سرانه بازسازی هر یک از 35 هزار اثر ثبتی 30 هزار تومان است

به گزارش وبلاگ دوست، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، سرانه بازسازی هر یک از 35 هزار اثر ثبتی 30 هزار تومان است.

سرانه بازسازی هر یک از 35 هزار اثر ثبتی 30 هزار تومان است

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در حاشیه بازدید نظارتی ستادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رئیس جمهور از موزه ملی ایران اعلام کرد: وقتی از میراث فرهنگی صحبت می کنیم یعنی حافظه تاریخی یک ملت از فرهنگ، آداب و رسوم، سنت ها، هویت، تاریخ، هنر، معماری، علم و فناوری است در حقیقت همه مظاهر و جلوه های ملموس و ناملموس، میراث فرهنگی هستند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: میراث فرهنگی تجسم عینی یک ملت است، آن هم ملتی به قدمت ایران کهن با تاریخ هفت هزار ساله که به قدمت تاریخ پهلو می زند. این داشته های تمدنی و فرهنگی است که موجب انسجام، وفاق، اتحاد و وحدت ایرانیان در طول تاریخ بوده است.

دارابی درباره اقدامات اجرا شده در حوزه میراث فرهنگی طی یک سال گذشته گفت: برگزاری نشست مشورتی با پیشکسوتان، 2 نشست تخصصی با 50 نفر از نخبگان و سرآمدان با هدف تشریک مساعی و شنیدن دیدگاه های مختلف با حضور مهندس ضرغامی به مدت 10 ساعت برای دستیابی به فهم بهتر مسائل و برگزاری نخستین دوره تجلیل چهره های ماندگار میراث فرهنگی که 12 نفر از آنها در نوبت اول با هدف تکریم پیشکسوتان و انتقال تجربیات از جمله اقدامات اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: رویداد محور کردن اماکن، موزه ها و پایگاه های میراث فرهنگی، برگزاری 3 هزار رویداد فرهنگی با هدف ایجاد شادی و نشاط اجتماعی و انتفاع فضای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در مجموعه های تاریخی از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی طی یک سال اخیر بود. بطور مثال در زمان تحویل سال 1401 در حافظیه 40 هزار نفر حضور داشتند که در کمال آرامش و امنیت این مراسم برگزار گردید. همچنین شوراهای مشورتی برای استفاده از ظرفیت های مختلف و آرای صاحب نظران در موزه ها و بناهای تاریخی در معاونت میراث فرهنگی تشکیل دادیم تا الان 70 نفر افراد مختلف و صاحب نام در این شورا عضو هستند.

او توضیح داد: همه مقدمات راه اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی و اخذ مجوزها اجرا شده و بزودی اعلام موجودیت می نماید. هدف از راه اندازی این انجمن این است تا از یاری های ایرانیان در سراسر جهان برای حفظ، احیا و بازسازی آثار تاریخی استفاده کنیم. در سال گذشته تعداد موزه ها به 800 موزه رسید یعنی 35 موزه تازه در دولت سیزدهم شکل گرفت پیش بینی این است اگر براساس برنامه ای که داریم و تأمین اعتبار تا سال 1404 به یک هزار موزه برسانیم.

معاون میراث فرهنگی کشور احتیاج اقتصادی برای بازسازی را مطرح و تأکید کرد: سرانه بازسازی برای هریک از 35 هزار اثر ثبتی حدود 30 هزار تومان است. در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و برای 2 سال آینده حداقل 5 هزار میلیارد تومان احتیاجمندیم تا بتوانیم یک نهضتی بزرگ شکل دهیم.

دارابی توضیح داد: آمادگی صدور خدمات فنی و علمی حوزه میراث فرهنگی به اتکای متخصصان در حوزه باستان شناسی، معماری، بازسازی، موزه داری برای ایجاد و توسعه همکاری در این زمینه ها با کشورهای همجوار و سایر کشورها داریم. این اقدام نقش مهمی در توسعه دیپلماسی عمومی و ارز آوری برای کشور دارد.

او به بحران نیروی انسانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت میراث فرهنگی اشاره و اعلام کرد: وزارت میراث فرهنگی در همه استانها و شهرستان ها نمایندگی و دفتر دارد. همچنین با توجه به اینکه 100 پایگاه میراث ملی و 56 پایگاه میراث جهانی همچنین 270 موزه در سطح کشور تحت نظارت میراث فرهنگی داریم. در این مجموعه بزرگ به شدت دچار با بحران نیروی انسانی روبرو هستیم و همین تعداد نیروی انسانی موجود در حال بازنشستگی هستند.

منبع: همگردی

به "سرانه بازسازی هر یک از 35 هزار اثر ثبتی 30 هزار تومان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانه بازسازی هر یک از 35 هزار اثر ثبتی 30 هزار تومان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید