همه چیز درباره سونیک؛ خارپشت پرطرفداری که از جهان بازی وارد سینما شد

به گزارش وبلاگ دوست، سونیک (Sonic)، برای همه ما نامی آشنا و تا حدودی نوستالژیک محسوب می شود. تقریبا همه با شنیدن این اسم به یاد کنسول های بازی قدیمی و خارپشت آبی رنگ و حلقه های طلایی می افتیم. اما بد نیست بدانیم که این شخصیت دونده و محبوب تنها به فضای بازی محدود نمی شود. سونیک سال هاست که در سریال ها، انیمیشن ها، فیلم ها و کمیک بوک های بسیاری با داستان های مهیج توانسته مخاطبانی فراتر از کنسول های بازی جذب کند. فیلم سونیک خارپشت که اوایل سال 2020 پخش شد توانست طرفداران پروپاقرصی برای خودش دست و پا کند.

همه چیز درباره سونیک؛ خارپشت پرطرفداری که از جهان بازی وارد سینما شد

نگاهی مختصر به بازی و شخصیت سونیک

سونیک توسط هنرمند و طراح بازی ژاپنی نائوتو اوشیما شخصیت پردازی شد، و به دست یوجی ناکای بازی نویس، طراح و تهیه کننده ژاپنی برنامه نویسی شد و توسط شرکت سگا (Sega) در سال 1991 که به دنبال جانشین مناسبی برای شخصیت الکس کید بودند و همچنین با هدف شکستن طلسم چندین ساله نینتندو و رقابت با بازی پرطرفدار سوپر ماریو، منتشر شد. اوشیما برای فروش ایده خود به مدیران سگا، نام سونیک را از روی خلبان جنگنده افسانه ای که به خاطر مدل موهایش به جوجه تیغی معروف بود و روی بدنه هواپیمایش کلمه سونیک حک شده بود انتخاب کرد که اتفاقا با استقبال زیادی از طرف مدیران روبرو شد. این خارپشت آبی رنگ و سریع السیر اولین و شاخص ترین ویژگی اش سرعت بسیار زیاد در دویدن است و با همین ویژگی خارق العاده توانست خیلی زود جای مرد سیبیلوی دوست داشتنی (سوپر ماریو) را بگیرد.

خوش قلبی، علاقه به طبیعت، عدالت خواهی، شوخ طبعی و بسکمک از ویژگی های مثبت دیگر سونیک باعث شد تا در دل بچه ها و نوجوانان به سرعت جا باز کند و به عنوان یک شخصیت ناجی (مانند خیلی از ابرقهرمانان دیگر) طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند.

محبوبیت زیاد سونیک همانند بسکمک از کاراکترهای کنسول های بازی، این زمینه را فراهم کرد تا از او در جایگاه های متفاوتی استفاده شود و محبوبیتش را دوچندان کند. ساخت کمیک بوک ها،سریال ها، انیمیشن ها و فیلم هایی با موضوع سونیک از آن دست بود و توانست دامنه ی مخاطبانش را در سنین و با سلیقه های مختلف افزایش دهد

فیلم های لایواکشن سونیک

اولین فیلم بلند و لایواکشن سونیک با نام سونیک خارپشت (Sonic The Hedgehog) در سالی که گذشت یعنی 2020، به کارگردانی جف فولر و نویسندگی پاتریک کیسی و جاش میلر و با هنرمندی جیم کری و بن شوارتز (به عنوان صداپیشه سونیک) و دیگر عوامل و توسط کمپانی پارامونت ساخته شد. این فیلم از ابتدا و زمان انتشار اولین پوسترش با حواشی زیادی روبرو شد، از ظاهر و چهره بیش از حد واقعی و عجیب سونیک گرفته تا عقب افتادن زمان اکران که قرار بود ابتدا در سال 2018 اکران شود.

داستان فیلم از این قرار است که سونیک در یک کمدی ماجراجویانه زمین را به عنوان خانه جدید خود می پذیرد و با بهترین دوستش (جیمز مارسدن) علیه دکتر ربوتنیک (جیم کری) و برنامه هایش برای سلطه بر جهان متحد می شوند.

نظر منتقدان درباره فیلم سونیک خارپشت

نقدهای مثبت و منفی بسکمک بر این فیلم وارد شد، که بیشتر آن ها متوسط رو به بالا بودند. بیشترا بازی جیم کری را تحسین کردند و طراحی کاراکتر سونیک را بسیار مورد توجه قرار دادند و رضایت زیادی نسبت به وفاداری این فیلم به اصل داستان و شخصیت سونیک داشتند. نقد منفی منتقدان بیشتر بر سادگی و کمبود خلاقیت در فیلمنامه بود، چون این توقع بوجود آمده بود که به عنوان اولین فیلم بلند سونیک و برای چشم های منتظر تماشاچیان علاقمند به این شخصیت، فیلمنامه ای قدرتمندتر ارائه شود. با این حال سونیک توانست رتبه 60 را در لیست بهترین آثار سینمایی و امتیاز 6.5 را در سایت IMDB به دست آورد و در سایت های معتبر بسکمک مانند گاردین، آسوشیتد پرس، ایندی وایر و … امتیاز تقریبا قابل قبولی از منتقدان کسب کند که نشان دهنده جذاب و قابل بحث بودن این لایواکشن پرماجراست.

البته لازم است بدانیم که قبل از فیلمی که به آن اشاره کردیم، در سال 2013 نیز لایواکشن دیگری از سونیک با نام خودش (Sonic) به کارگردانی و نویسندگی ادی لبرون، و با بازی جلیل وایت (به عنوان صداپیشه سونیک)، دی جی هزارد و دیگر بازیگران ساخته شد. موضوع این فیلم کوتاه 18 دقیقه ای این بود که در سیاره ای دور به نام موبیوس، همه در صلح و آرامش زندگی می کردند تا اینکه مردی به نام جولیان کونتوبور که خود را دکتر ربوتنیک معرفی می کند، کنترل کامل این سیاره را بدست گرفته و همه جانداران را ازبین می برد و تنها کسی که باقی می ماند سونیک است که عزم خود را برای انتقام از این دکتر خبیث جزم می کند.

  • تاریخ اکران دنباله فیلم سونیک معین شد

فیلم های انیمیشن سونیک

در سال 1996 دو فیلم انیمیشن 30 و 60 دقیقه ای با نام های سونیک: انفجار کریسمس و سونیک خارپشت که محصول مشترک ژاپن و آمریکا بود ساخته شد که همانطور که از اسمشان پیداست سونیک باز هم به مقابله با دکتر ربوتنیک می پردازد، یک بار در حال و هوای کریسمس و دیگری با موضوع جلوگیری از تاریک شدن سیاره شان.

نقدهای تند و تیزی بر این دو انیمیشن وارد شد که نشان از عدم رضایت طرفداران سونیک داشت. برای مثال در انفجار کریسمس این سوال زیاد مطرح شد که چرا باید سونیک هم باید قربانی داستان کلیشه ای نجات کریسمس شود؟ که حتی خیلی ها از قابل پیش بینی بودن داستان انتقاد کردند. اینکه پاپانوئل به دست ربوتنیک اسیر شود و ابرقهرمان داستن ما، سونیک، بخواهد او و کریسمس را نجات دهد خیلی سطحی و پیش پا افتاده بود.

اما فیلم دوم که تا حدودی قابل قبول تر بود، نقد سطحی بودن بر آن نیز وارد شد، تا جایی که برخی معتقد بودند که این انیمیشن تنها برای عقب نماندن از سری فیلم های بر اساس بازی ساخته شد. کاراکتری به نام سارا در این انیمیشن بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و می توان گفت منفور واقع شد! برخی هم علاقه زیادی به این انیمیشن نشان دادند و معتقد بودند که داستان سونیک مثل همیشه عالی روایت شد و بخش ها ارتباط مناسبی با هم داشتند و البته موزیک فیلم این قابلیت را داشت که در لیست بهترین های سونیک قرار بگیرد.

انیمیشن های سریالی سونیک

پیش از ساخت فیلم های بلند سونیک، سریال ها و انیمیشن های کوتاه زیادی ساخته شد.در سال 1993 اولین سری انیمیشن های سونیک با نام ماجراجویی های سونیک در یک فصل 65 قسمتی منتشر شد. در این سریال سونیک به همراه بهترین و وفادارترین دوستش تیلز (Tails) که یکی دیگر از شخصیت های معروف سونیک با دو دم و قدرت های ماورائی بسکمک است، برای حفظ سیاره شان به مبارزه با دکتر ربوتنیک می پردازند.

بعد از ساخت اولین سری انیمیشن های سونیک، در سال 1994 سریال دیگری با نام سونیک خارپشت در دو فصل ساخته شد که در فضایی متفاوت که آینده ای فروپاشیده و پست آپوکالیپتیک را به تصویر می کشید، به موضوع همیشگی اش، یعنی مبارزه با دکتر ربوتنیک می پرداخت.

سونیک این قابلیت را داشت و همچنان دارد که در فضاها و زمان ها و موقعیت های متفاوت و جذاب ظاهر شود و به انجام وظیفه همیشگی اش بپردازد و اینبار در سال 1999 در سریال کارتونی 40 قسمتی با نام سونیک در زیر زمین همراه با خویشاوندانش به دنبال مادرشان می گردند و در این راه طبق معمول با دسیسه ها و نقشه های دکتر ربوتنیک دست و پنجه نرم می کنند.

انیمیشن های سریالی سونیک به همین جا ختم نمی شوند و مجموعه دیگری در سال 2003 با نام سونیک ایکس در 3 فصل و در مجموع 96 قسمت ساخته شد که ساخت آن تا سال 2006 به درازا کشید. داستان اینبار ماجراجویانه تر و جذاب تر بود. در این داستان نقص کوچکی باعث اختلال در کنترل چائوها می شود و سونیک مجبور می شود به زمین بیاید که در آنجا با کریس ثورندیک آشنا می شود و او هم در جمع آوری زمردهای چائو به سونیک و دوستانش کمک می کند تا آن ها بتوانند زودتر به خانه خود برگردند.

از سال 2014 تا 2017 سریال دیگری در دو فصل 52 قسمتی با نام سونیک بوم ساخته شد که تا آن زمان توانست بیشترین امتیاز را از مخاطبانش دریافت کند. امتیاز بالای این سریال بیشتر به خاطر قسمت ها و داستان های جذاب و موزیک مناسب مخصوصا در فصل دوم و همچنین صحنه های شاد و خنده دار آن بود که تماشاچی را بیشتر از پیش به دنبال کردن سریال تشویق می کرد.

حالا نوبت آن رسیده که به نقطه اوج انیمیشن های سریالی سونیک برسیم. شاید کمی عجیب باشد اما در سال 2019 مینی سریالی ساخته شد که تنها با دو قسمت توانست رکورد امتیازات سری فیلم های سونیک را بزند. این مینی سریال با نام مسابقه گروه سونیک به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. بیشتر مخاطبان این سریال معتقد بودند که نه تنها خسته کننده و تکراری نبود، بلکه بسیار جذاب و هیجان انگیز بود و چیزی که بیشتر از همه نظرشان را جلب کرد موزیک فیلم بود. داستان اینبار به این شکل پیش می رود که تیم سونک باید در مسابقات عنوان قهرمانی را کسب کند اما طبق معمول دکتر اگمن سعی در نابودی تیم دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مسابقه گروه سونیک اولین انیمیشن کارتونی (2D) از سری انیمیشن های سونیک در سبک مدرن است!

صداپیشه ها فیلم سونیک

مهمترین ویژگی کاراکترهای انیمیشن و کارتون بعد از چهره و سر و شکل ظاهری، صدای آن هاست که تاثیر زیادی در جذابیت و به یاد ماندنی شدنشان دارد. سونیک هم به واسطه قدمت و هم به دلیل تنوع ساخت در فیلم و سریال ها بوسیله افراد زیادی صداگذاری شد. در فیلم لایواکشن 2020 صداپیشگی سونیک بر عهده بن شوارتز قرار گرفت که ظاهرا بهترین انتخاب بود. بیشتر انیمیشن های نسخه انگلیسی سونیک با صدای جلیل وایت ارائه شد و تنها در چند قسمت مارتین بورک، سم وینسنت، جیسون گریفیث، راجر کریگ اسمیث و بن شوارتز صداپیشگی آن را به عهده گرفتند.

کمیک بوک های سونیک

منصفانه نیست که بعد از شرح مفصلی از فیلم و انیمیشن های سونیک نگاه کوتاهی به کمیک هایش که علاقمندان و طرفداران خاص خودش را دارد، نیندازیم. ایان فلین نوشتن مجموعه کتاب های کمیک سونیک را به عهده گرفت و توانست جهانی بازی را در کتاب های مصور به زیبایی ترسیم کند.

انتشار بیشتر کمیک ها توسط آرچی کمیک و تعدادی هم توسط فلیتوی، لاسیرن و IDW انجام گرفت. این مجموعه که تا به امروز در حدود 12 عنوان از داستان های سونیک در آن به تصویر کشیده شده، بیشترا از نام بازی ها و انیمیشن هایش الهام گرفته که وسوسه ای شیرین برای کلکسیونرهای علاقمند به سونیک محسوب می شود. سونیک در کمیک هایش هم با سرعت مافوق صوتش در پی خراب کردن نقشه های شوم دکتر اگمن است و هربار در فضا و زمان متفاوتی نقش قهرمانانه اش را به زیبایی ایفا می کند.

اگر بخواهیم نگاهی سطحی داشته باشیم باید توقع داشت که مخاطبان انیمیشن ها و فیلم های سونیک تنها گروه سنی کودک و نوجوان باشند. اما این خارپشت تیزپا توانسته در این 30 سال علاوه بر حفظ طرفداران قدیمی و بچه ها 30 ساله! همچنان به جذب علاقمندان خود در سنین متفاوت ادامه دهد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره سونیک؛ خارپشت پرطرفداری که از جهان بازی وارد سینما شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه چیز درباره سونیک؛ خارپشت پرطرفداری که از جهان بازی وارد سینما شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سونیک؛ خارپشت پرطرفداری که از جهان بازی وارد سینما شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید