم بدون گلوتن

رژیم غذایی بدون گلوتن به طور ویژه برای سلامتی بدن افراد مبتلا به سلیاک فواید زیادی دارد. در ادامه خواص رژیم غذایی بدون گلوتن را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. ممکن است مسائل گوارشی را تسکین دهد

بیشتر افراد به این علت رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می نمایند که مسائل گوارشی خود را درمان نمایند. از جمله مسائل گوارشی مختلف می توانیم نفخ، اسهال یا یبوست، گاز، خستگی و بسیاری از مسائل دیگر را نام ببریم. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به تسکین علائم گوارشی افراد مبتلا به سلیاک و حساسیت به سلیاک غیرگلوتنی یاری کند. در یک مطالعه 215 فرد مبتلا به بیماری سلیاک رژیم غذایی بدون گلوتن را به مدت 6 ماه دنبال کردند. نتایج این مطالعه نشان داد دنبال کردن رژیم غذایی ذکر شده به کاهش معده درد و تکرر اسهال، حالت تهوع و سایر علائم یاری کرد.

2. می تواند التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش دهد

التهاب یک فرآیند طبیعی است که به بدن در درمان و بهبود عفونت ها یاری می نماید. گاهی اوقات التهاب غیرقابل کنترل می گردد و هفته ها، ماه ها و حتی سال ها طول می کشد. به این عارضه التهاب مزمن گفته می گردد که ممکن است منجر به مسائل مختلفی برای سلامتی بدن گردد. دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش دهد.

چند مطالعه به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند نشانگرهای التهاب مانند سطح آنتی بادی ها را کاهش دهد. این رژیم غذایی بعلاوه می تواند آسیب به روده در اثر التهاب مرتبط با گلوتن را در افراد مبتلا به سلیاک درمان کند. افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی ممکن است به اندازه کم دچار التهاب شوند. هرچند به طور کامل معین نیست که دنبال کردن رژیم بدون گلوتن می تواند التهاب را در افراد ذکر شده کاهش دهد یا نه.

3. ممکن است سطح انرژی بدن را افزایش دهد

افراد مبتلا به سلیاک معمولا احساس خستگی و بی حالی نموده یا مه مغزی را تجربه می نمایند. این علائم ممکن است به علت کمبود مواد مغذی در اثر آسیب به روده رخ دهند. برای مثال کمبود آهن می تواند منجر به آنمی یا کم خونی گردد که عارضه ای رایج در میان افراد مبتلا به سلیاک به شمار می رود.

اگر دچار بیماری سلیاک هستید، دنبال کردن رژیم بدون گلوتن ممکن است به افزایش سطح انرژی تان یاری نموده و احساس خستگی و بی حالی را از شما دور کند. در یک مطالعه روی 1031 فرد مبتلا به بیماری سلیاک نشان داده شد 66 درصد از افراد از احساس خستگی شکایت می کردند. بعد از اینکه افراد رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کردند، فقط 22 درصد از آن ها همچنان احساس خستگی داشتند.

4. می تواند به کاهش وزن یاری کند

تجربه کاهش وزن هنگام دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن موضوعی غیرمعمول نیست. علت این موضوع این است که در این رژیم غذایی خوراکی های ناسالم و حاوی کالری زیاد حذف می گردد. در رژیم غذایی بدون گلوتن میوه ها، سبزیجات و منابع کم چرب پروتئین جایگزین مواد غذایی ناسالم می شوند. در نظر داشته باشید که در رژیم غذایی بدون گلوتن نباید مواد غذایی فرآوری شده بدون گلوتن از جمله کیک ها، شیرینی ها و هله هوله ها را مصرف کنید، چون باعث افزایش کالری مصرفی تان می شوند. روی خوردن مواد غذایی غنی شده (سبوس دار)، مواد غذایی فرآوری نشده از جمله میوه ها و سبزیجات و منابع پروتئین کم چرب تمرکز کنید.

اثرات منفی دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن

همان طور که در بالا اشاره کردیم، دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن خواص فراوانی برای بدن دارد؛ با این حال می تواند برخی عوارض را در پی داشته باشد. در ادامه اثرات منفی رژیم غذایی بدون گلوتن را معرفی نموده ایم.

1. خطر ابتلا به کمبود مواد مغذی

افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند، در معرض خطر ابتلا به کمبود چند ماده مغذی قرار دارند که از جمله آن ها می توانیم فیبر، آهن، کلسیم، ویتامین B12، فولات، ویتامین A، ویتامین E، زینک (روی) و ویتامین D، ویتامین K و… را نام ببریم. جالب است بدانید مطالعات هم به این نتیجه رسیده اند دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است هیچ یاریی به درمان کمبود مواد مغذی نکند. علت این موضوع این است که افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می نمایند، مواد غذایی فرآوری شده بدون گلوتن بیشتری را مصرف می نمایند و کمتر مواد غذایی مغذی مانند میوه ها و سبزیجات را مصرف می نمایند.

علاوه بر این بسیاری از انواع مواد غذایی بدون گلوتن با ویتامین های B از جمله فولات غنی نمی شوند. از آنجایی که نان غنی شده منبع ویتامین های B به شمار می رود، افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می نمایند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین ها قرار بگیرند. این موضوع به طور ویژه در زنان باردار مبتلا به بیماری سلیاک نگران نماینده است، چون ویتامین های B برای رشد جنین سالم حیاتی هستند.

2. یبوست

یبوست عارضه جانبی رژیم غذایی بدون گلوتن به شمار می رود. در رژیم غذایی ذکر شده بسیاری از منابع فیبر از جمله نان، سبوس و سایر محصولات بر پایه گندم حذف می شوند. خوردن مواد غذایی غنی از فیبر ممکن است به حرکات روده یاری کند. علاوه بر این بسیاری از مواد غذایی که در رژیم غذایی بدون گلوتن به جای محصولات بر پایه گندم مصرف می شوند، حاوی فیبر کمی هستند. این موضوع هم می تواند یکی از دلایلی باشد که چرا یبوست در میان افرادی که رژیم غذایی ذکر شده را دنبال می نمایند رایج است. اگر این رژیم غذایی را دنبال می کنید و دچار یبوست شدید، میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر را بیشتر مصرف کنید. از جمله برترین منابع فیبر می توانیم به عدس، توت ها، کلم بروکسل و کلم بروکلی اشاره کنیم.

3. هزینه زیاد

دنبال کردن رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند هزینه زیادی را در پی داشته باشد. تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که مواد غذایی بدون گلوتن تقریبا دو و نیم برابر گران تر از مواد غذایی معمولی هستند. علت این موضوع این است که فراورینمایندگان برای فراوری مواد غذایی بدون گلوتن بیشتر هزینه می نمایند. برای مثال مواد غذایی بدون گلوتن باید از آزمایش های سختگیرانه تری عبور نمایند و آلوده نشوند. اگر بودجه کافی ندارید، سعی کنید بیشتر مواد غذایی تک ماده ای و غنی شده بخورید که نسبتا مقرون به صرفه تر هستند.

4. معاشرت با دیگران را سخت می نماید

در بیشتر دورهمی ها و مهمانی ها غذا سرو می گردد. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال کنید، احتمالا معاشرت با دیگران برایتان سخت می گردد. بسیاری از رستوران ها غذاهای بدون گلوتن سرو می نمایند، با این حال این احتمال وجود دارد که غذا با میزان کمی گلوتن آلوده شده باشد. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که تقریبا 21 درصد از افراد مبتلا به سلیاک از شرکت در دورهمی ها و مهمانی ها خودداری می نمایند تا بتوانند رژیم بدون گلوتن خود را دنبال نمایند. با این وجود همچنان می توانید معاشرت خود با دیگران را حفظ کنید؛ فقط باید احتیاط کنید. برای مثال اگر قرار است برای صرف غذا به رستوران بروید، از قبل به رستوران زنگ بزنید و بپرسید غذای بدون گلوتن سرو می نمایند یا نه. اگر قرار است به خانه دوستان یا فامیل بروید، برای خودتان غذا ببرید.

برنامه غذایی بدون گلوتن برای یک هفته

در ادامه یک نمونه برنامه غذایی بدون گلوتن را برای یک هفته در اختیارتان قرار داده ایم. می توانید با توجه به سلیقه خود در رژیم غذایی زیر تغییراتی را ایجاد کنید.

شنبه

  • صبحانه: پودینگ دانه چیا که برای تهیه آن به 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی، نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل و تکه های میوه دلخواه خود احتیاج دارید. مواد غذایی ذکر شده را در یک کاسه یا شیشه بریزید و اجازه دهید طی شب در یخچال بمانند.
  • ناهار: سوپ مرغ، عدس و سبزیجات
  • شام: تاکوی گوشت گاو که با استیک، قارچ و اسفناج درست می گردد.

یکشنبه

  • صبحانه: املت با سبزیجات
  • ناهار: سالاد کینوا با گوجه فرنگی، خیار، اسفناج و آووکادوی خرد شده
  • شام: میگوی کبابی با سالاد میوه

دوشنبه

  • صبحانه: جو دوسر به همراه یک چهارم فنجان (31 گرم) توت
  • ناهار: سالاد ماهی تن و تخم مرغ آبپز
  • شام: مرغ و کلم بروکلی سرخ شده؛ برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی باید مرغ و کلم بروکلی را در روغن زیتون و سس سویای بدون گلوتن سرخ نموده و آن را با میزانی برنج سرو کنید.

سه شنبه

  • صبحانه: نان تست بدون گلوتن با آووکادو و یک عدد تخم مرغ
  • ناهار: به جامانده شام روز قبل
  • شام: میگو و کره همراه با سالاد

چهارشنبه

  • صبحانه: اسموتی با موز و توت؛ برای تهیه این اسموتی فوق العاده خوشمزه باید نصف یک عدد موز میانه، نصف فنجان (74 گرم) توت های مختلف، یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) ماست یونانی و یک چهارم فنجان (59 میلی لیتر) شیر را در مخلوط کن بریزید و چند پالس بزنید. اسموتی به دست آمده را در یک لیوان بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.
  • ناهار: ساندویچ سالاد مرغ با استفاده از نان بدون گلوتن
  • شام: ماهی سالمون پخته شده به همراه سیب زمینی، کلم بروکلی، هویج و لوبیا سبز پخته شده

پنجشبه

  • صبحانه: فریتاتای قارچ و کدو سبز
  • ناهار: به جامانده شام روز قبل
  • شام: مرغ رست شده و سالاد کینوا سبزیجات

آدینه

  • صبحانه: دو عدد تخم مرغ آبپز با یک تکه نان بدون گلوتن
  • ناهار: سالاد مرغ به همراه سس تهیه شده با روغن زیتون
  • شام: بره کبابی با سبزیجات رست شده مختلف

چند توصیه مفید

توجه به برخی از نکات می تواند به شما در دنبال کردن موفقیت آمیز رژیم بدون گلوتن یاری کند. در ادامه این نکات را در اختیارتان قرار داده ایم.

1. برچسب روی مواد غذایی را بخوانید

همواره هنگام خرید مواد غذایی برچسب روی آن ها را بخوانید تا بتوانید مواد غذایی بدون گلوتن را به راحتی تشخیص دهید.

2. به اطرافیانتان اطلاع دهید

اگر دوستان و خانواده تان اطلاع داشته باشند که شما رژیم بدون گلوتن را دنبال می کنید، به احتمال زیاد هنگام رفتن به رستوران مکان هایی را انتخاب می نمایند که غذاهای بدون گلوتن سرو می نمایند.

3. کتاب آشپزی بدون گلوتن خریداری کنید

این کار به شما یاری می نماید غذاهای خلاقانه تر و متنوع تری برای خود درست کنید و از غذاهایی که می خورید بیشتر لذت ببرید.

4. از قبل برنامه ریزی کنید

اگر قرار است سفر کنید، حتما درباره مکان هایی که قرار است در آنجا غذا بخورید تحقیق کنید. در غیر این صورت مواد غذایی غنی شده و تک ماده ای از جمله گوشت کم چرب، سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

5. از وسایل آشپزی جداگانه بهره ببرید

هنگامی که دارید برای اعضای خانواده خود غذا درست می کنید، از وسایل آشپزی مجزا بهره ببرید، چون طبیعتا دلتان نمی خواهد غذای تان به گلوتن غذای دیگران آلوده گردد.

6. با خودتان غذا ببرید

اگر قرار است به مهمانی بروید، با خودتان نان و پاستای بدون گلوتن ببرید.

اگر دچار حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی یا بیماری سلیاک نیستید، احتیاج نیست رژیم بدون گلوتن را دنبال کنید. اگرچه این رژیم غذایی فواید زیادی دارد، اما مصرف برخی از مواد غذایی که برای سلامتی مفید هستند را محدود می نماید.

سخن آخر

بیشتر افراد می توانند بدون اینکه دچار هیچ عارضه جانبی شوند، گلوتن بخورند. با این حال افراد مبتلا به سلیاک و حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی بعد از مصرف گلوتن عوارض خطرناکی را تجربه می نمایند. اگرچه دنبال کردن رژیم بدون گلوتن محدودنماینده است، با این حال مواد غذایی سالم و خوشمزه زیادی وجود دارند که می توانید در این رژیم غذایی مصرف کنید. اگر می خواهید رژیم غذایی ذکر شده را دنبال کنید، مواد غذایی تک ماده ای و سبوس دار از جمله میوه ها، سبزیجات و منابع پروتئین کم چرب را مصرف کنید. چنین مواد غذایی علاوه بر اینکه برای معده مفید هستند، به حفظ سلامتی بدن هم یاری می نمایند. رژیم بدون گلوتن ممکن است فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد. از جمله خواص رژیم بدون گلوتن می توانیم به تسکین مسائل گوارشی، کاهش التهاب، افزایش سطح انرژی بدن و حتی کاهش وزن اشاره کنیم.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ دوست مگ را بخوانید.

منبع: health line

منبع: دیجیکالا مگ

به "رژیم بدون گلوتن؛ فواید و مضرات همراه با بایدها و نبایدهای غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم بدون گلوتن؛ فواید و مضرات همراه با بایدها و نبایدهای غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید