کاخ هوا محل جیپور یا قصر بادها؛ مشهور ترین کاخ هند، عکس

به گزارش وبلاگ دوست، جیپور به عنوان مرکز راجستان چند ساعت با شهر دهلی فاصله دارد و جزو جذاب ترین شهر های هندوستان است که کاخ ها و قصرهای سلطنتی در این شهر به چشم می خورند، یکی از دیگری زیباتر است.

کاخ هوا محل جیپور یا قصر بادها؛ مشهور ترین کاخ هند، عکس

این شهر در واقع بخشی از مثلث طلایی توریستی کشور هندوستان محسوب می شود که سالانه گردشگران زیادی را به خرید بلیط هواپیما مشتاق می نماید.

کاخ زیبای صورتی رنگ هوا محل که به قصر بادها نیز معروف است، یکی از متفاوت ترین کاخ های دنیا شناخته شده است و هوا در اسم این کاخ به معنی ورود راحت بادها به داخل کاخ است.

کاخ هوا محل به شکل هرم با ارتفاع 15 متر و تعداد زیادی پنجره ساخته شده است و در حال حاضر نیز این کاخ شامل چندین ساختمان و یک موزه است.

معرفی کاخ هوا محل

رنگ صورتی این کاخ بسیار دلرباست که به دلیل استفاده از شن های ریز سرخ و صورتی در مصالح بکار رفته موقع ساخت است. در کاخ Hawa Mahal هزاران پنجره کوچک و عظیم را خواهید دید که باعث تهویه همیشگی کاخ می شوند؛ به طور دقیق این کاخ دارای 953 پنجره است که برای حفاظت از حریم شخصی شاه و خانواده کاربرد داشته اند.

ایده ساخت این کاخ بدین صورت بوده است تا همسران و فرزندان شاه به راحتی از پنجره های کاخ بیرون را تماشا نمایند، زیرا زنان دربار حق خروج از کاخ و حضور در اماکن عمومی را نداشتند. به همین خاطر شاه تصمیم گرفت تا با ساخت چنین کاخی زنان به وسیله پنجره های متعدد زندگی بیرون از کاخ را تماشا نمایند بدون آنکه کسی آن ها را از بیرون ببیند.

تاریخچه کاخ هوا محل

کاخ هوا محل با نمای خاص خود در قسمت جنوبی شهر جیپور نهاده شده است و جزو جاذبه های گردشگری مشهور در سال های اخیر شناخته شده است.ساخت دقیق این کاخ به دستور پادشاه وقت، مهاراجه ساوای سین برای گسترش بخش زنانه قصر شهر به سال 1799 میلادی برمی شود.

طراحی ساخت این کاخ نیز مربوط به هنرمند معروفی به نام لال چاند بوده است که طرح 5 طبقه ای به ین کاخ داده است. با اینکه معماری کاه هوا محل الهام گرفته از کاخ دیگری به نام ختری محل است، اما شهرت این کاخ بسیار بیشتر است.

معماری کاخ هوا محل

همانگونه که اشاره شد این کاخ دارای 5 طبقه است، ولی فقط 3 طبقه از آن قابل استفاده بوده و دو طبقه بالایی به علت سقف بسیار کوتاهشان بلا استفاده بودند، اما این دو طبقه برای نمای هرمی کاخ بسیار اهمیت دارند، در واقع زیبایی کاخ در همان دو طبقه با سقف های کوتاه است.

هر 953 پنجره این کاخ با مشبک کاری زیبا شباهت زیادی به کندوی زنبور عسل دارند، همچنین در این کاخ زیبا گچ بری های بسیار ظریفی کار شده است که در هنگام طلوع آفتاب به دلیل درخشش این کاخ بسیار دیدنی است، پیشنهاد می کنیم تماشای این صحنه را از دست ندهید.

این کاخ بسیار خنک است، دلیلش نیز به طراحی خاص آن برمی شود که ورودی کاخ در پشت ساختمان نهاده شده است و اول باید به قسمت پشتی کاخ بروید. در قسمت ورودی ساختمان درب عظیمی وجود دارد که به یک حیاط مرکزی ختم می شود.

علاوه بر ساختمان های متعددی که در این کاخ وجود دارند، موزه ای نیز در این مجموعه نهاده شده است. در سال 2006 میلادی بعد از یک وقفه 50 ساله این کاخ مورد بازسازی نهاده شد و چندین قسمت نیزنوساز محسوب می شوند.

نحوه دسترسی به کاخ هوا محل در جیپور

کاخ هوا محل در جنوب شهر جیپور و در تقاطع جاده اصلی بادی چاوپاد در میدان بیگ فور نهاده شده است. در این قسمت باید به راست بپیچید و بعد از پیمودن چند قدم به سمت راست به داخل کوچه بروید. تابلوی های عظیم نیز در جهت شما را هدایت می نمایند. ورودی کاخ نیز در پشت ساختمان واقع شده است، بنابراین شما می توانید با کلیه وسایل نقلیه عمومی از این کاخ زیبا دیدن نمایید.

ساعت و هزینه بازدید

برای بازدید از این کاخ با شکوه می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح الی 5 عصر مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ورودی از این کاخ بی نظیر بازدید نموده و از زیبایی هایش مدهوش شوید. توجه داشته باشید که بلیط ورودی این کاخ به مدت دو روز اعتبار دارند و برای بازدید از مجموعه اطراف کاخ هوا محل کاربرد دارند و یک تا دو ساعت برای بازدید از کاخ و موزه داخل این مجموعه کافی است.

کاخ هوا محل جیپور

هنگام شب نیز این کاخ با نورپردازی خیره نماینده بسیار دیدنی است، پس فرصت دیدن این کاخ را در شب هم از دست ندهید. همان طور که اشاره شد، در کاخ هوا محل جیپور یک موزه کوچک و جذابی نیز وجود دارد که هر هفته از روز شنبه تا پنج شنبه برای بازدید باز است.

در موزه کاخ هوا محل جیپور، نقاشی های زیبایی نگهداری می شود که ارزش تاریخی بسیار زیادی دارند و همگی نشان دهنده فرهنگ غنی هندوستان هستند. بنابراین هنگام بازدید از این کاخ زیبا، حتما از این موزه نیز بازدید کنید تا با فرهنگ هندوستان بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به کاخ هوا محل

رصد خانه جانتار مانتار: 1 کیلومتر

کاخ شهر: 1 کیلومتر

موزه آلبرت هال: 2 کیلومتر

باغ وحش جیپور: 2 کیلومتر

کاه جال محل: 4.4 کیلومتر

قلعه آمبر: 8.2 کیلومتر

رستوران های نزدیک به کاخ هوا محل

کافه آرت: 400 متر

رستوران برادری: 500 متر

کافه رستوران تاتو: 500 متر

رستوران مرغ ساجی کابل: 900 متر

رستوران رام دو: 1 کیلومتر

هتل های نزدیک به کاخ هوا محل

هتل سیملا: 650 متر

هتل کایلاش: 700 متر

هتل وراثت محل: 1 کیلومتر

هتل ال ام بی: 1.5 کیلومتر

هتل کارنوت محل: 1.5 کیلومتر

هتل سوئیت دیریم: 2 کیلومتر

منبع: گردشبان

به "کاخ هوا محل جیپور یا قصر بادها؛ مشهور ترین کاخ هند، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ هوا محل جیپور یا قصر بادها؛ مشهور ترین کاخ هند، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید