استرداد بیش از 2700 اثر از اموال فرهنگی به کشور

به گزارش وبلاگ دوست، خبرنگاران/خوزستان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه علی رغم تحریم های ظالمانه، دستاوردهای شگرفی در حوزه گردشگری حاصل شد، گفت: از جمله این دستاوردها می توان به استرداد اموال فرهنگی از خارج از کشور اشاره نمود. کارشناسان میراث فرهنگی با ارائه اسناد ، اثبات علمی و ارتباط فرهنگی پیروز شدند در دولت دوازدهم بالغ بر 2 هزار و 700 اثر را به کشور بازگردانند که در طول 80 سال گذشته بی سابقه است.

استرداد بیش از 2700 اثر از اموال فرهنگی به کشور

محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاح طرح های گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان که امروز (14 بهمن 1399) با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: استان زرخیز خوزستان یکی از کهن ترین و تاثیرگذارترین پهنه بر ساخت تمدن بشری است و به لحاظ تحول تاریخی و فرهنگی، طبیعی و قومی، منحصر به فرد است. حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و رونق صنایع دستی برابر با توسعه فرهنگی، ثبات اجتماعی، پویایی مالی و امید و شادابی است.

به گزارش وبلاگ دوست، وی اضافه کرد: علی رغم اختصاص بودجه بسیار اندک به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال های اخیر با تغییر رویکرد و با تکیه بر اقتصاد مردمی در هفت سال گذشته تحولات چشمگیری از جمله بازسازی 56 هزار شیء تاریخی و بازسازی و احیای بالغ بر سه هزار و 300 بنا، موزه و محوطه تاریخی صورت گرفت که بالغ بر 90 درصد این کارها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: هم اکنون بیش از 2 هزار پروژه فعال در این حوزه وجود دارد که از این تعداد خوشبختانه 100 پروژه در استان خوزستان است.

طالبیان با اشاره به انجام بیش از سه هزار و 300 پروژه بازسازیی توضیح داد: بسیاری از پروژه ها ویرانه بودند و با وجود بودجه اندک، اکنون به بهترین مکان ها و مقاصد گردشگری تبدیل شدند. سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با سایر بخش ها قابل مقایسه نیست چراکه بودجه اندکی احتیاج دارد و سهل الوصول است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 200 هزار فرصت سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد. علی رغم تحریم های ظالمانه، دستاوردهای شگرفی در این حوزه حاصل شد. از جمله این دستاوردها می توان به استرداد اموال فرهنگی از خارج از کشور اشاره نمود. ضمن قدردانی از حمایت دستگاه های حقوقی و دیپلماسی تاکید می کنم که کارشناسان میراث فرهنگی با ارایه اسناد ، اثبات علمی و ارتباط فرهنگی پیروز شدند در دولت دوازدهم بالغ بر 2 هزار و 700 اثر را به کشور بازگردانند که در طول 80 سال گذشته بی سابقه است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در مورد موزه ها از 80 سال گذشته تا سال 92، 455 موزه داشتیم که 277 موزه تنها در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شدند و از این تعداد 70 درصد آن ها مربوط به بخش خصوصی است. ایجاد موزه برابر با توسعه فرهنگی، پیشرفت علمی و حفاظت از هویت فرهنگی است. در این مدت موزه های عظیمی مانند دوران اسلامی، موزه عظیم خراسان و موزه منطقه ای بوشهر راه اندازی شدند. همچنین بیش از 400 روستا با یاری اهالی و بنیاد مسکن از روستاهایی متروکه تبدیل به مقاصد گردشگری شدند.

وی با اشاره به افتتاح 20 پروژه گردشگری در خوزستان ادامه داد: طرح های امروز در خوزستان 20 پروژه هستند که شامل هتل چهار ستاره در اندیمشک، هتل 2 ستاره در اهواز، یک هتل آپارتمان در دزفول، 2 مجتمع خدمات رفاهی در اهواز و شادگان، 11 واحد بوم گردی در سطح استان با ظرفیت اقامتی 201 اتاق و 669 تخت، 2 کمپ گردشگری، یک پروژه ایجاد زیرساخت گردشگری در حمیدیه و یک بازارچه صنایع دستی با 34 غرفه در اهواز هستند.

طالبیان با اشاره به میزان اشتغال ایجاد شده با افتتاح این پروژه ها در خوزستان، گفت: میزان اشتغال این پروژه ها در استان خوزستان 278 نفر و حجم سرمایه گذاری 173 میلیارد تومان است که پنج میلیارد تومان آن از بخش دولتی و 168 میلیارد تومان از بخش خصوصی تامین شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان نمود: 232 پروژه دیگر با پیشرفت فیزیکی 50 تا 90 درصد در حال انجام هستند که به لطف الهی تعداد قابل توجهی از این پروژه ها تا سال 1400 افتتاح خواهند شد.

افتتاح 20 طرح گردشگری در خوزستان

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه افتتاح این 20 پروژه کار ارزشمندی است، گفت: افتتاح پروژه های گردشگری در خوزستان می تواند مقدمه ای برای نمایان کردن ظرفیت های استان و سهمی در اشتغال، توسعه و آبادانی استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه افتتاح این پروژه ها کار ارزشمند و نقطه عطفی در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: خوزستان و تمدن بین النهرین نقش ویژه ای در تمدن بشری و توسعه و پیشرفت داشته که بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش وبلاگ دوست، وی اضافه کرد: وجود آثار گران بهای میراثی در خوزستان نشان دهنده این است که این منطقه یکی از تمدن های کهن بشری بوده است. با توجه به وجود زیرساخت های مناسب در استان، این ظرفیت ها می تواند زمینه ساز توسعه فزاینده و با سرعت گردشگری باشد. همچنین تنوع قومیتی، جغرافیایی و وجود روستاهای باقدمت، همه زیرساخت های ذاتی گسترش میراث فرهنگی و گردشگری در استان را فراهم می نماید.

استاندار خوزستان ابراز امیدواری کرد: با سیاستگذاری های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتوانیم از پتانسیل های موجود در استان بهره بیشتری ببریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استرداد بیش از 2700 اثر از اموال فرهنگی به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرداد بیش از 2700 اثر از اموال فرهنگی به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید