آیا تمرینات فیزیوتراپی می توانند باعث کاهش دردهای مربوط به کمر شوند؟، دستگاه های متنوع فیزیوتراپی می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند

به گزارش وبلاگ دوست، فیزیوتراپی درمانی است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات یاری می نماید. بنابراین می تواند به کاهش کمردرد و خطر آسیب مجدد آن یاری کند و در واقع ما را برای انجام کارهای روزانه به زندگی عادی بازگرداند. فیزیوتراپیست ها هم از درمان ها و تکنیک های زیادی برای بهبود دردهای مختلف استفاده می نمایند.

آیا تمرینات فیزیوتراپی می توانند باعث کاهش دردهای مربوط به کمر شوند؟، دستگاه های متنوع فیزیوتراپی می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند

وبلاگ دوست -یکتا فراهانی: از شاخص های دنیا امروزی دسترسی آسان، سریع و کم هزینه به اطلاعات است؛ اطلاعاتی که هر فرد بنا به احتیاج خود آن را جست وجو می نماید. با وجود ارتقای قابل ملاحظه کمی و کیفی دانش فیزیوتراپی متأسفانه هنوز آگاهی زیادی در خصوص آن وجود ندارد.

ضمن آنکه ارتباط ناکافی افراد با این حرفه باعث بروز مسائل زیادی برای آنها خواهد شد. یکی از مسائلی که افراد در جامعه با آن روبرو هستند کمردرد است که با آگاهی و رعایت موارد خاص قابل پیشگیری و درمان خواهد بود.

دلایل بروز کمر درد

ندا مالک، کارشناس فیزیوتراپی در خصوص دردهای ناحیه کمر می گوید: کمردرد یکی از شایع ترین عارضه ها در بین مردم است و دلایل زیادی برای بروز آن وجود دارد که با توجه به آن ها می توان به چگونگی پیشگیری و درمان آنها پرداخت.

ضعف عضلات

به گفته این فیزیوتراپ، نخستین و مهم ترین دلیل کمر درد که بسیار هم شایع است ضعف عضلات نگهدارنده ستون فقرات یعنی عضلات پارا ورتبرال و مالتی فیدوس است. ماهیچه های پاراورتبرال در دو طرف ستون فقرات قرار دارند و برای شرایط بدن و به طورکلی سلامت مهره ها بسیار مهم هستند.

عضلات مالتی فیدوس هم از ستون فقرات حمایت می نماید و عضله ضروری در پشت است که با وجود کوچک بودن، قدرت زیادی فراهم می نماید.

کمردرد مشکل بسیار شایعی است که تمرینات عضلانی مولتی فیدوس می تواند به تسکین آن یاری کند.

ضرورت تقویت عضلات

عضلات مولتی فیدوس مانند داربست عمل می نمایند و نقش نگهدارنده دارند؛ یعنی ستون فقرات و دیسک ها به یاری این عضلات و لیگامان های مربوطه در جای خود نگه داشته می شوند.

از دیگر عضلات مهم در این مقوله که نقش فوق العاده مهمی دارد عضله Transvers Abdominous یا عضله عرضی شکمی و درونی ترین ماهیچه از ماهیچه های دیواره پیشین بیرونی شکم است.

این عضله مانند کمربند از پشت به مهره های کمری متصل است و زیر شکم را دور می زند. بنابراین ضعف این عضله هم می تواند عامل بروز کمر درد باشد. البته در فیزیوتراپی و در درمان بسیاری از کمردردها تقویت این عضله اهمیت زیادی دارد.

مسائل مربوط به دیسک

مشکل دیسک های کمری بسته به اینکه در چه مرحله ای باشند علائم، نشانه ها و شدت مختلفی از درد را ایجاد می نماید. هرکسی که دیسک ستون فقرات آسیب دیده را تجربه نموده باشد می داند که چقدر دردناک است. چون هر حرکتی می تواند آن را بدتر کند.

این درد یک سیگنال هشدار دهنده است که باید به آن توجه کرد. اگربه موقع اقدام مناسب انجام گردد، معمولاً ناراحتی متوقف می گردد و می توان مشکل رابرطرف کرد.

دیسک های نخاعی پدهای لاستیکی بین مهره ها هستند، استخوان های تخصصی که ستون فقرات را تشکیل می دهند و پزشکان آنها را دیسک بین مهره ای می نامند. هر دیسک یک کپسول مسطح و دایره ای شکل است که قطر آن حدود یک اینچ و ضخامتش یک چهارم اینچ است. آن ها یک غشای بیرونی سخت، فیبری (حلقه فیبروزوس) و یک هسته الاستیک (هسته پالپوزوس) دارند.

چرخش مهره ها

ندا مالک می گوید یکی دیگر از مسائل دردهای مربوط به کمر چرخش مهره ها، بی ثباتی آنها و حتی چرخش استخوان دنبالچه یا ساکروم است. البته این مشکل هم با توجه به شدت آسیب های مختلف، دردهای متفاوتی در پی خواهد داشت.

انحرافات ستون فقرات به شکل C یا S که در اصطلاح به آن اسکلیوز گفته می گردد و درجات مختلفی دارد و بسته به درجه انحراف، مسائل متفاوتی ایجاد خواهد نمود.

پیشگیری

به گفته این کارشناس فیزیوتراپی با رعایت برخی موارد و پوزیشن های درست می توان تا حدود زیادی از بروز دردهای ناحیه کمر پیشگیری کرد. ضمن آنکه روش های درمانی مورد استفاده در فیزیو تراپی هم می تواند مؤثر واقع گردد.

مثلاً بهتر است هنگام نشستن پشت میز کار از زیر پایی استفاده و از نشستن طولانی مدت هم خودداری گردد. بعلاوه سعی کنید حتماً پس از مدتی بلند شوید، قدم بزنید و مجدداً بنشینید.

هنگام نشستن هم دقت کنید لم ندهید، به هیچ وجه حالت کج نداشته باشید و حتماً صاف بنشینید.

موقع ایستادن بهتر است وزن خود را روی هر دو پا یکسان منتقل کنید و از ایستادن به حالتی که وزن روی یک پا انداخته می گردد خودداری کنید. از ایستادن طولانی مدت هم خودداری کنید. یعنی بهتر است بعد از مدتی ایستادن بنشینید یا قدم بزنید. در واقع ماندن در یک شرایط چه به صورت نشسته باعث بروز درد در عضلات کمر خواهد شد.

سعی کنید تا حد امکان به شکم نخوابید و از کفش های مناسب بهره ببرید. کفش های تخت و بدون پاشنه هم نپوشید. چون به کمر آسیب می زند. معمولاً سه سانتی متر پاشنه برای کفش مناسب خواهد بود.

سعی کنید هنگام خوابیدن به پشت حتماً یک بالش زیر زانوها بگذارید. موقع خوابیدن به پهلو هم سعی کنید توازن پاها رعایت گردد؛ یعنی هر دو پا به حالت جنینی کمی خم باشد.

برای برداشتن اشیا از روی زمین هم هر چقدر هم که سبک باشند به جای خم کردن کمر، زانوهایتان را خم کنید و اجازه بدهید زانوها به جای کمر کار نمایند.

درمان با فیزیوتراپی

ندا مالک می گوید درمان فیزیوتراپی باید بر چندین اصل راسخ باشد. دستگاه های مختلف و متنوع فیزیوتراپی می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند.

فیزیوتراپیست هم با توجه به ارزیایی و تشخیص مشکل بیمار برای کاهش دردهایش به او به یاری خواهد نمود. علائم بالینی و مدارک موجود مانند MRI، نوار عصب و عضله و کلیشه های رادیوگرافی نیز راه هایی برای تشخیص و آنالیز مسائل بیماران به حساب می آیند.

ضمن اینکه مراحل درمان با یاری برخی درمان های دستی یا Manual تکمیل خواهد شد و تمریناتی هم به بیمار آموزش داده می گردد.

اهمیت انجام تمرینات منظم و مداوم

این کارشناس فیزیوتراپی می گوید بهتر است تمریناتی که به بیمار آموزش داده می گردد، پس از برطرف مشکل هم به طور کامل انجام گردد. البته تعداد و وعده های آن ممکن است کمتر گردد اما حتماً باید مداوم باشد تا از برگشت احتمالی مشکل جلوگیری گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا تمرینات فیزیوتراپی می توانند باعث کاهش دردهای مربوط به کمر شوند؟، دستگاه های متنوع فیزیوتراپی می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تمرینات فیزیوتراپی می توانند باعث کاهش دردهای مربوط به کمر شوند؟، دستگاه های متنوع فیزیوتراپی می توانند به کاهش درد و التهاب یاری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید