متخصصان ادبیات متون تعزیه را تحلیل نمایند، لزوم جایگزینی ادبیات فاخر به جای تحریف

به گزارش وبلاگ دوست، احسان سیدی زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در بجنورد اظهار کرد: تعزیه یک پایگاه مردمی دارد و این پایگاه مردمی هر چه بیشتر حفظ گردد مسلما تعزیه رونق بیشتری خواهد داشت.

متخصصان ادبیات متون تعزیه را تحلیل نمایند، لزوم جایگزینی ادبیات فاخر به جای تحریف

وی بیان نمود: در ادبیات تعزیه علاوه بر زبان فارسی باید دیگر زبان ها و گویش ها از جمله تاتی، کردی، ترکی نیز مورد توجه گروه های تعزیه خوان قرار گیرد.

سیدی زاده با بیان اینکه گروه های تعزیه خوان باید نقد پذیر باشند، گفت: اظهارنظرهای متخصصین حوزه ادبیات قطعا می تواند یاری شایانی را به تعزیه خوانان بکند چرا که این اساتید می توانند هدایت نمایند که چگونه متن اجرای تعزیه را می توانند بهتر بنویسند که برترین اجرا را داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور اساتید ادبیات در خوانش متن اجراها می تواند به اجراهایی منجر گردد که پیامی ادبی را به مخاطبین ارسال کند.

سیدی زاده اضافه نمود: اگر گروه های تعزیه در هر سوگواره ای بپذیرند که متن قبل از اجرا به وسیله اساتید ادبیات آنالیز گردد؛ قطعا هم سطح اجرای تعزیه ها و هم نفوذ تاثیرش در بین مخاطبین بیشتر می گردد.

وی با اشاره به عوامل ماندگاری تعزیه از گذشته تا کنون بیان نمود: دو عامل اساسی بر این ماندگاری تاثیر بسیار داشته است.

سیدی زاده اظهار کرد: اولا، تعزیه پایگاه مردمی داشته و دارد و ثانیا، تنها رسانه ای بوده که در طول تاریخ نقشش را مثل نقالی به خوبی ایفا نموده است.

وی گفت: تعزیه در هر شهر و روستایی به هر شکلی چه در سطح ساده و چه در سطح خیلی وسیع اجرا و ساعت ها به طول می انجامید و مردم در زیر تیغ آفتاب سوزان شاهد تماشای این تعزیه ها بودند.

سیدی زاده ادامه داد: اکنون دیگر با آوردن اجراهای تعزیه به سالن ها دیگر ظرفیت آنچنانی برای همگانی تماشا کردن عموم مردم نیست.

این نویسنده بجنوردی با اشاره به استفاده از استعاره های ادبی در متن تعزیه اظهار داشت: متن تعزیه چارچوبی دارد و این چارچوب را باید اصولی انجام دهند و با همین اصول ادبی است که متن تعزیه ویرایش و پالایش می گردد.

سیدی زاده که مدرس تاریخ است، توضیح داد: ما باید تحریفات را از متن تعزیه خارج و ادبیات فاخر را جایگزین کنیم تا به مراتب داشتن ادبیات تاثیرگذار در متن اجرای تعزیه م یتواند تا متحول شدن زندگی یک فرد ادامه داشته باشد.

تأثیرگذاری متن های غنی از ادبیات

وی خاطر نشان کرد: متن های غنی از ادبیات در تعزیه تا آنجا تأثیرگذار است که فرد بعد از تماشا و خاتمه، تعزیه در ذهنش ثبت و ضبط گردد.

سیدی زاده با اشاره به زمان آغازین تعزیه گفت: در ایران تعزیه از زمان آل بویه آغاز و با تشکیل اولین حکومت شیعه آغاز و ترویج پیدا میکند.

وی توضیح داد: بعلاوه تعزیه در زمان صفویه هم به اوج خود می رسد و درزمان قاجار تعزیه دولتی می گردد و تکیه دولت شکل می گیرد که در آنجا بسیار حساب شده کار می کردند.

فقدان جریان سازی خبری در تعزیه

سیدی زاده اظهار کرد: متأسفانه امروز جریان سازی خبری در تعزیه نداریم و با خاتمه این سوگواره دیگر تعزیه تمام می گردد و تا سال دیگر اثری از آن نخواهد ماند.

وی در خاتمه گفت: بعد از خاتمه سوگواره های تعزیه رسانه ها باید دائم در حال مخابره اخبار تعزیه در سراسر کشور باشند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "متخصصان ادبیات متون تعزیه را تحلیل نمایند، لزوم جایگزینی ادبیات فاخر به جای تحریف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصصان ادبیات متون تعزیه را تحلیل نمایند، لزوم جایگزینی ادبیات فاخر به جای تحریف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید