کتابباورها در فرهنگ مردم ایلام به خاطر حفظ فرهنگ اقوام و آشنایی مردم تالیف شده است

به گزارش وبلاگ دوست، صیدمحمد درخشنده، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در ایلام گفت: این کتاب را صرفاً به خاطر حفظ فرهنگ اقوام در ایلام و نیز آشنایی مردم، مخصوصاً قشر جوان که با این فرهنگ ها بیگانه بوده و یا اصالت خود را فراموش نموده و یا نتوانسته اند با چنین فرهنگ هایی بومی آشنا شوند، تالیف و منتشر نموده ام.

کتابباورها در فرهنگ مردم ایلام به خاطر حفظ فرهنگ اقوام و آشنایی مردم تالیف شده است

وی ادامه داد: ضروری دانستم این مجموعه را به زبانی بسیار ساده تدوین کنم تا خواننده از خواندن مطالب آن لذت ببرد و در عین حال با فرهنگ اجدادی خود آشنا گردد.

وی با اشاره به بخش های این کتاب گفت: این کتاب شامل نگاهی مختصر به اوضاع تاریخی و جغرافیایی استان ایلام، فرهنگ و آیین ها و مناسبت های خاص است.

مؤلف کتاب تر یا خشک (بازهای محلی استان ایلام) ادامه داد: در این کتاب ویژگی های قومی، اخلاق و عادات، اعیاد و جشن ها، باورها، گاهشمار ماه های کُردی، مراسم و جشن های چله و پنجه، اسامی فصول و روزها و ایام در ماه های کُردی، نام محلی برخی از سال ها، ستاره شناسی در فرهنگ کُردی ایلامی اشاره شده است.

وی ادامه داد: اسامی بادها، واژه ها و اصطلاحات در خصوص نزولات آسمانی، مهمان نوازی، غریب نوازی، دیوانخان داری، نحوه استقبال از مهمانان، مراسم مختلف عقد و عروسی ها و حنابندان و دیگر مراسم، رسوم و آیین گوناگون در سنت و فرهنگ مردم ایلام، در این کتاب آورده ام.

وی ادامه داد: نواهای مادرانه، مَتَل ها، قصه ها، شاعری و شب نشینی ها، مراسم سوگ و عزا، باورها در خصوص اموات، رسوم و آیین ماتم و عزا، آیین نوروز و اعیاد مذهبی، انواع یاری در محیط های ایلی و عشیره ای و بسیاری دیگر از باورهای مردم ایلام از دوران های گذشته تا به امروز نیز در این مجموعه آمده است.

مولف هم نِگرَه گی؛آنالیز وابستگی های قومی در ایلام با اشاره به جامعه هدف این کتاب گفت: جامعه هدف این اثر بیشتر جوانان و نوجوانانی است که فرهنگ و آداب و آیین محیط زندگی و اقوام و ایلات خود را فراموش نموده اند.

ایلام پژوه پیشکسوت با اشاره به ویژگی های این کتاب ادامه داد: ویژگی برجسته این کتاب، بیشتر به خاطر یادآوری اسامی و واژه هایی است که اغلب در میان مردم فراموش شده اند، در عین حال بیشترین مطالب کتاب به رسومی اشاره دارد که در میان مردم ایل و اقوام همچنان رایج بوده و بیشترین کاربرد را در میان روستاییان و عشایر دارد. ضمن این که بچه های کوچک و نوجوانان با چنین واژه هایی هنوز بیگانه اند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر این مجموعه، یادآوری مطالبی در خصوص یاری ها و همیاری های مردمان ایل و اقوام است که حس همکاری و همیاری را در میان مردم تقویت نموده و به مخاطب یاد می دهد که در چه کارهایی با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند.

درخشنده گفت: عشق به پژوهش و تحقیق درباره استان ایلام همواره با من بوده و تا آنجا که در توان دارم کوشش داشته ام تا مخاطبان و علاقه مندان به فرهنگ غنی مردمان این منطقه و مرز و بوم ایران اسلامی را با این فرهنگ ها آشنا و حاصل تحقیق و پژوهش های شبانه روزی ام را منتشر کنم و در اختیار جامعه هدف قرار دهم.

به گزارش ایبنا کتاب باورها در فرهنگ مردم ایلام در سال 1401، در 243 صفحه به وسیله صیدمحمد درخشنده تدوین و در نشر درخشنده منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابباورها در فرهنگ مردم ایلام به خاطر حفظ فرهنگ اقوام و آشنایی مردم تالیف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابباورها در فرهنگ مردم ایلام به خاطر حفظ فرهنگ اقوام و آشنایی مردم تالیف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید