ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده چگونه شکل گرفت؟، دنبال جذب طرح های برون دانشگاهی و درآمدزایی هستیم

به گزارش وبلاگ دوست، رئیس مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با تشریح شکل گیری این مرکز اسم کرد: به منظور فرهنگ سازی و ارائه آموزش های مرتبط با حوزه داده مرکز تحقیقات مه داده را راه اندازی و دوره های یادگیری عمیق، تحلیل کلان داده و هادوپ را برگزار نموده ایم.

ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده چگونه شکل گرفت؟، دنبال جذب طرح های برون دانشگاهی و درآمدزایی هستیم

گروه استان های خبرگزاری وبلاگ دوست؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی صنعت ICT در کشور برای تحقق هدف کمّی رصد و ارتقای دانش داخلی کشور، فناوری کلان داده ها را به اسم یکی از فناوری های نوین و موضوعات محوری برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با فاوا شناسایی نموده است.

امروزه نقش داده ها و کلان داده ها در بسیاری از سازمان ها معین نماینده حرکت آینده سازمان است و براساس آمار مؤسسات بین المللی پیش بینی می گردد میزان عایدی صنعت کلان داده ها از میزان 7.6 میلیارد دلار در سال 2011 به میزان 103 میلیارد دلار در سال 2027 برسد.

در این راستا ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، سال 1394 با فعالیت های مقدماتی و برنامه ریزی انجام، سپس مدارک آن تهیه و به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال و مصوب شد و سال 1395 به بهره برداری رسید.

دانشکده مهندسی کامپیوتر هم در این زمینه فعالیت های مختلفی را انجام داد تا بتواند ایده این مرکز را به تحقق نزدیک تر کند.

خبرنگار وبلاگ دوست برای آشنایی بیشتر با مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد مصاحبهیی را با اکبر نبی اللهی رئیس این مرکز ترتیب داده است که مشروح این مصاحبه در پی می آید:

وبلاگ دوست: درباره راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد شرح دهید و چرا نام مه داده را برای این مرکز انتخاب کردید؟

نبی اللهی: نام مه داده معادل بیگ دیتا و مصوب فرهنگستان بوده که در سال های اخیر مطرح شده و واژه معادل دیگر آن در فارسی کلان داده است. کلان داده یا مه داده معمولاً به مجموعه ای از داده ها اطلاق می گردد که میزان آنها فراتر از حدی است که با نرم افزارهای معمول بتوان آنها را دریک زمان معقول جمع آوری، دقیق سازی، مدیریت و پردازش کرد.

عامل رشد و پیشرفت مرکز تحقیقات مه داده چیست؟

امروزه نقش داده ها و کلان داده ها در بسیاری از سازمان ها معین نماینده حرکت آینده سازمان است و براساس آمار مؤسسات بین المللی پیش بینی می گردد میزان عایدی صنعت کلان داده ها از میزان 7.6 میلیارد دلار در سال 2011 به میزان 103 میلیارد دلار در سال 2027 برسد.

وبلاگ دوست: چه عواملی موجب رشد مه داده شده است؟

نبی اللهی: یکی از دلایل این رشد پی بردن سازمان ها به خدمات مناسب برای ذخیره سازی و تحلیل داده ها ست و با توجه به اهمیت موضوع، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اسم متولی صنعت ICT در کشور برای تحقق هدف کمّی و ارتقای دانش داخلی کشور، فناوری کلان داده ها را به اسم یکی از فناوری های نوین و موضوعات محوری برای توسعه کسب و کارهای مرتبط با فاوا شناسایی نموده است.

این مرکز تحقیقات با توجه به تخصص بخشی از همکاران دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در حوزه علوم داده و با توجه به احتیاج کشور در حوزه کلان داده ها، تحلیل داده، داده کاوی و هوش تجاری، دانشکده تصمیم به راه اندازی مرکز تحقیقات بیگ دیتا گرفت.

وبلاگ دوست: ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد چگونه شکل گرفت؟

نبی اللهی: ایده راه اندازی این مرکز در سال 1394 با فعالیت های مقدماتی و برنامه ریزی انجام، سپس مدارک آن تهیه و به سازمان مرکزی ارسال و مصوب شد و در سال 1395 به بهره برداری رسید.

مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباداز چهار گروه پ ژوهشی تحلیل مه داده، توسعه مه داده، اینترنت اشیا و حفظ حریم خصوصی در مه داده تشکیل شده است.

سال 1396 طی تفاهم نامه ای با سازمان فناوری اطلاعات، آزمایشگاه معماری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد راه اندازی شد و از سال گذشته با مرکز تحقیقات مه داده همکاری دارد.

وبلاگ دوست: چه مأموریت هایی برای مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تعریف شده است؟

نبی اللهی: مأموریت های این مرکز فرهنگ سازی و ارائه آموزش های مرتبط با این حوزه است. بعلاوه دوره های یادگیری عمیق، تحلیل کلان داده و هادوپ در این مرکز برگزار شده است.

تشریح دستاوردهای مرکز تحقیقات مه داده

پاسخگویی به احتیاجهای تحلیل کلان داده و هوش تجاری در سازمان های کشور، فرهنگ سازی و آموزش سازمان ها برای درک اهمیت و ضرورت تحلیل کلان داده های سازمان، ارائه خدمات پردازش سریع مورد احتیاج در سطح دانشگاه و سازمان های متقاضی، ارائه خدمات مشاوره و نظارت به سازمان های متقاضی در سطح کشور، انجام پژوهش های علمی کاربردی مورد احتیاج صنعت و جامعه از دیگر اهداف مصوب شورای سیاستگذاری این مرکز است.

وبلاگ دوست: تا به امروز در مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به چه دستاوردهایی دست پیدا نموده اید؟

نبی اللهی: موضوع تحلیل داده و هوش تجاری از محورهای احتیاجهای صنعت در این حوزه است، حجم داده بعضی سازمان ها به سمت بیگ دیتا رفته و احتیاجمند کاوش، تحلیل داده و استخراج الگوها از آن هستند. طی چند سال گذشته در این مرکز طرح های برون دانشگاهی متعددی اجرا شده که می توان به قراردادهای برون دانشگاهی تدوین زیرساخت محاسباتی شهر هوشمند، مشاوره هوشمند سازی مرکز کنترل ترافیک شهرداری ساری، نرم افزار ضد سرقت علمی- ادبی پلاگ و موتورهای جستجوی آن، سامانه تعمیرات و نگهداری تجهیزات ترافیکی، مشاوره، مدیریت و تحلیل داده های شهر اصفهان، پیش بینی و تشخیص بیماری های خاص، امکان سنجی استقرار سیستم های متن باز در شهرداری اصفهان، فرآیند مدیریت معماری سازمانی شهرداری اصفهان، بهینه سازی نرم افزار HSM شرکت فولاد مبارکه با سیستم محاسبات سریع اشاره نمود.

وبلاگ دوست: تعامل نهادها و مراکز مربوط با مرکز تحقیقاتی شما چگونه بوده و آیا تفاهم نامه ای در زمینه های همکاری اجرا شده است؟

نبی اللهی: مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ارتباط خوبی با صنعت دارد به طوری که در پی طرح های برون دانشگاهی در این زمینه هستیم.

بعضی از سازمان ها احتیاجهای خود را تشخیص داده و به ما مراجعه می نمایند که پیشنهاد لازم را به آنها ارائه و برای بعضی جلسات مشاوره برگزار نموده و موضوع و مسئله را برای وبلاگ دوستن تشریح می کنیم.

فعالیت مرکز تحقیقات مه داده در حوزه مقابله با کرونا

سیاست مدیریت نو مرکز تحقیقات مه داده کوشش در راستای توسعه حوزه کاری برای جذب طرح های برون دانشگاهی و عایدیزایی است. کوشش برای اجرای پروژه های هوش تجاری، شهر هوشمند و کارخانه هوشمند زمینه های کاری دیگری را برای مرکز تحقیقات مه داده فراهم نموده است.

وبلاگ دوست: صندلی سرانجام نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در مرکز تحقیقات مه دادهرا چگونه ارزیابی می کنید؟

نبی اللهی: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در حوزه پژوهشی به خوبی فعالیت نموده و پ ژوهش های خوبی انجام داده اند که براساس احتیاج علمی یا کاربردی تعریف و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اجرا شده یا در حال اجرا است.

با توسعه حوزه کاری مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و محدوده پژوهش های علمی کاربردی سعی می کنیم توجه اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر را برای همکاری بیشتر با این مرکز جلب کنیم.

دانشکده مهندسی کامپیوتر با حضور 25 عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر و بیش از 10 عضو هیئت علمی تمام وقت گروه ریاضی به اسم یکی از دانشکده های برتر مهندسی کامپیوتر در کشور مطرح است و در حوزه های تخصصی مهندسی نرم افزار، فناوری اطلاعات، علوم داده، هوش مصنوعی، شبکه و اینترنت اشیا، استادان توانمندی را به صورت تمام وقت در استخدام خود دارد.

وبلاگ دوست: آیا در دوران کرونا مرکز تحقیقات شما پیروز به فراوری محصول در مبارزه با این ویروس شده است؟

نبی اللهی: طراحی و توسعه سامانه مراقبت از راه دور برای استفاده در مراکز درمانی پس از ترخیص بیمار و پشتیبانی بیمار در دوره نقاهت و قرنطینه از جمله فعالیت های مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در دوره مبارزه با کرونا با همکاری مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی این دانشگاه بوده است.

4078/4117/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده چگونه شکل گرفت؟، دنبال جذب طرح های برون دانشگاهی و درآمدزایی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده راه اندازی مرکز تحقیقات مه داده چگونه شکل گرفت؟، دنبال جذب طرح های برون دانشگاهی و درآمدزایی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید