طرح ساماندهی کارکنان دولت در انتظار خبرهای خوش

به گزارش وبلاگ دوست، روز گذشته نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از تحولات مثبتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت داد. آنچنان که علی بابایی کارنامی در صفحه توئیترش اعلام نموده، جلسات آنالیز این طرح در کمیسیون با معاونت اداری و استخدامی ریاست جمهوری با جدیت در حال برگزاری است و این طرح به روزهای پایانی آنالیز هایش نزدیک شده است. نماینده مردم ساری در صفحه توئیترش نوشته:

طرح ساماندهی کارکنان دولت در انتظار خبرهای خوش

در مجموعه جلسات فشرده ای که بین معاونت اداری و استخدامی ریاست جمهوری و کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار گردید، آخرین شرایط طرح ساماندهی کارکنان دولت آنالیز گشت. امیدواریم به زودی حامل اخبار خوش برای این قشر شریف باشیم.

طرح ساماندهی کارکنان دولت چیست؟

هشتم مهرماه سال 1399 بود که طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در پیش نویس اولیه این طرح، آن را چنین توصیف کرده بودند:

این طرح در پی ناکارآمدی قوانین استخدامی و به ویژه قانون مدیریت خدمات کشوری، در جهت نظم بخشی به مدیریت منابع انسانی دولت و با توجه به اهمال و کم توجهی دولت های مختلف در سروسامان دادن به این مسئله، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. طراحان محترم بر این باورند طرح مذکور با نگاهی جامع نگر از تصمیم گیری های بخشی، جزیره ای و رویکردهای سلیقه ای در استخدام و به کارگیری کارکنان دستگاه های اجرایی (موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه) جلوگیری کرده و با ارائه سازوکارهایی برای تبدیل شرایط نیروهایی که به طور تمام وقت به صورت شرکتی، طرحی یا عناوین دیگر و نیز کارگر مشمول قانون کار شاغل در مشاغل ثابت یا موقت، با دستگاه ها همکاری دارند، آنها را ساماندهی کرده است.

در واقع این طرح در پی این است که با حذف واسطه ها و پیمانکاران، سبک جدیدی از استخدام را در دستگاه های دولتی تعریف کند. در این طرح، مقرر شده تا همه افرادی که از سوی پیمانکاران در مجموعه دولتی به کار گرفته شده اند مستقیما با سازمان یا نهاد و معاونت پشتیبانی آن عقد قرارداد نمایند.

طرحی برای اجرای عدالت استخدامی در کشور

مهم ترین ویژگی طرح ساماندهی کارکنان دولتی، حذف پیمانکار و دلال در انعقاد قراردادهای خدماتی در دستگاه های دولتی است. موضوعی که در سال های گذشته به یکی از مهم ترین دلایل نارضایتی کارکنان و متقاضیان کار در ایران بدل شده بود. عدم رعایت حقوق کارکنان و پرداخت های نامناسب و غیردقیق، از تبعات این دست قراردادها بود که سود سرشاری را نصیب پیمانکاران می کرد و حقوق کارکنان را تأمین نمی کرد. نمایندگان موافق این طرح آن را سد محکمی در راستا امضاهای طلایی می دانند و معتقدند در صورت تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت از این پس پرداختی ها عادلانه تر می گردد. بعلاوه این طرح می تواند عامل حذف امضاهای طلایی استخدام، رانت، فساد و روابط ناسالم استخدامی باشد. فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین و عضو فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی معتقد است طرح ساماندهی کارکنان دولت یک گام مهم و مؤثر در راستا اجرای عدالت استخدامی در کشور خواهد بود. او معتقد است عدالت در پرداخت دستمزد و بعلاوه استخدام نیرو یک مطالبه عمومی است و با این طرح می توان امیدوار شد که نظام استخدام در دستگاه های دولتی شفاف تر گردد و علاوه بر رضایت کارکنان، باعث بالا رفتن کارایی نظام های اداری شده و رضایت عمومی از خدمات ادارات و دستگاه های اجرایی را هم در پیش داشته باشد.

طرح ساماندهی کارکنان دولت در انتظار تصویب با رأی بالا

این طرح در سال 1400 برای تصویب در دستور کار مجلس قرار داشت اما به علت همزمانی زمان آنالیز آن با آنالیز لایحه بودجه سال 1401، از دستور کار خارج شد و آنالیز آن به سال 1401 موکول شد. اکنون و ابتدای سال 1401 نمایندگان مجلس امیدوارند که این طرح در صحن مجلس با رأی بالایی تصویب گردد.

منبع: دیوار

به "طرح ساماندهی کارکنان دولت در انتظار خبرهای خوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ساماندهی کارکنان دولت در انتظار خبرهای خوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید