افزایش حقوق کارگران منتفی می گردد؟

به گزارش وبلاگ دوست، افزایش حقوق کارگران منتفی می گردد؟

افزایش حقوق کارگران منتفی می گردد؟

خبرآنلاین نوشت، با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از مصوبه دستمزد، همچنان موجی از انتقادها به این مصوبه به گوش می رسد؛ این در حالی است که به نظر می رسد در تمام بنگاه های دایر در کشور، دستمزد افزایش یافته به کارگران پرداخت شده است. تا پیش از این کارفرمایان اعتقاد داشتند که افزایش 57 درصدی دستمزد باعث تورم شدید و تعدیل نیروی کار می گردد و حالا هم رییس کمیسیون مالی مجلس مدعی شده که باید قدرت خرید کارگران افزایش یابد، نه دستمزدشان.

محمدرضا پورابراهیمی متذکر شده؛ درخواست بازنگری در دستمزد مصوب، به وسیله کمیسیون مالی به رییس مجلس داده شده و احتمالا در جلسه سه جانبه روسای سه قوه، در هفته آینده تعدیلاتی در دستمزد اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به سوال آیا افزایش 57.4 درصدی دستمزد کاهش می یابد؛ پاسخ داده؛ پیش بینی من این است که باتوجه به اینکه رییس جمهور به دلیل بیکاری و تورم گسترده افزایش دستمزد، با اصلاح آن موافق است، دستمزد تغییر کند.

افزایش 57 درصدی کف دستمزد کارگران قطعی است

اما اظهارات رییس کمیسیون مالی مجلس در حالی است که اخیرا شورای اطلاع رسانی دولت در اطلاعیه ای اعلام نموده که تصمیم شورای عالی کار برای افزایش 57 درصدی کف دستمزد کارگران قطعی است.

در این اطلاعیه آمده که برآورد ها درباره احتمال تعدیل افزایش حداقل حقوق کارگران نادرست است.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: دولت قاطعانه از سربازان خط مقدم فراوری ملی -هم کارگران و هم کارفرمایان- حمایت می نماید و معیشت کارگران را خط قرمز خود می داند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز درخصوص تعدیل دستمزد کارگران اظهار داشت؛ اندازه افزایش حقوق کارگران با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار مصوب و ابلاغ هم شده است.

به گفته او، هیچ برنامه ای برای تعدیل حداقل دستمزد کارگران در دستور کار نیست.

بحث دستمزد تمام شده است

در این فضا، علی خدایی، عضو کارگری شورایعالی کار در واکنش به اظهارات رییس کمیسیون مالی مجلس مطرح نمود: شورایعالی کار، نهادی سه جانبه و غیردولتی است و هیچ نهاد یا فردی فراتر از این شورا، نمی تواند مصوبات آن را تغییر دهد؛ ضمن اینکه مزد 1401 با مشارکت هر سه گروه دولت، کارگری و کارفرمایی معین شده و به هیچ وجه قابل تغییر نیست.

خدایی ضمن انتقاد از رئیس کمیسیون مالی مجلس که با اظهارات خود موجی از نگرانی در میان کارگران کشور به وجود آورد، توضیح داد: بحث دستمزد تمام شده است و مزد مصوب به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد؛ شورای اطلاع رسانی دولت و معاون روابط کار وزیر کار نیز با قطعیت اظهار داشتند که افزایش مزد قطعی و غیرقابل تغییر است

کارگران از تکیه گاهی سازمانی محروم هستند

در این میان، حمید حاج اسماعیلی با اشاره به روز جهانی کارگر اظهار کرد: در حال حاضر کارگران در ایران بدترین و سخت ترین شرایط زندگی را نسبت به 4، 5 دهه اخیر در کشور تجربه می نمایند. تورم بالا همراه با گرانی های روزافزون، کمر کارگران را زیر بار فشار زندگی خم نموده است.

وی اضافه کرد: توسعه فقر در جامعه کارگری، امروز بزرگ ترین و نگران نماینده ترین دغدغه کشور است. بیکاری و عدم امنیت شغلی از مسائل حاد دیگری است که سال هاست جامعه کارگری را رنج می دهد، بنابراین خواسته اولیه و ضروری کارگران در کشور، ایجاد اتحادیه ها و سندیکاهای مستقل کارگری است.

این کارشناس بازار کار توضیح داد: متاسفانه کارگران کشور از پشتوانه و تکیه گاه سازمانی برای حمایت و پیگیری مطالبات خود محروم هستند. فعالیت های کارگری بدون داشتن نهادهای کارگری تقریبا غیرممکن است.

حاج اسماعیلی مطرح نمود: کارگران برای پیگیری مطالبات خود با مسائل زیادی در کشور روبه رو هستند. فعالان کارگری و نمایندگان مستقل کارگری هنوز در ایران زیر سایه نظارت ها و محدودیت های دستگاه های امنیتی قرار دارند؛ رویکردی که به هیچ وجه به نفع منافع کارگران نبوده است.

منبع: تجارت نیوز

به "افزایش حقوق کارگران منتفی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش حقوق کارگران منتفی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید