بورس کالای ایران بین المللی می گردد

به گزارش وبلاگ دوست، مشاور سازمان بورس از انجام اقداماتی برای بین الملی شدن معاملات در بورس کالای ایران خبر دادبه باور کارشناسان بورس کالای ایران از مزیت های رقابتی جذابی برای فروش محصولات کشاورزی، فلزی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی برخوردار است.

بورس کالای ایران بین المللی می گردد

به گزارش وبلاگ دوست، وجود محدودیت هایی در ابعاد داخلی و همین طور اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران، در طول سال های اخیر، چالش های زیادی را برای بسیاری از شرکت های صادرنمایندده ایرانی برای صدور کالاهایشان به وجود آورده است. ایران از مزیت رقابتی زیادی برای فروش بسیاری از کالاها برخودار است و می تواند صادرات بسیاری از محصولاتش را در حوزه های مختلف افزایش دهد. به طور مثال ایران در حال حاضر عظیمترین تولیدنماینده پسته، زعفران، خاویار، زرشک، فیروزه، میوه های شفتی مانند زردآلو و فرش دستباف در دنیا است. ایران همچنین هشتمین تولیدنماینده میوه، چهارمین تولیدنماینده سیمان، نهمین تولیدنماینده آهن، هشتمین تولیدنماینده مرغ، سومین تولیدنماینده گاز طبیعی، هفتمین تولیدنماینده پشم و سیزدهمین تولیدنماینده آهک در دنیا است. ایران همچنین عظیمترین ذخیره روی در دنیا را دارد و در زمره عظیم ترین دارندگان منابع انرژی یعنی نفت و گاز است.

با وجود این حجم از تولیدات و منابع طبیعی سهم ایران از صادرات دنیای اندک است و در طول سال های گذشته به دلیل اعمال تحریم های آمریکا محدودیت های بیشتری در زمینه صادرات کالاهای ایرانی به وجود آمده در حالی که به باور کارشناسان علت اصلی محدودیت در صادرات فقط تحریم ها و یا فقدان بازار های صادراتی نیست بلکه علت اصلی نبود سازو کار مناسب یا بازارهای کارا برای عرضه محصولات ایرانی است. کارشناسان بر این باورند که بورس کالا قادر است زمینه هایی را به وسیله توسعه روابط بین الملل فراهم کند تا عرضه صادراتی محصولات ایرانی به بازار های دنیای به وسیله یک بازار کارا افزایش یابد.

در طول سال های گذشته بورس کالا توانسته توجه سرمایه گذاران خارجی را هم جلب کند به طوری که در حال حاضر محصولات صنعتی، معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی که در بورس کالا عرضه می گردد و مشتریان خارجی هم در این بازار حضور دارند. حتی در یک دوره قبل از اعمال تحریم های آمریکا، عرضه قیر در بورس کالا به سرعت توانست توجه سرمایه گذارانی را در آسیا و اروپا جلب کند و بورس کالا به مرجعی برای قیمت گذاری این محصول در سطح دنیا تبدیل شد. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند افزایش توجه دولت به بورس کالا برای توسعه معاملات در رینگ بین المللی بورس کالا می تواند به توان صادراتی ایران اضافه کند و در تامین منابع ارزی به دولت یاری کند. بر همین اساس مشاور سازمان بورس از انجام اقداماتی برای توسعه معاملات بین المللی بورس کالا خبر داده اما به نظر می رسد برای توسعه رینگ بین المللی بورس کالا به تصویب قوانین و مقررات جدیدی در دولت و نهاد های تصمیم گیر احتیاج باشد تا زمینه تسهیل عرضه کالاها در بورس کالا فراهم گردد.

  • امکان صادرات محصولات ایرانی

بهادر بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل در این باره گفت: بورس کالا در چند سال گذشته تحولات بسیار مهمی داشته و به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های موجود، شاهد افزایش نقش بورس کالا در اقتصاد ایران باشیم. همچنین بورس کالا علاوه بر گسترش حوزه فعالیت خود در بازار داخلی، اقداماتی را برای توسعه فعالیت ها در سطوح بین المللی در دستور کار قرار داده است.

او ادامه داد: محصولات قابل توجهی در بورس کالا عرضه می گردد که مصرف نمایندگان خارجی به عنوان مشتریان اصلی این کالا در حال استفاده از آن ها هستند و در بعضی مواقع این خریداران خارجی به وسیله طرف های ایرانی اقدام به خرید محصولات مورد احتیاج خود از بورس کالا می نمایند.

بیژنی تاکیدکرد: در صورتی که زمینه تعامل و همکاری معاملاتی بورس کالای ایران با بورس دیگر کشورها فراهم گردد، می توان چندین محصول ایرانی را به طور مستقیم و با قیمت شفافیت به کشورهای خارجی عرضه کرد تا نقش بورس کالا به یک نقش فراملی و بین المللی تبدیل گردد.

او افزو: در حوزه بین المللی، بورس کالا از چند سال پیش مذاکرات متعددی را با بازارهای هدف خود انجام داده که بعضی از آن با امضا موافقتنامه و تعریف پروژه بین بورس کالای ایران و دیگر کشورها همراه بوده است؛ اکنون هم مذاکراتی در حال اجرا است تا نقش بورس کالا فراملی گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "بورس کالای ایران بین المللی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس کالای ایران بین المللی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید