عملیات گازکشی آسیبی به آثار تاریخی سیروان نمی زند

به گزارش وبلاگ دوست، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: با توجه به اینکه محوطه تاریخی سیروان فاقد عرصه و حریم مصوب است، اجرای گازکشی به ساکنان روستای سراب کلان به شکل روکار و با نظارت مستقیم و دقیق این اداره کل انجام می گردد، همچنین تمام کوشش خود را می کنیم تا کوچک ترین خدشه ای به آثار معماری در کنار خدمت رسانی به مردم روستای سراب کلان وارد نگردد.

عملیات گازکشی آسیبی به آثار تاریخی سیروان نمی زند

عبدالمالک شنبه زاده امروز چهارشنبه 14 اسفند 98 در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دوست گفت: روستای سراب کلان بر روی باقی مانده شهر تاریخی سیروان قرار گرفته است. متأسفانه در سال 82 زمزمه های جا به جایی روستا مطرح شد، اما به دلایل مختلف انجام نشد زیرا نقاطی که انتخاب شده بود با روستا فاصله داشته و با توجه به اینکه اراضی کشاورزی اهالی روستا در نزدیکی محل سکونتشان قرار داشت، با این موضوع مخالفت کردند.

او اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، اجازه ساخت و ساز در این روستا را به دلیل وجود آثار تاریخی نمی دهد و رویکرد ما همیشه جا به جایی روستا بوده است. در حال حاضر با توجه به اینکه سه طرف روستا کوه و دو طرف دیگر هم رودخانه قرار گرفته است امکان ساخت و ساز وجود ندارد.

شنبه زاده توضیح داد: دو سال گذشته یک مکان را برای ساخت و ساز اهالی روستا انتخاب کردیم تا یک سایت جدید تعریف گردد و اگر فردی خواست خانه بسازد در این محل بسازد. برای زیر ساخت مکان جدید هزینه ای نشده است، با توجه به کمبود بودجه نمی توانیم تمام خانه ها را تملک کنیم، در صورت تأمین بودجه در سال یک خانه تملک می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: روستای سراب کلان یکی از روستاهای شهرستان سیروان در استان ایلام بوده که با جمعیتی بالغ بر 290 خانوار با 900 نفر ساکن بر روی محوطه تاریخی سیروان قرار گرفته است. مردم این روستا به دلیل وجود آثار تاریخی سال هاست از نعمت گاز و طرح هادی روستا بی بهره هستند که موجب نارضایتی اهالی شده است.

او اضافه کرد: پس از مراجعه های متعدد مردم و توصیه مسئولان استانی و امنیتی در 16 دی 98 جلسه ای با موضوع تسهیل در فرایند خدمات رسانی به روستای سراب کلان با حضور دستگاه های خدمات رسان و متولی روستا در محل استانداری ایلام برگزار و مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به تهیه طرح هادی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اقدام کند.

شنبه زاده اظهار کرد: طی سه مرتبه بازدید میدانی اعضای شورای فنی از روستای سراب کلان و نیز برگزاری جلسه های متعدد در این اداره کل، موضوع گازکشی در جلسه شماره 9 سوم اسفند 98 شورای فنی مطرح و پس از بحث و مصاحبه اعضا، مقرر شد با توجه به اینکه محوطه تاریخی سیروان فاقد عرصه و حریم مصوب است و اجرای گازکشی به ساکنین روستای سراب کلان به شکل روکار در آینده برگشت پذیر است، به این منظور با درخواست شرکت گاز و اخذ انشعاب به ساکنان روستا موافقت گردد.

او اضافه کرد: دفع فاضلاب روستا نیز بر روی اصول نیست و موجب شده آب های سطحی به شکل غیر کارشناسی رها گردد به این دلیل طرح هادی روستا را با یاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه می گردد، انتخاب مشاور و هزینه های اجرای طرح توسط این بنیاد انجام می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام با بیان اینکه اجرای طرح هادی موجب می گردد محدوده روستا تعیین و از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری گردد، توضیح داد: طی سه ماه، کارهای کارشناسی توسط شورای فنی این اداره کل شامل باستان شناس، مردم شناس، مهندسان معمار و عمران به همراه کارشناسان شرکت گاز و بازدیدهایی از روستا انجام شد تا راهکاری برای خدمت رسانی به مردم ارائه گردد.

او اضافه کرد: دو نقطه در بخش شمالی و جنوبی روستا برای لوله های اصلی گاز انتخاب شده که خارج از محدوده آثار تاریخی بوده و قرار است در عمق 70 سانتی متری حفر و نصب گردد، با توجه به اینکه آثار تاریخی این روستا در عمق یک متر و نیم قرار گرفته است و سایر لوله ها به شکل روکار از کوچه ها عبور می نماید، هیچ آسیبی به آثار تاریخی این روستا وارد نمی گردد.

آثار تاریخی روستای سیروان مربوط به دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی است. سکونت در روستای سراب کلان از سال 1320 هجری شمسی شروع شده است.

منبع: میراث آریا

به "عملیات گازکشی آسیبی به آثار تاریخی سیروان نمی زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات گازکشی آسیبی به آثار تاریخی سیروان نمی زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید