نامه زرین سلامت؛ توضیح توصیه های بهداشتی امام رضا(ع)

به گزارش وبلاگ دوست در خراسان رضوی، رساله ذهبیه امام رضا(ع) از نفیس ترین مواریث اسلامی در زمینه دانش پزشکی است که به طور اجمال، رشته هایی از علوم پزشکی را معرفی و بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز بیان نموده است.

نامه زرین سلامت؛ توضیح توصیه های بهداشتی امام رضا(ع)

سند روایی طب الرضا(ع)، پیغام های زرین بهداشتی امام رضا(ع)، معجون دارویی غذایی رضوی، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آب ها، مزاج شناسی، مدیریت و سازماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد ترکیبی و تعارض های غذایی، عناوین 9 بخش تشکیل دهنده کتاب است.

در میان متون روایات به بیش از 5 هزار روایت و حدیث در مورد مسائل تغذیه، بهداشت و سلامت برمی خوریم که بیش تر آن ها از پیغامبراکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) است.

رساله ذهبیه یکی از متون ذکر شده است که از سوی امام رضا(ع) به رشته تحریر درآمده و ترجمه آن در کتاب نامه زرین سلامت، به چاپ رسیده است. هر چند که این متن از دنیای سنتی و معنوی آمده، اما فرازهای آن هر یک می تواند عنوان یک پژوهش و کاوش در دنیا طب و بهداشت باشد. مزاج شناسی، بهداشت روانی، آداب خواب و بیداری، تعارض های غذایی و... از اهم عناوین این رساله هستند.

در بخش پیغام های زرین بهداشتی امام رضا(ع)، جدول زمانی برای خوردن غذا آورده شده که به این قرار است: روزانه یک مرتبه وقتی که 8 ساعت از روز گذشته باشد (یک وعده غذایی) یا سه وعده غذا در مدت دو روز؛ یک مرتبه اول روز (صبحانه)، یک بار سرانجام روز (شام) و یک مرتبه، روز بعد هنگامی که 8 ساعت از صبح گذشته باشد (ناهار) و در آن روز نیازی به مصرف شام پیدا نخواهی کرد. این جدول غذایی، همان آموزه ای است که پیغامبر(ص) به امیرالمومنین حضرت علی(ع) فرمود یک روز یک وعده و روز دیگر دو وعده غذا تناول کنید.

این اثر ترجمه رساله ذهبیه منسوب به حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) است. این متن شمه ای از علوم الهی را آشکار می سازد. بعلاوه این کتاب، به باور صدها پزشک، متخصص و حکیم از جمله حکیمان و پزشکان دربار مامون، شایسته ترین متن آموزشی- کاربردی برای تحقق سلامت و بهداشت انسان است. فرازهایی که در این متن حکیمانه وجود دارد پاسخگویی نیازهای جامعه بشری برای دستیابی به سلامت جامع و فراگیر است.

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتابنامه زرین سلامت اثر محمد دریایی را منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نامه زرین سلامت؛ توضیح توصیه های بهداشتی امام رضا(ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه زرین سلامت؛ توضیح توصیه های بهداشتی امام رضا(ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید