دو منظومه نویافته اثر پژوهشگر بوشهری منتشر شد

به گزارش وبلاگ دوست، خبرنگاران/بوشهر پنجمین اثر دکتر بشیر علوی پژوهشگر و منتقد ادبی، با نام دو منظومه نویافته (سال های سیاه و شکوفه های حمیدی شیرازی) به چاپ رسید.

دو منظومه نویافته اثر پژوهشگر بوشهری منتشر شد

این نویسنده و پژوهشگر بوشهری درباره انتشار این کتاب اظهار کرد: این اثر شامل دو منظومه نایاب و از دست رفته دکتر مهدی حمیدی شیرازی بوده که با یافتن نسخه اهدایی رهی معیری و محمد گلبن توسط انتشارات آرون به چاپ رسیده است.

بشیر علوی گفت: هر دو اثر به شکل نسخه مایکروفیلم موجود بوده که تصحیح و آنالیز شده و منظومه سال های سیاه سال 1325 و شکوفه ها سال 1317 به چاپ رسیدند و در همان اوان کار نایاب شدند.

وی در ادامه مطرح نمود: از آنجا که در این دو اثر به ویژه سال های سیاه به شدت به دستگاه پهلوی و به ویژه پهلوی اول تاخته شده و اشعاری تند و گزنده در سرزنش و شماتت آن دوران و آن اشخاص سروده شده، احتمال زیادی می رود که خیلی زود توسط عمال پهلوی جمع آوری و نابود شده باشد.

علوی اعلام نمود: این دو اثر به اثبات می رسانند حمیدی شیرازی صرفاً دغدغه عاطفه غنایی و فردی نداشته و نسبت به شرایط دوره و روزگار سیاسی و اجتماعی خود بی تفاوت نبوده و شعرهایی غرّآ و آتشین در رد ظالم و دوره ظلم سروده است.

این پژوهشگر و منتقد ادبی توضیح داد: کشور خدایان، انعکاس افکار ایرانیان، جزیره نشین، از مجسمه شاه به چه فکر افتادم، وطن!، ایده آل رضاشاه، نبردگاه شهریور، غوغای آذربایجان و ده ها عنوان شعر دیگر در این مجموعه نشانی از پر ملات بودن عاطفه اجتماعی و فکر و مؤلفه های ذهنی حمیدی شیرازی به شمار می رود.

بشیر علوی اعلام نمود: در این اثر به مصاحبه با همسر و فرزند حمیدی شیرازی نیز پرداخته شده و بسیاری از نگارش بزرگان آن دوره از آثار حمیدی نیز ضمیمه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دو منظومه نویافته اثر پژوهشگر بوشهری منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو منظومه نویافته اثر پژوهشگر بوشهری منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید