گورباچف: وجود سلاح های هسته ای ضامن صلح و امنیت دنیا نیستند

به گزارش وبلاگ دوست، میخائیل گورباچف سیاستمدار برجسته روس معتقد است: این نظریه که وجود تسلیحات هسته ای، تضمین کننده صلح و امنیت دنیا است، افسانه ای بیش نیست و سیاست دنیای و روابط بین الملل باید عاری از مسائل نظامی گردد.

گورباچف: وجود سلاح های هسته ای ضامن صلح و امنیت دنیا نیستند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ دوست به نقل از خبرگزاری نووستی، میخائیل گورباچف نخستین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی (سابق) خواهان غیرنظامی شدن سیاست دنیای شده و این ادعا که وجود سلاح های هسته ای تضمینی برای صلح و امنیت دنیا است را یک افسانه خواند.

طبق اطلاعات منتشره در سایت گورباچف-فوند، این سیاستمدار حرفه ای روس این سخنان را در پیغام خود برای نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهوری قزاقستان و دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس اتحاد رهبران دنیای هوادار امنیت هسته ای و دنیا عاری از سلاح هسته ای گفت.

لازم به یادآوری است که 15 نوامبر (24 آبان ماه) در شهر نورسلطان، مرکز جمهوری قزاقستان کنفرانس اتحاد دنیای خواهان امنیت هسته ای و دنیا عاری از سلاح هسته ای شروع به کار کرد. این کنفرانس به ابتکارعمل نظربایف در حال برگزاری بوده و با حمایت طیف وسیعی از رهبران سیاسی کشورهای مختلف روبرو شده است.

میخائیل گورباچف در پیغام خود، با صحبت در مورد تهدیدات و چالش های نو دنیای، مانند اپیدمی کرونا، فقر، کمبود آب، گرم شدن هوای کره زمین و غیره ...، پیشنهاد کرد که نظریات مربوط به امنیت بین المللی که تا به امروز مبتنی بر ابعاد مختلف اقدامات نظامی است، دچار تغییرات اساسی گردد. به گفته وی، تمامی کوشش ها در جهت تأمین امنیت مردم دنیا با شکست روبرو خواهد شد، اگر دولت های کشورها همانند گذشته در پی صرف هزینه های گزاف برای پیشبرد مسابقه تسلیحاتی، به خصوص در عرصه سلاح های هسته ای باشند.

این سیاستمدار برجسته روس با یادآوری اینکه دقیقاً این تسلیحات (هسته ای) دلیل بحران کارائیب در سال 1962 بود، تأکید کرد: هواداران بازدارندگی هسته ای معتقدند که وجود این نوع سلاح ها ضامن حفظ صلح و امنیت دنیای است، ولی من به آنها پاسخ می دهم: این نظریه که سلاح های هسته ای نجات دهنده دنیا است، یک افسانه خطرناک است.

وی در پیغام خود بعلاوه ابراز عقیده نموده که لازم است تا سیاست دنیای، روابط بین الملل و تفکرات سیاسی از مسائل نظامی پاکسازی شوند و از شمشیر داموکلس هسته ای خلاصی یابند.

علاوه بر این، گورباچف ابراز امیدواری نموده که مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات، به خصوص در عرصه هسته ای، بین نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو نتیجه واقعی در پی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گورباچف: وجود سلاح های هسته ای ضامن صلح و امنیت دنیا نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورباچف: وجود سلاح های هسته ای ضامن صلح و امنیت دنیا نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید