توزیع 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای طرح های آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ دوست، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: در امسال بر اساس مصوبات شورای برنامه ریزی یک هزار و 650 میلیارد تومان و از محل تبادل ملی هم 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح ها و پروژه ها در سطح دستگاه های اجرایی استان توزیع شد.

توزیع 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای طرح های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار از ،داود بهبودی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت:اعتبار پروژه های ملی استان علاوه بر پروژه های استانی بوده و در امسال حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان هم برای این پروژه ها هزینه می گردد که بعضی از آن ها در قالب طرح های سراسری اجرا می گردد.

اواضافه نمود: هر سال حداقل حدود پنج هزار میلیارد تومان از منابع ملی و استانی در بخش های عمرانی دولتی استان هزینه می گردد و تخصیص اعتبارات امسال نسبت به سال گذشته بهتر بوده و در بعضی موارد تا حدود 70 درصد تخصیص یافته در سال 98 به طور میانگین 35 درصد تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

اوگفت: در سال 1400 حدود 6 هزار میلیارد تومان پیش بینی وصول عایدی شده است در حالی که مجموع اعتبارات هزینه ای و عمرانی دولت در استان حدود 16 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت ادامه داد: مجموع اعتبارات موجود در استان تحت عناوین اعتبارات استانی، اعتبارات توازن، ردیف های متغیر، ردیف های ملی و سایر عناوین است که در قالب قوانین بودجه سالانه در توزیع اعتبارات لحاظ می گردد.

بهبودی یادآوری کرد: اعتبارات از منابع مختلف تامین می گردد و در بیش از 80 درصد بودجه های عمرانی کشور در قالب پروژه های ملی و ردیف های متمرکز توزیع شده و کمتر از 20 درصد به اسم ردیف های استانی توزیع می گردد.

او گفت: بخش عمده پروژه های استان شامل سدها، راه آهن، مترو، آزادراه ها و جاده های بین شهری بوده که اعتبار آن ها در قالب اعتبارات ملی تخصیص می یابد.

او ادامه داد: در بخش زیر بنایی مانند راه، زیرساخت های سلامت، شبکه درمان و بیمارستان کار های خوبی در هشت سال گذشته در استان صورت گرفته است، اما هنوز در بحث زیرساخت های انرژی، استان با استاندار ها و ظرفیت ها فاصله دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمینه فراوری و انتقال برق کمبود هایی در استان وجود دارد، گفت: برنامه هایی برای توسعه در این بخش وجود دارد که از جمله شامل احداث یک نیروگاه در بناب بوده و خطوط انتقال و نیروگاه های فراوری برق استان باید ترمیم و تقویت گردد.

بهبودی با اشاره به احداث سد خداآفرین به اسم بزرگترین سد استان و سایر سدها، گفت: هنوز 2 سد شهید مدنی در اطراف تبریز و شهریار میانه به بهره برداری نرسیده است و فرایند احداث آن ها ادامه دارد و با وجود اینکه در چندین سال گذشته اعتبار خوبی برای سد شهید مدنی تزریق نشده، ولی با تامین حدود 400 میلیارد تومان می توان از سوی دولت یا بخش خصوصی می توان آن را تکمیل کرد.

او با اشاره به فرایند اجرای سایر پروژه های استان مانند راه آهن میانه - تبریز، بستان آباد - سراب - اردیبل، آزادراه تبریز - بازرگان و تبریز - مرند، اظهار امیدواری کرد: در دولت آینده با تامین اعتبار لازم از منابع ملی و استانی فرایند تکمیل این طرح ها تسریع یابد.

او میانگین رشد مالی کشور در 10 سال اخیر با توجه به نوسانات مختلف و رشد های منفی و مثبت آن در این سال ها را حدود صفر درصد خاطرنشان کرد و گفت: با توجه به این آمار نباید انتظار داشت در این بازه زمانی شاخص های رفاه و برخورداری در سطح جامعه به شکل میانگین تحول عجیبی داشته باشند و یا انتظارات مردم را برآورده کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: شروع دولت در سال 92 با شرایط خاصی از لحاظ مالی، اجتماعی و سیاسی روبرو و فشار تحریمی، موج تورمی، اختلالات بازار های مختلف، انتظارات تورمی، کاهش عایدی های نفتی و سایر چالش ها موجب بروز نابسامانی های مالی در کشور شد.

بهبودی گفت: سال 99 با شدیدترین فشار تحریمی سپری شد و عایدی های نفتی این سال معادل 10 درصد میانگین 10 ساله قبلی بود یعنی اگر سالانه حدود 45 میلیارد دلار از محل فروش نفت به بودجه یاری می شد در سال گذشته از این محل حدود پنج تا 6 میلیارد دلار وصول شد.

او با اشاره به فشار مالیاتی بیشتر بر روی بخش صنعت گفت: دولت آینده برای پایداری منابع عایدیی خود باید به سمت تقویت پایه های مالیاتی برود تا سرجمع عایدی های مالیاتی خود را افزایش دهد و با اتکا به آن کشور را مدیریت کند.

او با تاکید بر لزوم تقویت سرمایه گذاری در دولت نو، اضافه نمود: نیازمند استفاده از سرمایه گذاری های خارجی در کشور هستیم تا از این ظرفیت برای توسعه بخش های مختلف استفاده گردد تا شاهد توسعه مالی، افزایش اشتغال جوانان و امیدآفرینی در جامعه شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: دولت آینده برای بهبود شرایط موجود باید برای اصلاح ساختار مالی ایده داشته باشد، اقدامات روبنایی انجام دهد و نحوه تعاملات با جهان را تغییر دهد و در این زمینه نیازمند تغییر بعضی پارادایم ها (الگوواره ها) وجود دارد.

بهبودی ادامه داد: دولت نو باید با استفاده از تجربه 40 ساله نظام و استفاده از تجارب کشور های دیگر برای رشد شاخص های برخورداری جامعه الزامات آن را فراهم کند و رویکرد های نوینی پیش بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توزیع 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای طرح های آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای طرح های آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید