پشت پرده گران شدن آهن و فولاد چیست؟

به گزارش وبلاگ دوست، حمید رستگارپور درباره دلایل افزایش قیمت فولاد در بازار، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت، تغییر و نوسان قیمت دلار است که به دلیل چسبندگی که سایر کالا ها به دلار دارند و تبعیت می نمایند از گرانی ارز عاملی شده از بعد روانی احتمال افزایش قیمت سایر کالا ها در نظر گرفته می گردد.

پشت پرده گران شدن آهن و فولاد چیست؟

رییس اتحادیه فروشندگان آهن اضافه نمود: یکی از عوامل افزایش قیمت فولاد فرآیند مهندسی شده و قطره چکانی عرضه مواد اولیه به کارخانه ها است که در بعضی مواقع چندین بار معاملات شمش در بورس ابطال شده و این سناریو برای گران کردن مواد اولیه تعریف شده است.

وی گفت: در کشور 17 میلیون تن فراوری شمش و 12 میلیون تن اسلب داریم در حالی که مصرف کشور بسیار کمتر است، اما نکته مهم این است که چرا مواد اولیه به کارخانه ها داده نمی گردد یا در بورس به گونه ای رفتار می گردد که کمبود مواد اولیه وجود دارد و با قیمت ها بازی می نمایند، بورس صندلی اصلی و شفافیت خود را از دست داده است در حالی که قرار بود محل شفاف سازی قیمت و عرضه کالا ها باشد.

رستگارپور بیان نمود: بورس در حال حاضر صندلی واسطه ای به خود گرفته و نقش اساسی در قیمت ها دارد و رانت عجیبی پشت این موضوع نهفته است و اگر به دنبال اصلاح هستیم باید از قانون تبعیت کنیم و هر کس به صندلی اصلی خود برگردد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر بورس و کارخانه ها جای توزیع نماینده ها را گرفتند و تمامیت خواه جولان می دهند و با توجه به رانتی که دارند بازار را به سمت و سوی گرانی، هرج و مرج و بی برنامگی می بزند.

وی اعلام نمود: اخیر دولت را نیز تحت فشار قرار دادند و برای اینکه شرایط آرام گردد دولت ناچار شد با رفتار این گروه به نوعی همراهی کند و موجب افزایش قیمت در بازار آهن و فولاد شده است و کسی هم جوابگو نیست.

رستگارپور تاکید نمود: توزیع آهن و فولاد باید به اتحادیه واگذار گردد و توزیع از هر طریق دیگر غیرقانونی و اجحاف به مصرف نماینده و تداخل در کار توزیع نماینده است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد بیان نمود: بسیاری از کارخانه هایی که ورق تحویل می گیرند با یاری واسطه ها در بازار آزاد به فروش می رسانند و کارخانه های کوچکتر به ناچار مجبورند از واسطه ها خریداری نمایند در صورتی که باید به وسیله اتحادیه توزیع گردد در حالی که اتحادیه در بیشتر موضوعات کنار گذاشته شده است.

وی اعلام نمود: از قوه قضاییه و مجلس در این باره استمداد طلبیدیم تا تمام زوایای این موضوع روشن گردد.

رستگارپور تاکید نمود: باید تعیین گردد که چه کسانی فولاد را با چه مبنایی قیمت گذاری می نمایند و چه افرادی خریداری می نمایند و در کجا مصرف می گردد.

رستگارپور تاکید نمود: در حال رصد غیرمحسوس از مرحله فراوری، توزیع و مصرف محصولات فولادی هستیم و آماری به دست آوردیم که هزاران میلیارد آهن و فولاد بدون ضوابط از سوی افرادی که قرار مالیاتی دارند خرید و فروش می گردد و به هیچ ارگانی جوابگو نیستند.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اضافه نمود: در حال حاضر قیمت آهن و فولاد 25 تا 30 درصد بیشتر از قیمت واقعی به فروش می رسد و در حق مصر نماینده اجحاف می گردد و اگر جلوی این گرانی این کالای اساسی گرفته نگردد به سایر بخش های صنعتی سرایت خواهد نمود.

منبع: میزان

منبع: تجارت نیوز

به "پشت پرده گران شدن آهن و فولاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده گران شدن آهن و فولاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید