همه چیزهایی که در خصوص زعفران نمی دانید

به گزارش وبلاگ دوست، رطوبت نیز از شاخص های دیگر مشخص کیفیت زعفران است. رطوبت زعفران سرگل باید بین 7 تا 8 درصد باشد. حسینی توضیح داد: پیکروکروسین زعفران نیز باید با شاخص استاندارد مطابقت داشته باشد.

همه چیزهایی که در خصوص زعفران نمی دانید

زعفران یا طلای سرخ مانند سایر محصولات ترکیباتی دارد که رنگ، عطر و طعم آن را معین می نماید. این ترکیبات شامل کروسین، پیکروکروسین و سافرانال بوده و کم و زیاد شدن هر یک از این موارد می تواند بر کیفیت زعفران اثر بگذارد. اما معنای کروسین و سافرانال دقیقا چیست و چگونه مقدار گیری می َگردد؟

عامل ایجاد رنگ در زعفران ماده ای به نام کروسین، عامل ایجاد بو و عطر در آن ماده ای به نام سافرانال و تلخی زعفران نیز به علت وجود ماده ای به نام پیکرو کروسین است که هرچه مقدار کروسین، سافرانال و پیکروکروسین در بازه های معین شده و استاندارد بیشتر باشد زعفران کیفیت بالاتری دارد.

علی حسینی- عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در مصاحبه با ایسنا، با بیان اینکه ایزو (سازمان بین المللی استاندارد سازی) برای ادویه و چاشنی شاخص هایی را معین نموده است که بر اساس آن کیفیت معین می گردد، گفت: زعفران با شاخص هایی، چون کروسین (رنگ)، سافرانال (عطر)، پیکرو کروسین (تلخی)، رطوبت و... سنجیده می گردد.

وی ادامه داد: شاخص کروسین بین 190 تا 300 بوده و حتی بیشتر هم می تواند باشد. هرچه مقدار کروسین بیشتر باشد زعفران رنگدهی بیشتر و کیفیت بالاتری دارد و هر چه این عدد پایین تر باشد از کیفیت آن کاسته می گردد. کروسین زعفران های نو (محصول ایران) در ابتدای فصل برداشت تا بالاتر از 300 هم می تواند باشد که چنین محصولی ارزش به مراتب بالاتری دارد و البته متقاضی بیشتر. بعلاوه نکته حائز اهمیت این است که اگر آموزش صحیح در بخش فراوری فراگیر گردد رسیدن به این ویژگی زعفران ایران برای فراوری بیشتر و ارزش بالاتر دور از انتظار نیست.

این فعال بخش کشاورزی افزود: شاخص دیگر سافرانال است. استاندارد سافرانال بین 20 تا 50 واحد است که طبیعتا هر چه به 50 نزدیک تر باشد مقدار عطر زعفران و کیفیت آن بیشتر است. سافرانال زعفران های ایرانی بین 30تا 40 است و به طور کل سافرانال زعفران های نو در شروع برداشت بین 30 تا 37 است.

وی بعلاوه افزود: رطوبت نیز از شاخص های دیگر معین کیفیت زعفران است. رطوبت زعفران سرگل باید بین 7 تا 8 درصد باشد. حسینی توضیح داد: پیکروکروسین زعفران نیز باید با شاخص استاندارد مطابقت داشته باشد. وی در بخش دیگری از صحبت هایش به کیفیت زعفران و خرید حمایتی اشاره نمود و گفت: پیشنهاد ما با توجه به شرایط خریداران زعفران در جهان این است که زعفران باید برا ساس شاخص های معین شده از جمله کروسین، سافرانال و. قیمت گذاری گردد.

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در سرانجام گفت: زعفران در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی در جهان کاربرد های فراوانی دارد و طبیعتا خریداران در پی محصولات با کیفیت تر هستند بنابراین اگر می خواهیم بازار های صادراتی را توسعه دهیم و در این بخش پیشرفت کنیم باید محصولات استاندارد به دست مصرف کنندگان و خریداران برسانیم.

منبع: فرادید

به "همه چیزهایی که در خصوص زعفران نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیزهایی که در خصوص زعفران نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید