کرونا صادرات محصولات دانش بنیان را کاهش داد

به گزارش وبلاگ دوست، روح الله استیری در مصاحبه با خبرنگاران در مورد صادرات محصولات مرتبط با کووید 19 به وسیله شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: به صورت کلی 5 ماه بعد از آغاز پاندمی کرونا در کشور، صادرات بسیاری از محصولات حوزه سلامت بویژه محصولاتی که مستقیم و غیر مستقیم با بیماری های عفونی و کووید مرتبط بود ممنوع شد.

کرونا صادرات محصولات دانش بنیان را کاهش داد

مدیرکل دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری گفت: به علت اینکه مصرف این محصولات به شدت بالا رفت، سیاست کشورها هم مبتنی بر عدم صادرات شد و طی این مدت کشورهای پرجمعیتی که زیرساخت فراوریشان ضعیف بوده با مشکل روبرو شدند.

به گفته وی، ایران هم با وجود ظرفیت فراوری بالای محلول های ضد عفونی کننده و ماسک از اوایل پاندمی امکان صادرات نداشت و تا اواخر سال 99 مجوز صادرات صادر نمی شد.

وی تاکید نمود: با پیگیری های معاونت علمی و فناوری امکان صادرات این محصولات از اواخر سال 99 به وجود آمد زیرا ظرفیت فراوری هم تا آن موقع افزایش یافت و با تأمین احتیاج داخل، به میزان محدودی صادرات محصولات مجوز داده شد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هم محدودیت هایی برای صادرات این نوع محصولات وجود دارد، گفت: بر اساس آمار بین المللی، در مجموع در حوزه صادرات غیرنفتی همه کشورها بجز اتحادیه اروپا به علت داشتن زیرساخت های خوب، با مشکل روبرو شد. این بدان معناست که صادرات آنها کاهش پیدا کرد و این موضوعی جهانی بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ماسک و مواد ضد عفونی کننده از جمله اقلامی هستند که بدون مشکل و نامحدود امکان صادرات دارند زیرا ظرفیت فراوری بالاست. تجهیزات پزشکی مشروط بر تامین احتیاج قراردادهای دولتی به صورت محدود می توانند صادرات داشته باشند. کیت تشخیص کووید 19 هم از جمله مواردی است که به وسیله شرکت های دانش بنیان به فراوری می رسد و صادرات آن هم به علت افزایش ظرفیت فراوری به صورت محدود محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط برای صادرات منطقی به نظر نمی رسید و مصرف داخل بالاست، گفت: ما اکنون به علت شرایط کشور و موج های کرونا، تشویق و ترغیب شرکت ها را در نیمه 99 به بعد از دستور کار خارج کردیم زیرا زمانیکه کشور در گیر کروناست پیگیری برای صادرات غیر منطقی است.

وی در رابطه با صادرات کلی محصولات دانش بنیان گفت: نیمی از کشورهای جهان، به علت پاندمی با کاهش قابل ملاحظه صادرات غیر نفتی روبرو شدند که ایران هم از جمله این کشورها بود.

کاهش میزان صادرات حوزه سلامت و مواد شیمیایی

وی اضافه نمود: صادرات در دو بخش مهم سلامت، مواد شیمیایی طی این دو سال به شدت در جهان و ایران (به غیر ازاتحادیه اروپا) کاهش پیدا کرد؛ بیشترین کاهش صادرات در حوزه مواد و سلامت بود که بیش از 50 درصد صادرات دانش بنیان را تشکیل می داد. کاهش 20 درصدی صادرات حوزه سلامت در جهان و کاهش 40 درصدی در حوزه مواد طی این مدت محسوس بود.

وی با اشاره به علت کاهش صادرات گفت: حوزه سلامت به خاطر احتیاج داخل کشور و حوزه مواد تحت تاثیر صرف بودجه در بخش سلامت با کاهش چشمگیری روبرو شد. بنابراین خیلی از پروژه های پالایشگاهی، پتروشیمی و… تحت تاثیر پاندمی نهاده شد و خرید بین المللی آنها ضعیف شد.

برنامه های معاونت علمی در راستای توسعه و تقویت صادرات

استیری گفت: با توجه به بهتر شدن شرایط در امسال و بویژه پیش بینی نیمه دوم سال، برنامه های حمایتی معاونت علمی در جهت تقویت توان صادراتی شرکت ها و توسعه بازار محصولات دانش بنیان دنبال خواهد شد.

وی اضافه نمود: از جمله برنامه های پیش رو در راستا صادراتی محصولات دانش بنیان ویژه سازی حمایت ها برای شرکت های دانش بنیانی است که در زنجیره تأمین بین المللی قرار می گیرند. این مهم به وسیله ارزیابی آمادگی صادراتی آنها و تطابق محصولات فراوریی آنها با حجم و میزان بازار جهان به وسیله داده های سازمان تجارت جهانی انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کرونا صادرات محصولات دانش بنیان را کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا صادرات محصولات دانش بنیان را کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید