خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند

به گزارش وبلاگ دوست، مصطفی رحماندوست در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره اینکه شعر کودک امروز چقدر می تواند جوابگوی نیاز بچه ها باشد، گفت: باید ببینیم اشعار بچه هاه ما چقدر به نیاز بزرگترها پاسخ می دهد، زیرا خریدار این کتاب ها و مجلات بزرگترها هستند.

خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند

این شاعر و نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک، افزود: متاسفانه سطح فرهنگی و توان انتخاب خانواده ها خیلی بالا نیست لذا همان طور که کتاب هایی که شامل شعرهای مهدکودکی است وارد بازار می شود و خریدار دارد، شعر فلان شاعر خوش قریحه هم می آید و خریدار دارد.

شعرهای امروز کودک توانسته جوابگوی نیاز جامعه باشد

وی با اشاره به اینکه جامعه، باید به این سوال که شعر کودک امروز چقدر می تواند جوابگوی نیاز بچه ها باشد، پاسخ دهد، گفت: به نظر من شعرهای امروز کودک و نوجوان توانسته جوابگوی نیاز جامعه باشد. زیرا به غیر از تعداد خیلی معدودی از مخاطبان فرهیخته که اهل فرهنگ و حساس هستند و ممکن است شعر مورد نظرشان را پیدا نکنند، شعرهای امروز کودک توانسته جوابگوی نیاز بخش اعظم مخاطبان باشد.

درواقع این خانواده ها هستند که به جای اینکه به شعرهایی که شعر نیست، اعتراض کنند، سراغ کارهای بازاری می فرایند که ربطی به شعر کودک ندارد.

البته مخاطب بزرگسال موظف نیست لزوما سواد انتخابش را بالا ببرد و تعلیم و تحقیق و مطالعه کند تا قدرت انتخابش افزایش یابد و سراغ کتاب های خوب برود. اصولا افرادی که اهل کتاب هستند و ناشران و نویسندگان را می شناسند و براساس شناخت شان کتاب های خوب را انتخاب می کنند، مسئله ای ندارند. اما انبوهی از مردم دلشان می خواهد برای فرزندانشان کتاب بخرند اما نمی دانند چه بخرند مثل کسی که دلش می خواهد غذای خوب برای فرزندش بخرد اما تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذایی به او می دهد که ارزش غذایی ندارد.

تبلیغات مخاطبان را به سوی کتاب های بازاری سوق می دهد

همین مخاطبان در بازار کتاب هم تحت تاثیر جوهای تبلیغاتی که وجود دارد کتابی می خرند که کیفیت بالایی ندارد. البته یکی از مهم ترین عواملی که در این مساله تاثیرگذار است، میزان درآمد خانواده هاست. وقتی شرایط اقتصادی این افراد خوب باشد می توانند مثلا 50 هزار تومان پرداخت کنند و کتاب خوبی بخرند اما وقتی شرایط اقتصادی خوبی نداشته باشد 5 جلد کتاب بازاری را در یک بسته با قیمت 5هزارتومان خریداری می کند.

وبلاگ دوست باید کتاب خوب خواندن را به یک پز اجتماعی تبدیل کنند

مرحله بعدی، بستگی به میزان فعالیت و تلاش وبلاگ دوست دارد. آن ها باید کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن را به یک پز اجتماعی تبدیل کنند. تا مردم وقتی می خواهند برای هم ژست بگیرند درباره کتاب هایی صحبت کنند که برای هم خریده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید