دانشگاه ها در زمان بازگشایی حضوری با مشکل بودجه روبرو می شوند

به گزارش وبلاگ دوست، معاون اداری و اقتصادی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه ها در زمان بازگشایی حضوری حتما با مشکل کمبود بودجه روبرو خواهند شد.

دانشگاه ها در زمان بازگشایی حضوری با مشکل بودجه روبرو می شوند

عبدالمجید راضی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی وبلاگ دوست، درباره مقدار بودجه اقتصادی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: دانشگاه ها در امسال با مسائل زیادی در حوزه بودجه روبرو شده اند؛ چرا که یک سری موضوعات غیر قابل پیش بینی امسال در ردیف بودجه ای به وجود آمده است.

او افزود: 3 مسئله معین از قبیل: تغییر حقوق اعضای هیئت علمی یعنی طرح همسان سازی رخ داد که در بودجه دانشگاه اصلا پیش بینی نشده بود و قرار بود که بودجه ای مستقل از طرف مجلس تحقق پیدا کند که در این زمینه هم مصوب شده بود، ولی همچنان از ردیف جاری دانشگاه پرداخت می گردد.

راضی توضیح داد: بخشی از بودجه در قالب معوقات کارکنان یعنی اعضای غیر هیئت علمی به دانشگاه ها ابلاغ شد که به هیچ عنوان در بودجه پیش بینی نشده بود و مورد سوم هم فراخوان بازگشایی حضوری دانشگاه ها بود و با وجود اینکه هنوز اجرایی نشده است، اما بخش خیلی ویژه ای را در بودجه دانشگاه ها اعمال می نماید که با چنین رشدی پیش بینی نشده بود.

معاون اداری و اقتصادی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تقریبا 3 موضوع پیش بینی نشده در ردیف بودجه داریم و به صورت کتبی هم درخواست داده ایم و اعلام نموده ایم که مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه پیش بینی دقیقی داشته باشند و متمم بودجه ای در این زمینه اختصاص دهند. البته، وزیر علوم در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه ای نموده اند و امیدواریم که در 5 سال پایانی سال این اتفاقات بیفتد وگرنه دانشگاه ها با معضلات جدی روبرو خواهند شد.

راضی افزود: یکی از مهم ترین موضوعات حوزه آموزش عالی و وزارت علوم این است که باید حتما از شرکت های دانش بنیان حمایت نمایند، البته در دوره های اخیر حمایت هایی هم در این زمینه صورت گرفت و طی یک دهه اخیر توسعه خوبی هم از این شرکت ها انجام شد و تنوع رفتار های قانونی و مقرراتی با این شرکت ها تغییرات عمده ای را در پی داشته است، ولی همچنان از نظر آمار تعداد شرکت هایی که فراوری می شوند و توانمندی و ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان برای تشکیل این شرکت ها با محدودیت رو به روست.

لازم به ذکر است؛ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مسئول کشف و نشر و دانش و فراهم سازی آموزش و یادگیری عالی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و یاری به توسعه جوامع هستند. یک دانشگاه به عنوان یک نظام (سیستم) ازچندین زیرنظام تشکیل شده است. اساسی ترین نظام مدیریتی آن نظام اقتصادی است. نظام اقتصادی دانشگاه به نوبه خود تحت تاثیر نظام های برون و درون دانشگاهی است. هرتغییر کوچک درمحیط بیرون یا درون دانشگاه، ممکن است اثربخشی نظام اقتصادی دانشگاه تاثیر بگذارد؛ بنابراین بهتر است که وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه در این زمینه تصمیمات عادلانه ای را اتخاذ کند تا دانشگاه ها در طول سال تحصیلی تازه با مشکل جدی روبرو نشوند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دانشگاه ها در زمان بازگشایی حضوری با مشکل بودجه روبرو می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها در زمان بازگشایی حضوری با مشکل بودجه روبرو می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید