کرایی؛ خورشی که با خوردنش دود از کله تان بلند می گردد!

به گزارش وبلاگ دوست، خبرنگاران : عاشقان فلفل و تندی بشتابید که امروز به عشق شما مقصدمان مطبخ سیستان بلوچستانی هاست . اگرگذرتان به چابهار افتاد کرایی سفارش دهید و با مزه تند و تیزش تجربه ای نو برای ذائقه تان رقم بزنید.

کرایی؛ خورشی که با خوردنش دود از کله تان بلند می گردد!

به گزارش وبلاگ دوست ، عاشقان فلفل و تندی بشتابید که امروز به عشق شما مقصدمان مطبخ سیستان و بلوچستانی هاست . تمایز آشپزی سیستان و بلوچستانی ها ادویه های خوش عطر و منحصر بفرد آنهاست.

ادویه های این خطه بسیار به ادویه های هندی شباهت دارد و خوراکی هایی که می پزند نیز شبیه هند و پاکستانی هاست. یکی از این خوراکی های خوشمزه کارایی است که اگرگذرتان به چابهار افتاد سفارش دهید و با مزه تند و تیزش تجربه ای نو برای ذائقه تان رقم بزنید. اگر هم امکان سفر ندارید دست به کار شوید و خودتان طبخ کنید و سیستان و بلوچستان را به خانه خود بیاورید.

کارائی، کارایی، کرایی یا کراهی، یک نوع کاری سنتی پاکستانی، هندی و بلوچی با سس غلیظ بر پایه گوجه فرنگی است که در یک تابه گود و ضخیم به همین نام درست می گردد. برای تهیه این کاری لذیذ و پرادویه از گوشت (گوشت بره، گوسفند، گوساله، میگو، ماهی یا مرغ)، زنجبیل، سیر، گوجه فرنگی، ادویه های مختلف از جمله تخم گشنیز، گرام ماسالا، نمک، زیره، پودر چیلی قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه و گاهی پیاز استفاده می نمایند.

کرایی مرغ بلوچی

طعم این غذا به علت استفاده از انواع ادویه، بسیار لذیذ و هیجان انگیز است. طرز تهیه کراهی مرغ در سیستان و بلوچستان و چابهار، مشابه نسخه این غذا در هند و پاکستان است.

مواد لازم برای چهار نفر

4 عدد ران مرغ بدون پوست و بدون استخوان

3 قاشق غذاخوری روغن زیتون

یک عدد پیاز پوست کنده و ریز خرد شده

2 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده

نصف یک عدد فلفل دلمه سبز نگینی خرد شده

2 قاشق غذاخوری سیر پوست کنده و رنده شده

1.5 لیوان گوجه فرنگی خرد شده

یک چهارم لیوان گشنیز خرد شده

گشنیز تازه برای تزئین

مواد لازم برای ادویه کراهی

یک قاشق چای خوری زیره آسیاب شده

یک قاشق چای خوری تخم گشنیز آسیاب شده

یک قاشق چای خوری ادویه گرام ماسالا

یک قاشق غذاخوری پودر چیلی قرمز

نصف قاشق مرباخوری پودر زردچوبه

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

دستور پخت:

میزانی روغن زیتون در یک تابه بریزید و آن را روی شعله میانه گاز قرار دهید تا روغن داغ گردد. سپس پیاز خرد شده را در تابه بریزید و آن را برای دو تا سه دقیقه هم بزنید و تفت دهید تا کمی نرم گردد. درب تابه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا پیاز برای چند دقیقه دیگر بپزد. توجه داشته باشید که در این مرحله قرار نیست که پیازها طلایی شوند و کافی است که تنها نرم شوند. سپس زنجبیل و سیر رنده شده را به آن بیفزایید و برای یک دقیقه با پیازها تفت دهید.

مرغ ها را به شکل مکعب های درشت خرد کنید و آن ها را به همراه گشنیز خرد شده و ترکیب ادویه کراهی (تخم گشنیز، فلفل سیاه، زیره آسیاب شده، گرام ماسالا، پودر چیلی، زردچوبه و نمک) در تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس گوجه فرنگی خرد شده و فلفل دلمه سبز نگینی خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. اجازه دهید تا مرغ روی حرارت ملایم گاز به خوبی بپزد و طعم دار گردد.

کراهی مرغ را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با گشنیز تازه تزئین کنید. کراهی مرغ را با برنج یا نان تازه سرو کنید. به جای ران مرغ، می توانید از سینه هم بهره ببرید. بعضی افراد از گوجه فرنگی گیلاسی به جای گوجه فرنگی معمولی استفاده می نمایند. اضافه کردن فلفل دلمه به این غذا اختیاری است؛ البته باید بدانید که فلفل دلمه، طعم و عطر بهتری به کراهی می دهد. برای کم کردن تندی غذا می توانید میزان زنجبیل رنده شده، پودر چیلی و ادویه گرام ماسالا را کم و زیاد کنید تا طبق ذائقه شما گردد.بعضی افراد، کمی پودر گوجه فرنگی به ترکیب ادویه کراهی می افزایند تا رنگ ادویه قرمز گردد و بعلاوه طعم تندی کمتری بگیرد. در بعضی از طرز تهیه ها در ترکیب ادویه کراهی از برگ کاری هم استفاده می گردد.

توجه داشته باشید که در تهیه کراهی بهتر است که درب تابه را نگذارید تا مرغ، آب نیندازد.

به کراهی مرغ به هیچ وجه آب اضافه نکنید؛ زیرا گوجه فرنگی به مقدار کافی آب می اندازد و همین میزان رطوبت، برای پخت مرغ کافی است.

شما می توانید کارایی را در فریزر نگهداری کنید و فقط کافی است در زمان سرو، آن را گرم کنید. این غذا در فریزر، کاملا تازه باقی می ماند و طعم خود را حفظ می نماید.

کرایی گوشت بلوچی

سالیان سال است که دوستداران کاراهی به وجود یا عدم وجود پیاز در طرز تهیه این غذای اصیل و خوشمزه، شک دارند. در هر صورت باید بدانید که کارایی گوشت در رستوران های اصیل بدون پیاز طبخ می گردد؛ در حالی که نسخه خانگی آن، حاوی میزان کمی پیاز است تا سس غذا غلیظ تر گردد.در واقع، پوره گوجه فرنگی روی حرارت زیاد آب می گردد و به همین علت، چیزی از آن باقی نمی ماند. برای همین، افزودن میزان کمی پیاز، سس را غلیظ تر می نماید و گوشت بره یا گوسفند را آبدارتر نگه می دارد. به این ترتیب در زمان سرو کاراهی، شما می توانید نان خود را در این سس غلیظ خیس کنید و همراه با غذا از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای چهار نفر

500 گرم گوشت بره یا گوسفندی (ترجیحا سردست با ران)

یک قاشق غذاخوری رب فلفل چیلی سبز یا 2 عدد فلفل چیلی تند ریز خرد شده

یک سانتی متر ریشه زنجبیل رنده شده

2 تا 3 حبه سیر پوست کنده و رنده شده

سه چهارم لیوان آب

مواد لازم برای سس کرایی

3 قاشق غذاخوری روغن گیاهی یا کرمانشاهی به علاوه یک قاشق غذاخوری دیگر

یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و خرد شده

مواد لازم برای ادویه کرایی

یک قاشق چای خوری پودر چیلی قرمز

یک قاشق چای خوری پودر زیره

نصف قاشق چای خوری ورقه فلفل قرمز یا پودر آن

نصف قاشق چای خوری تخم گشنیز آسیاب شده

نصف قاشق چای خوری زردچوبه

نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه

نصف قاشق چای خوری ادویه گرام ماسالا

نصف قاشق چای خوری نمک

دیگر مواد لازم

4 عدد گوجه فرنگی رنده شده

یک قاشق چای خوری شنبلیله خشک

4 تا 5 عدد فلفل چیلی سبز نصف شده از طول

2 سانتی متر ریشه زنجبیل خرد شده

یک قاشق غذاخوری کره

2 قاشق غذاخوری گشنیز تازه خرد شده

2 قاچ لیموی تازه

طرز تهیه کراهی گوشت

گوشت گوسفندی را به همراه سه چهارم لیوان آب، سیر، زنجبیل رنده شده و رب فلفل چیلی را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و گوشت را برای 15 تا 25 دقیقه بپزید تا نیم پز گردد.

در همین حین، روغن گیاهی یا کرمانشاهی را در یک تابه گود بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا داغ گردد. سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و آن ها را تفت دهید تا شیشه ای شوند. در ادامه ترکیب ادویه های کرایی را به پیازها در تابه بیفزایید و مواد را خوب هم بزنید. تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید. سپس پوره گوجه فرنگی را در تابه بریزید. درب تابه را ببندید و سس را برای پنج تا هفت دقیقه روی حرارت میانه گاز بپزید.

درب تابه را بردارید و در حین هم زدن مداوم سس، اجازه دهید تا آب اضافه تبخیر گردد، سس شما خشک گردد و روی سس، یک بافت روغنی شکل بگیرد. توجه داشته باشید که تبخیر آب اضافه گوجه فرنگی، یک مرحله مهم است؛ زیرا به کرایی طعم خوشمزه ای می دهد.

آب به جای مانده در قابلمه گوشت را در تابه به سس اضافه کنید و موا را هم بزنید. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

یک قاشق غذاخوری روغن را در قابلمه گوشت بریزید و تکه های گوشت را روی حرارت زیاد، برای دو تا سه دقیقه هم بزنید و سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند.

گوشت سرخ شده را به همراه شنبلیله خشک، فلفل های چیلی و نصف زنجبیل خرد شده به سس داخل تابه اضافه کنید. در این مرحله، اگر احساس کردید که سس خیلی غلیظ است، کمی آب جوش به آن بیفزایید. سس را مزه کنید و در صورت احتیاج به آن، نمک و فلفل بیشتری بزنید.

درب تابه را ببندید و کرایی را برای 10 تا 15 دقیقه روی حرارت میانه رو به پایین گاز بپزید تا بافت گوشت، ترد و نرم گردد و سس به غلظت دلخواه شما برسد

در سرانجام، کمی کره به کرایی بیفزایید و آن را سرو کنید. برای تزئین، بقیه زنجبیل خرد شده و گشنیز خرد شده را روی کرایی بریزید و این غذای خوشمزه را با لیموی قاچ شده به سر میز بیاورید.

نکات مهم برای تهیه کراهی گوشت

یک چهارم لیوان پیاز برای کرایی با سس کم و نصف لیوان پیاز برای کرایی با سس بیشتر کافی است. اگر یک کرایی خشک می خواهید، پیاز را حذف کنید.

کارایی، یک غذای بسیار متنوع است و می توان آن را با مرغ، گوشت بره، گوسفند، ماهی و حتی میگو طبخ کرد. برای درست کردن کارایی گوشت، معمولا گوشت بره یا گوسفند را همراه با استخوان خرد می نمایند؛ زیرا این بخش از گوشت، دارای چربی زیادی است و در حین پخت، آب می اندازد. به همین علت، کارایی با گوشت استخوان دار خوشمزه تر است. توصیه ما به شما این است که از بخش سردست یا ران بره برای تهیه کارایی گوشت بهره ببرید.

منبع: توریسم آنلاین

به "کرایی؛ خورشی که با خوردنش دود از کله تان بلند می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرایی؛ خورشی که با خوردنش دود از کله تان بلند می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید