خبرنگاران افزایش 1.3 برابری فراوری محصولات راهبردی اصفهان در 7 سال اخیر

به گزارش وبلاگ دوست، اصفهان - خبرنگاران - برآیند آمار و ارقام فراوری محصولات راهبردی و پرمصرف کشاورزی اصفهان نظیر گندم، سیب زمینی و پیاز در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت در هفت سال گذشته نشان می دهد که این محصولات استان با کوشش و برنامه ریزی 1.3 برابر افزایش داشته است.

خبرنگاران افزایش 1.3 برابری فراوری محصولات راهبردی اصفهان در 7 سال اخیر

به گزارش وبلاگ دوست، در دولت های یازدهم و دوازدهم، همزمان با افزایش تحریم ها و فشارهای مالی با اعمال سیاست های حمایتی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی، خودکفایی پایدار و مستمر در فراوری محصول راهبردی گندم تحقق یافته است، در این مدت، دولت توانست با اقدامات مؤثر خود برغم اعمال شدید تحریم ها علیه ایران در راستای حمایت از فراوریکنندگان داخلی و خرید تضمینی گندم که یکی از کالاهای اساسی و قوت اصلی مردم ایران است، گام های مؤثری بردارد.

برابر گزارش های سازمان دنیای خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، ایرانی ها جزو پر مصرف ترین های گندم در دنیا هستند؛ به طوری که سرانه مصرف گندم در ایران 2.5 برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته دنیا است.

دولت یازدهم با وجود خشکسالی های پی در پی، کاهش بارندگی ها، افت آبخوان ها و نشست دشت ها این امکان را پیدا کرد تا با بکارگیری مصادیق اقتصاد مقاومتی، اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی، معین قیمت مناسب خرید تضمینی، اجرای برنامه افزایش فراوری، تأمین نهاده های مورد احتیاج فراوری، تأمین اعتبار لازم برای پشتیبانی از کشاورزان، پرداخت بموقع مطالبات گندم کاران، توسعه سیستم های نوین آبیاری و ارتقای مکانیزاسیون، علاوه بر افزایش فراوری و خرید تضمینی، موجب کاهش واردات گردد.

پیش از دولت یازدهم به دلیل پایین بودن و تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی، علاوه بر سطح زیر کشت، میزان خرید تضمینی این محصول کاهش یافته بود و کشاورزان انگیزه چندانی برای فراوری این محصول راهبردی نداشتند اما دولت تدبیر و امید با تنوع بخشی و بکارگیری نهاده های اولیه فراوری از جمله انواع کودهای شیمیایی، سموم، بذور اصلاح شده و کیفی توانست در راستا خودکفایی این محصول گام بردارد.

بی شک یکی کانون های اصلی فراوری محصولات کشاورزی مختلف و گندم در کشور اصفهان است که توانسته در تحقق موارد یادشده در سطح ملی نقش آفرینی کند.

این استان در صنایع مختلف کشاورزی از جمله پیشتازان کشور به شمار می رود و در زمینه گیاهان دارویی دارای ظرفیت های فراوانی است، این خطه با دارا بودن 563 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد فراوری انواع محصولات کشاورزی را دارد.

مجموع اراضی زراعی استان حدود 486 هزار هکتار است که در سال های طبیعی از حیث بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می یابد و فراوری سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان حدود 80 هزار هکتار است و مجموع فراوریات باغی و گلخانه ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تن برآورد می گردد.

بر اساس آمار و ارقام اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، میزان فراوری گندم در این خطه در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر 22 درصد رشد داشته است.

در سال 92 بیش از 228 هزار تن گندم در این خطه کشت شد و این میزان هفت سال بعد به بالای 279 هزار تن رسید، به دیگر سخن در این مدت فراوری این محصول مهم و راهبردی بیش از 50 هزار تن بیشتر شده است.

فراوری سیب زمینی دیگر محصول کشاورزی پر مصرف و اصلی در صنعت غذایی اکنون در مقایسه با سال شروع فعالیت دولت حدود 12.8 درصد بیشتر شده است در آن موقع 468 هزار و 270 تن سیب زمینی در استان برداشت شد و این رقم در خاتمه سال گذشته 59 هزار و 909 تن افزایش پیدا کرد و به 528 هزار و 179 تن رسید.

جهش 59 درصدی فراوری پیاز در اصفهان

برداشت پیاز دیگر محصولی که جزو احتیاجهای اساسی مردم به شمار می رود نیز با رشد 59.8 درصدی روبه رو بود، برداشت این محصول در سال 92 در مزارع استان بیش از 244 هزار تن بود و با افزایش 146 هزار تنی به افزون بر 390 هزار تن در سال زراعی قبل افزایش رشد داشت.

در همین ارتباط رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با وبلاگ دوست اظهارداشت: گندم، سیب زمینی و پیاز از جمله اصلی ترین و پرمصرف ترین فراوریات کشاورزی به شمار می فرایند که در تمامی ایام سال و در سفره های همه اقشار جامعه مصرف دارند و کمبود آنان مسائل عدیده ای را رقم خواهد زد.

مهرداد مرادمند با بیان اینکه گندم محصولی راهبردی و به اصطلاح زیربنایی در صنایع کشاورزی و غذایی به شمار می رود گفت: بنابراین بی احتیاجی واردات گندم از دیگر کشورها و یا حتی سایر استان ها نقش اساسی در حفظ امنیت غذایی و رونق دیگر صنایع وابسته به صنعت کشاورزی را ایفا می نماید.

وی با اشاره به اینکه کشت گندم در مزارع استان همیشه در جریان بوده و با وجود کم آبی توسعه یافت، اضافه کرد: سطح زیر کشت گندم در شرق این استان در مقایسه با سال قبل2 هزار هکتار افزایش داشته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سطح زیر کشت گندم در شهرستان اصفهان حدود 30 هزار هکتار است در حالی که پارسال حدود 28 هکتار از اراضی به کشت گندم اختصاص یافت.

مرادمند اضافه کرد: دلیل افزایش سطح زیر کشت در سال زراعی جاری، توزیع مناسب آب کشاورزی در زمان مقرر، مناسب و مورد درخواست کشاورزان بوده است.

وی با اشاره به رشد فراوری سیب زمینی در استان توضیح داد: این امر با مشارکت و همکاری صنف کشاورزان بوقوع پیوست و البته با همت و همکاری بیشتر می توانیم شاهد افزایش مجدد کشت و فروش این محصول اصلی در سبد غذایی خانواده ها باشیم.

برداشت 7.8 میلیون مینی تیوبر سیب زمینی در اصفهان

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به فراوری هفت میلیون و 800 هزار عدد مینی تیوبر سیب زمینی(بذر حقیقی سیب زمینی) در سال زراعی گذشته در استان اشاره نمود و گفت: این میزان در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت در هفت سال قبل 200 هزار عدد معادل 2.63 درصد بیشتر شده است.

به نظر عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی دانشکده صنعتی اصفهان فراوری محصولات کشاورزی بویژه راهبردی نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی برای منطقه و کشور دارد و توجه به آن باید در دستور کار مسئولان باشد.

حمیدرضا عشقی زاده در گفت و گو با وبلاگ دوست با اظهارداشت: گندم بعنوان محصولی راهبردی در کشور و دنیا مطرح است و در اراضی گسترده ای در استان نیز کشت می گردد، بهره وری این محصول در سال های اخیر با توجه به بعضی سیاست ها، تصمیمات و قیمت ها بالا رفته که نشان از فعالیت مناسب در آن زمینه بوده است.

علمی تر کردن کشاورزی، دروازه ای رو به توسعه

وی با اشاره به اهمیت هر چه علمی تر کردن صنعت کشاورزی در کشور و استان توضیح داد: در دوران فعلی، کشاورزی بدون احتساب بهره وری و توجه مالی هیچ جایگاهی نخواهد داشت بنابراین بهره گیری از متخصصان و کارشناسان این عرصه نقش کلیدی در توسعه کشاورزی ایفا خواهد نمود.

عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده کشاورزی دانشکده صنعتی اصفهان، افزایش مبارزه با آفات و انواع بیماری ها، آبیاری های اصولی و استفاده از ارقام بهتر را دلیل اصلی افزایش بهره وری در زمین های کشت گندم استان برشمرد و ادامه داد: میزان بهره وری را باز هم با برنامه ریزی و حمایت بیشتر می توان بیشتر کرد.

عشقی زاده توجه بیشتر به بخش خصوصی واقعی برای افزایش کشت محصولات و رشد این صنعت را لازم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: فعالان بخش خصوصی کشور و استان اصفهان توانمند هستند و زمینه سازی برای فعالیت بیشتر آنان مفید و سازنده خواهد بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش 1.3 برابری فراوری محصولات راهبردی اصفهان در 7 سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 1.3 برابری فراوری محصولات راهبردی اصفهان در 7 سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید