یک بام و دو هوای وزیر خارجه در مقابل آمریکا؛ چرا ظریف بعد از پیروزی بایدن آرایش انتخاباتی گرفته است؟

به گزارش وبلاگ دوست، به نظر می رسد مصاحبه های اخیر وزیر خارجه هرچند به طور متعارف باید به موضوعات سیاست خارجی ایران بپردازد، اما بیش از آن رنگ وبوی انتخاباتی و مصرف داخلی دارد.

یک بام و دو هوای وزیر خارجه در مقابل آمریکا؛ چرا ظریف بعد از پیروزی بایدن آرایش انتخاباتی گرفته است؟

گروه سیاسی وبلاگ دوست، من قصد ندارم وارد انتخابات ریاست جمهوری شوم. قصد من این است که این وظیفه ای که الان دارم را انجام دهم. الان فرصت بهره برداری از شرایط ویژه سیاست خارجی است. مردم ما 4 سال در برابر جنگ مالی مقاومت کردند و دولتی که این جنگ را به راه انداخته کنار رفته و دولتی که به جای آن آمده میراث دار یک شرایط بد خارجی و داخلی است. این یک فرصت برای ایران است. من می خواهم از این فرصت از طرف کل جمهوری اسلامی استفاده کنم؛ نه از طرف فردی که داعیه انتخاباتی دارد؛ به همین دلیل دلم می خواهد همه دوستان مطمئن باشند که این فرصت برای کشور است؛ نه فرصت برای یک فرد یا یک جناح؛ بنابراین نمی خواهم این بحث ها با موضوعاتی که من هیچ علاقه ای به آن ندارم به شکلی مخلوط گردد که دوستانی موفقیت این جهت را که موفقیت کشور و مردم است، به حساب موفقیت یک فرد بگذارند.

روزنامه همشهری صبح امروز مصاحبهی با ظریف منتشر نموده است که بخشی از مهم ترین قسمت های آن جملات بالا بود. چند وقتی هست که آقای وزیر دست به مصاحبه اش با رسانه های داخلی و خارجی گرم شده و از قضا رسانه های داخلی بیشتر سمت وسوی مصاحبه با وزیر را به سمت انتخابات 1400 و موضوع کاندیداتوری ظریف می برند.

مرد دیپلمات کشور نیز گرچه هر بار این موضوع را تکذیب می نماید، اما به نظر می رسد از فضای ایجاد شده در جهت نقدها تند و شدید به تیم مقابل حداکثر بهره برداری را می نماید. مثلاً همین امروز در ادامه این مصاحبه به همشهری گفته: سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با برجام خیلی ارتباطی با دولت ها ندارد و این سیاستی است که در سطح نظام اتخاذ شده است و من تقاضایم از همه دوستان هردو جناح این است که موضوع برجام را موضوع انتخاباتی ننمایند. موضوع برجام موضوع معیشت مردم و شناسایی حقوق ایران است. البته حقوق ایران شناسایی شده؛ الان چیزی که مانده و در دوران ترامپ به هم خورد، بحث معیشت مردم است و الان این است که باید حل و جنگ مالی متوقف گردد و این موضوع دعوای داخلی نیست.

*آمریکا را نیاز داشتیم تا وتو نکند

ظریف در ادامه در مورد ضرورت مذاکره مستقیم با آمریکا هم گفت:الان هیچ کس به ایران نمی گوید نمی توانی غنی سازی داشته باشی. قبل از مذاکره با آمریکا نه فقط آدم های افراطی مثل بولتون می گفتند، بلکه شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام می گفتند. امروز نمی توانند این حرف را بزنند. وقتی هم آمریکا این حرف را می زند، تنها می ماند و این دستاورد های ملت ایران از برجام است. اتفاقا برای این ها ما آمریکا را نیاز داشتیم؛ چون اگر آمریکا همراه نمی شد، می توانست قطعنامه خاتمه قطعنامه ها یعنی 2231را وتو کند.

اینکه چرا ضرورت داشت با آمریکا مذاکره گردد، این بود که وتو نکند و حالا آن قطعنامه ها خاتمه یافته است. الان آمریکا چه کار نموده؟ از قلدری خود استفاده نموده و بعضی کشور های دیگر هم نشان دادند، استقلال مالی ندارند و شرکت هایشان قبل از اینکه به پایتخت های خود پاسخ بدهند به واشنگتن نگاه می نمایند و این یک بیدارباش جدی برای نظام مالی جهانی بود. یک آدمی که در 3هفته آخر ریاست جمهوری اش می گفتند برکنارش کنید، چون تعادل ندارد، چنین تأثیری بر اقتصاد کشور ها گذاشت. شما خاطرتان هست در چند هفته آخر می گفتند از کنگره با ارتش آمریکا صحبت کردند نکند آقای ترامپ جنگ هسته ای راه بیندازد. اروپایی ها فهمیدند چنین آدمی کنترلش بر اقتصاد اروپا از خود آن ها بیشتر است و این یک بیدارباش برای جهان بود.

*بعضی دوستان از الان آغاز نموده اند و دوست دارند دور بعد دولت در اختیارشان باشد و مذاکره نماینده باشند

وی در این بخش از مصاحبه مستقیم به قول خودش دوستان اصولگرا را مخاطب قرار داد و گفت: دوستان ما که دوست دارند ما را به نخواندن برجام و 2231 متهم نمایند، بروند نگاه نمایند. برای خودشان هم خوب است؛ چون بعضی دوستان از الان آغاز نموده اند و دوست دارند دور بعد دولت در اختیارشان باشد و مذاکره نماینده باشند. نوش جانشان ما مسئله ای نداریم، اما اقلا بدانند درباره چه چیزی مذاکره می نمایند. بدانند داشته های ما چیست و بدانند دست ما چقدر پر است. این برجام و توافق ها مال همه کشور است. آن ها هم روزی می خواهند از آن استفاده نمایند. پس پل های پشت سرشان را خراب ننمایند. بعد ها به این پل ها نیاز دارند.

*من شاید با نتیجه بعضی انتخابات ها موافق نبوده باشم

ظریف چندی پیش هم در مصاحبه با انتخاب خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات 1400 شده و گفته بود:من شاید با نتیجه بعضی انتخابات ها موافق نبوده باشم؛ اما همیشه به اراده و رای مردم احترام گذاشته ام. قاعده مردم سالاری این است که انتخاب مردم در مقطعی موافق دیدگاه ماست و در مقطعی مخالف؛ لذا ما هم باید این تمرین را بکنیم که وقتی مخالف ما به هر دلیلی توسط مردم انتخاب می گردد، آن را بپذیریم. خب بله من امیدوارم که در دور بعدی کسانی در ایران سر کار بیایند که دوست داشته باشند رابطه همراه با تعامل با جهان داشته باشند و به دنبال سربلندی مردم باشند.

من فکر می کنم مردم در نهایت انتخابی را خواهند داشت که به نفع کشور است و ان شالله همه دیدگاه ها و تفکرات امکان حضور فعال در صحنه سیاسی را پیدا خواهند کرد و انتخابات پرشوری را خواهیم داشت. مردم ان شالله با صندوق رای قهر نخواهند کرد. صندوق رای مهمترین ملاک رضایت یا نارضایتی مردم ازعملنمودهاست. حضور مردم در پای صندوق های رای حتما تاثیرگذار است و عدم حضور مردم باعث انتخاب های دیگری می گردد که ممکن است خواسته یاکثریت مردم نباشد؛ لذا اعتقاد دارم که در نهایت آنچه مصلحت کشور است را مردم تشخیص می دهند و با حضور خودشان، این مصلحت را رقم می زنند.

وزیر امورخارجه کشورمان علی رغم اینکه در طول مصاحبه با انتخاب چندین بار صراحتا کاندیداتوری خود را رد کرد، اما در مورد حمایت از شخص خاصی در انتخابات 1400 گفت:اجازه دهید تا زمانش برسد، البته این را به محکمی اینکه خودم به عنوان کاندیدا حضور پیدا نمی کنم، رد نمی کنم، ولی باید صبر کنیم. اصولا اعتقاد دارم که وزارت خارجه نباید وارد این حوزه گردد.

به نظر می رسد مصاحبه های اخیر وزیر خارجه هرچند به طور متعارف باید به موضوعات سیاست خارجی ایران بپردازد، اما بیش از آن رنگ وبوی انتخاباتی و مصرف داخلی دارد.

ظریف به دنبال آن است که در عین آنکه ژست پرهیز از حضور در انتخابات و فعالیت جناحی می گیرد، اما به شدت به پیروزی احتمالی انتخابات از جناح مقابل خود تاخته و آن ها را متهم به برنامه ریزی و هدف گذاری برای مذاکره با آمریکا کند واز سوی دیگر با تبعیض قائل شدن بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن این طور وانمود کند که تعامل با آمریکای بایدن به مراتب آسانتر از ترامپ است و به این ترتیب آرزوی مذاکره با کدخدا را آرزوی همه احزاب و طیف ها و جناح ها در ایران جلوه دهد.

در حالی که جمهوری اسلامی بر اساس سیاست های کلی نظام تفاوتی بین آمریکای جمهوری خواه و آمریکای دموکرات نمی بیند و بر اساس سخن معمار کبیر انقلاب؛ آمریکا را شیطان عظیم می داند و مذاکره با شیطان در هر لباسی مطرود است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "یک بام و دو هوای وزیر خارجه در مقابل آمریکا؛ چرا ظریف بعد از پیروزی بایدن آرایش انتخاباتی گرفته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک بام و دو هوای وزیر خارجه در مقابل آمریکا؛ چرا ظریف بعد از پیروزی بایدن آرایش انتخاباتی گرفته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید