توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، الگوی نو در مدیریت مصرف انرژی پیاده می گردد

به گزارش وبلاگ دوست، آخرین نشست کمیته راهبری پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان با موضوع اصلاح سیاست ها و تحول بازار برگزار گردید.

توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، الگوی نو در مدیریت مصرف انرژی پیاده می گردد

به گزارش علم و پیشرفت وبلاگ دوست به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پروژه اصلاح قوانین بازار؛ بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان های مسکونی و تجاری - اداری که خود منجر به کاهش انتشار آلاینده­ های زیست­ محیطی خواهد شد، با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط­ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 2016 میلادی شروع به کار کرد.

افزایش طول مدت پروژه به علت کرونا

پروژه ای که در ابتدا قرار بود در مدت زمان 4 سال به انجام برسد اما به علت مشکلاتی که همه گیری کرونا رقم زد، این مدت به 5 سال و نیم افزایش یافت.

این پروژه همان گونه که علی وطنی مجری ملی پروژه و نماینده و مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پروژه گفت، بر مبنای یک سیاست گذاری شروع و برنامه عملیاتی و اجرایی آن مصوب شد و در نهایت به جایی رسید که از نظر کمی و کیفی دستاوردهای خوبی حاصل شد.

وطنی بعلاوه پیشنهاد داد تا فعالیت های کمیته راهبری تداوم داشته باشد تا با بحث و گفتگو، زمینه های انتقال دستاوردها به نسل بعدی فراهم گردد.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این پروژه با اشاره به اینکه مدیریت پروژه به خوبی صورت گرفته، گفت: اگر مشارکت سازمان های دیگر را هم داشته باشیم، این تبدیل به یک الگوی مدیریتی نو در کشور می گردد.

کاهش گازهای گلخانه ای

در ادامه، نسیم شکاری مدیر ملی این پروژه به ارائه گزارشی از عملکرد طی این مدت زمانی پرداخت و گفت: پروژه اصلاح قوانین بازار؛ بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان، در آگوست 2016 و با هدف کاهش گازهای گلخانه ای تعریف و قرار شد ذیل این مبحث، 4 میلیون دلار یاری بلاعوض به عنوان تسهیلات جهانی محیط زیست به ما گردد.

شکاری با بیان اینکه دولت ایران تعهد داد تا در این پروژه بیش از 28 میلیون دلار مشارکت داشته باشد که تا به امروز بیش از 25 میلیون دلار آن محقق شده، گفت: از مهم ترین دستاوردهای پروژه، ایجاد شبکه و تعاملات بین بخشی با نهادهای دولتی بخش خصوصی و مجریان پروژه بود.

15 نهاد دولتی در بیش از 549 ساختمان

وی با اعلام اینکه در این پروژه با بیش از 549 ساختمان در تماس بودیم، اضافه نمود: در این پروژه، 15 نهاد و ارگان دولتی حضور داشتند. از 5 طرح شرکت های خلاق حمایت کردیم و بیش از 20 هزار نفر از دوره های آموزشی بهره بردند. در این پروژه حدود 14 فناوری بهینه سازی انرژی استفاده و اعتماد ساختمان به این فناوری ها جلب شد.

شکاری با اعلام اینکه در این پروژه، 3 طرح به وسیله شورای انرژی و اقتصاد تصویب شد، گفت: در این پروژه، حدود 66 راه چاره بهینه سازی انرژی اجرا شد که ماحصل آن، حصول بیش از 7.4 میلیون متر مکعب صرفه جویی گاز بود که معادل حدود 52 هزار بشکه نفت خام صرفه جویی انرژی اولیه و 25 هزار تن کاهش دی اکسید کربن در سال به همراه داشت. این میزان برابر است با اینکه بخواهیم 170 جنگل ایجاد کنیم.

مدیر ملی پروژه با بیان اینکه در این پروژه، در سیاست ها، قوانین و استانداردهای بخش ساختمان در حوزه انرژی، بازنگری نو داشتیم، به دو کار مهم صورت گرفته اشاره نمود و اضافه نمود: این دو کار مهمی که در جریان این پروژه به انجام رسید، تا پیش از این انجام نشده بود: یکی ایجاد سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی و دیگری، ساخت ساختمان های کم انرژی در 7 بلوک ساختمانی با یاری انبوه سازان.

راه اندازی 14 آبگرمکن خورشیدی

شکاری با اعلام اینکه در سند اولیه، هدف گذاری بر روی 320 ساختمان بود اما ما اهداف پروژه را بر تعداد 549 ساختمان به انجام رساندیم، گفت: در این پروژه، 14 سیستم آبگرمکن خورشیدی وصل شد. از 818 میلیارد ریال بودجه این طرح، 250 میلیارد ریال به وسیله پروژه بوده و مابقی به وسیله مشارکت ساختمان ها صورت گرفته که مشارکت خوبی محسوب می گردد.

شکاری با اشاره به برگزاری دوره های آموزش و فرهنگ سازی عمومی گفت: طبق سند اولیه قرار بر اجرای 29 دوره آموزشی بود که ما 50 دوره که 29 دوره برگزار کردیم. در این دوره ها، حدود 1800 نفر در 4 گروه هدف آموزش دیدند. ضمن اینکه یک احتیاجسنجی آموزشی برای آموزش های مهارتی صورت گرفت که در جریان آن، 100 قطعه و تجهیزات به یکی از سازمان های فنی و حرفه ای تحویل شد تا بتواند آموزش ها اینچنینی را انجام دهد. در همین رابطه، 164رویداد آگاهی سنجی نیز به انجام رسید.

مدیر ملی پروژه با بیان اینکه این پروژه در چهار بخش انجام شد، گفت: بخش اول و سوم در ساختمان های اداری با زیرسطح بالا و بخش دوم و چهارم هم در ساختمان های خصوصی و کوچک صورت گرفت. در بخش اول و سوم، سرمایه گذاری به وسیله پروژه صورت گرفت و در بخش دوم و چهارم، مالکان نیز در سرمایه گذاری سهیم بودند.

توسعه تجهیزات مبتنی بر انرژی های نو

شکاری با اعلام اینکه بیش از 3 میلیون و 700 هزار متر مربع سطح زیربناهایی است که برای پروژه در نظر گرفته شدند، اضافه نمود: استفاده از سیستم های ترکیبی فراوری سرمایش، سیستم آبگرمکن خورشیدی، سیستم های کنترل هوشمند و . . . از جمله مواردی بود که در این ساختمان ها به انجام رسید.

مدیر ملی پروژه با اعلام اینکه این طرح در بعضی اماکن نظیر دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، برج سپهر بانک صادرات، ساختمان اکباتان، ساختمان آینده ساز و . . . صورت گرفته، از موضوع اهداف آن سخن گفن و ادامه داد: این پروژه در حوزه نگهداشت مناسب ساختمان، تقاضای کاهش یافته به وسیله مصرف کننده، بهینه سازی در زمینه عرصه و استفاده از انرژی های تنوپذیر به انجام رسیده است.

شکاری با اشاره به همکاری با سازمان شهرداری، مدیریت بحران و پیشگیری و مراکز نوآوری برای تجهیز آنها به منابع تنوپذیر، به بعضی از مهم ترین چالش های این پروژه اشاره نمود و گفت: یکی از چالش ها، نظام مهندسی است که یکی از سازمان های اصلی برای نظارت بوده و احتیاج به افزایش ظرفیت دارد و باید آموزش ها و آگاهی بخشی بیشتری انجام دهد تا بتواند به یک بازنگری اساسی برسد.

وی به چالش سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی نیز اشاره نمود و اضافه نمود: ضروری است این سامانه، تعامل بیشتری با سازمان هایی مانند وزارت نفت و وزارت نیرو برای دریافت اطلاعات انرژی داشته باشد. ضمن اینکه پذیرش فناوری های خیلی عمیق و هزینه بر، چندان راحت نبود.

لزوم اجرای پروژه در استان های دیگر

شکاری به چالش های یک برنامه جامع آموزش اشاره نمود و گفت: باید بازسازی مرحله طراحی تا ساخت برای سازندگان ایجاد گردد و به جای اینکه سوبسید انرژی به حامل ها تعلق بگیرد، این سوبسید در اختیار پروژه های حامل انرژی داده گردد تا این پروژه، در استان ها و آب و هواهای دیگری انجام گردد. بعلاوه سازوکار وام های کم بهره به شرکت های خدمات انرژی اجرایی گردد. زنجیره تامین فناوری های بهینه سازی انرژی تقویت شده و بازار گردان وجود داشته باشد تا بتواند صرفه جویی انرژی هایی که نشر داده می گردد را تضمین کند تا اگر در بورس خرید و فروش نمی گردد، ارگانی باشد که این مهم را در بخش ساختمان و دیگر بخش های کشور ترویج کند.

در بخشی از این مراسم، عباس گلریز نماینده وزارت امور خارجه و مدیرکل محیط زیست این وزارت خانه با حرفه ای خواندن اجرای این پروژه، گفت: این پروژه، به پروژه نمونه ای تبدیل شده که با مدیریتی حرفه ای به انجام رسید و از نگاه وزارت خارجه، دست ما را برای چانه زنی برای منابع اقتصادی بین المللی پر می نماید و امیدواریم در فازهای بعدی، ابعاد بزرگ تری از این پروژه را در دست اجرا بگیریم.

این پروژه در سه بخش آنالیز و بازبینی اسناد سیاستی به منظور طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین­ بخشی و اجرای آن، اجرا، ارزیابی و صحت سنجی پروژه های پایلوت کارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان های نمونه و ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش تمام ذی نفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط زیست به انجام رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، الگوی نو در مدیریت مصرف انرژی پیاده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، الگوی نو در مدیریت مصرف انرژی پیاده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید