زبان فارسی هرگز از بین نخواهد رفت

به گزارش وبلاگ دوست، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، زبان فارسی هرگز از بین نخواهد رفت.

زبان فارسی هرگز از بین نخواهد رفت

سجاد آیدنلو، پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی درخصوص اینکه چه اندازه از حساسیت ها در بزنگاه های مختلف راجع به زبان فارسی و بعلاوه زبان های قومی و محلی جایز است، اظهار کرد: اگر نگاه ما، نگاهی تعادلی و علمی باشد، جای هیچ نگرانی نیست. یعنی زبان فارسی را هم به عنوان زبان ملی و هم رسمی می پذیریم.

او در ادامه گفت: کمااینکه نیاکان ما هم در طول هزار سال گذشته زبان فارسی را پذیرفته و بکار برده اند و زبان های مادری و محلی هم هر یک جایگاه خود را دارند و محترم هستند؛ یعنی ضرورت حفظ زبان فارسی و ملی و رسمی دانستن آن به معنای انکار یا خدای ناکرده مخالفت با زبان های مادری نیست و برعکس.

آیدنلو بعلاوه با اشاره به ضرورت توجه به زبان های قومی اعلام کرد: لزوم توجه به زبان های مادری و قومی و گویش ها و لهجه های محلی هم تناقضی با حفظ زبان فارسی ندارد؛ اتفاقا من معتقدم، چندین جا گفتم و نوشتم که ما می توانیم از قابلیت های زبان های مادری و محلی هم در حل برخی دشواری های متون فارسی - حتی فارسی میانه و فارسی باستان - استفاده کنیم و برعکس از پشتوانه و پیشینه فرهنگی و لغوی زبان فارسی برای تحلیل ریشه شناختی، زبانی و ادبی برخی مسائل در زبان های مادری و محلی استفاده کنیم.

این شاهنامه پژوه سپس درباره نگرانی برای فارسی و زبان های محلی، شرط لازم را چنین مطرح نمود: جای نگرانی نیست؛ اگر اعتدال و نگرش علمی حاکم باشد.

سجاد آیدنلو بعلاوه درباره تاثیر رخدادهای سیاسی در دهه های اخیر (همچون دوره استعمارگری انگلیس در ایران) بر زبان فارسی اعلام کرد: به هیچ وجه تاثیری نمیگذارد. بخاطر اینکه در طول تاریخ هم این را داشتیم، حملات مختلف، بزرگتر و خطر آفرین تر حتی از جریان های سیاسی معاصر اتفاق افتاده اند. ممکن است تب و تاب ها و افت و خیزهایی اتفاق بیفتد ولی هرگز زبان فارسی و ادبیات آن از بین نخواهد رفت. همچنان که در طول این هزار سال از بین نرفته است.

منبع: همگردی

به "زبان فارسی هرگز از بین نخواهد رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان فارسی هرگز از بین نخواهد رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید