خانه در 5 ماه اخیر چقدر گران شد؟؛ منطقه ها مقرون به صرفه و گران تهران

به گزارش وبلاگ دوست، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در 5 ماه بیشتر از 8 میلیون تومان گران شد.

خانه در 5 ماه اخیر چقدر گران شد؟؛ منطقه ها مقرون به صرفه و گران تهران

به گزارش ایلنا، آمار ها و گزارش های رسمی دولت نشان می دهد که افزایش قیمت مسکن در طول بیش از یک سال گذشته متوقف نمانده و بدون ارتباط معناداری نسبت به مقدار معاملات قیمت مسکن صعودی بوده است.

در حالی که خرداد 1400 هر متر مربع مسکن در تهران 29 میلیون و 673 هزار تومان بود این رقم در خرداد ماه سال جاری به 39 میلیون و 414 هزار تومان رسید و در ادامه سریالی افزایش قیمت ها، نرخ هر متر مربع مسکن در تهران به طور میانه به حدود 48 میلیون تومان رسیده است. یعنی تنها در 5 ماه هر خانه در هر متر به طور میانه بیشتر از 8 میلیون تومان گرانتر شد.

گزارش های مرکز آمار نشان می دهد در ماه گذشته تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران به عدد 50 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه آبان ماه در مقایسه با ماه قبل (44.7درصد) 5.3 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماهِ سال جاری به عدد 35 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 2.6 واحد درصد افزایش داشته که همین عدد در ماه گذشتهِ آن نزدیک به 32.6 درصد بود.

البته عدد 48 میلیون تومانی در قیمت هر متر مربع میانگین قیمت ها و آمار رسمی نشان می دهد گران ترین معامله در منطقه یک با حدود 97 میلیون در هر متر مربع و مقرون به صرفه ترین هم در منطقه 18 تهران با قیمت 24 ملیون تومان بوده و این در حالی است که در خرداد ماه همین سال جاری گران ترین قیمت در منطقه یک 81 میلیون تومان و مقرون به صرفه ترین قیمت هم در منطقه 18 حدود 19.5 میلیون تومان بوده است.

این اعداد و ارقام نشان می دهند که همچنان نقدینگی به سمت مسکن در حال حرکت است و مسکن از یکی از بازار های پیشرو نسبت به سایر بازار های موازی است. می دانیم که بازار مسکن مرکز رهبر بازار های مسکن در کشور است و گرانی از بازار مسکن تهران به بازار مسکن سایر استان ها سرایت می نماید و هر استانی با شرایط منحصر به فرد خود از جمله جمعیت، مزیت رقابتی جغرافیایی و ... نسبت به افزایش قیمت مسکن در تهران واکنش نشان می دهد.

نکته جالب توجه این است که حالی که قیمت نهایی مسکن متاثر از افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ... هر روز در حال افزایش است، دولت همچنان معتقد است که 4 میلیون مسکن در 4 سال را می تواند با قیمت هر متر مربع کمتر از 8 میلیون تومان احداث و متقاضی تحویل دهد.

در جدول زیر قیمت واحد های مسکونی از دو منطقه گران و مقرون به صرفه تهران یعنی منطقه یک و 18 آمده است:

متراژمحدودهقیمت(تومان)
450 مترزعفرانیه115 میلیارد
260 متر-بدون آسانسوریافت آباد3.8 میلیارد
473 مترولنجک118 میلیارد
192 مترسعیدآباد5 میلیارد
410 مترکامرانیه120 میلیارد
144متر- بدون انباریخلیج فارس4 میلیارد
480 مترالهیه150 میلیارد
150متر-بدون انبارهفده شهریور5.2 میلیارد
620 متر- کلنگینیاوران136 میلیارد
185مترشهرک ولیعصر7.5 میلیارد
منبع: فرارو

به "خانه در 5 ماه اخیر چقدر گران شد؟؛ منطقه ها مقرون به صرفه و گران تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه در 5 ماه اخیر چقدر گران شد؟؛ منطقه ها مقرون به صرفه و گران تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید