شمعدونی قرمز تلنگری به کودک درون، طرح واره هایی که داستان شدند

به گزارش وبلاگ دوست، سرویس استان های خبرنگاران : در دانش روانشناسی و بر مبنای نظریه کارل گوستاو یونگ، طرح واره هایی وجود دارند که ریشه های شکل گیری آن ها در کودکی افراد است.

شمعدونی قرمز تلنگری به کودک درون، طرح واره هایی که داستان شدند

طرح واره ها تمایل دارند حتی در مقابل اطلاعات ناقصی که در آینده دریافت می کنند و اصطلاحاً کدهای میان بری در موقعیت های مختلفی هستند بدون تغییر بمانند. کدهایی که فرد با توجه به تجربیاتش در کودکی؛ تصمیم گیری، بروز عواطف، رفتارهای اجتماعی و خودشناسی را در بزرگ سالی انجام می دهد.

با نگاهی به این طرح واره ها، نرگس غیجی، هنرمند گرافیست گرگانی، کتابی را با عنوان شمعدونی قرمز به تازگی قلمی و تصویرگری کرده که با همکاری انتشارات برترین منتشرشده است.

نرگس غیجی، متولد مردادماه 1372 در گرگان و دانش آموخته گرافیک است و جدا از بحث نوشتن کتاب و دغدغه های فکری برای تربیت نسل نو، همیشه در تلاش بوده تا برای حفظ محیط زیست قدم مثبتی بردارد.

به همین دلیل بعد از اتمام دوره تحصیل، تصمیم گرفته تا در بخش هنری شغل خانوادگی اش که تولید کیف های پارچه ای است فعالیت کند.

با نرگس غیجی، به بهانه انتشار نخستین کتابش به گفت وگو نشستیم که در ادامه ازنظر مخاطبان می گذرد.

-کتاب شمعدونی قرمز حاصل هنر تصویرگری، قلم زدن و توجه شما به دانش روان شناسی است، این ترکیب چگونه شکل گرفت؟

در زندگی همه ما خاطرات دردناک و غیرقابل انکاری هست. من هم به نقطه ای از تاریکی رسیده بودم که احتیاج به بیرون آمدن از این فضا را داشتم.

ریشه این غم کهنه را در بچگی خودم پیدا کردم. درنتیجه شروع به مطالعه کردم، پرسیدم و کمک گرفتم و متوجه شدم چقدر ما انسان ها شبیه هم هستیم و حتی ممکن است دردهای مشترکی داشته باشیم که از کودکی درون ما نقش بسته اند.

ازآنجایی که همیشه توانایی داستان گویی را داشتم، در قالب داستان های کوتاه، نوشتن را شروع کردم. هرچند اولین هدف من، آگاهی پدران و مادران جوان بود تا نسل نو ما، بزرگسالی سالمی را تجربه کنند.

-محرومیت هیجانی و بازداری هیجانی مبنای کتاب شما است، این مسئله در پی بیان چیست؟

در طی مطالعاتم برای خودشناسی، مطالب روانشناسی گوستاو یونگ در مورد طرح واره ها نظر من را جلب کرد.

18 طرح واره هست که از دوران کودکی شکل می گیرند و در بزرگسالی خودش را به عنوان شخصیتِ ما نشان می دهند که 2 مورد از این 18 مورد، بازداری هیجانی و محرومیت هیجانی است که محور شکل گیری این کتاب شد.

ضمناًً هر مورد، مبحثِ طولانی و قابل تأملی دارد اما به طور کاملاً خلاصه می توانم اشاره کنم که طرح واره بازداری هیجانی شامل افرادی می شود که خویشتن داری را جایگزین صمیمیت می کنند و جلوی بروز احساسات و هیجانات خود را می گیرند.

همچنین طرح واره محرومیت هیجانی می تواند شامل افرادی باشد که احساس پوچی و سردرگمی دارند و فکر می کنند از طرف کسی حمایت نمی شوند. البته تشخیص و درمان این طرح واره ها باید با کمک یک مشاور و روان درمانگر باشد.

-هدف والدین تربیت صحیح بچه ها و مخاطب کتاب شما خود بچه ها است، برای ایجاد حلقه اتصال و نهایت بهره مندی مخاطبان در این کتاب چه کرده اید؟

بیشتر ما بزرگسالان، کودکی خودمان را فراموش کرده ایم. لحظاتی که برای اشتباه و خطایی تنبیه شدیم و لحظاتی که احساس تنهایی کردیم، مقایسه شدیم و آسیب دیدیم و خیلی از موارد دیگر را بعضاً فراموش کرده ایم.

مطالعه این داستان ها را در مرحله اول به والدین توصیه می کنم؛ چون تلنگر ظریفی به کودکِ درونِ خودمان هست تا به یاد بیاوریم روزی ما هم در موقعیت بچه هامان بودیم و رفتارهای خودمان را آگاهانه تر و محبت آمیز تر انتخاب کنیم.

-کتاب شمعدونی قرمز شما را داستان هایی کوتاه شکل می دهد، این داستان ها چه هستند؟

همان طور که اشاره کردم، داستان شمعدونی قرمز بر اساس 2 طرح واره نوشته شده است.

داستان های بعدی که در نوبت چاپ و آماده سازی هستند، شامل دیگر طرح واره ها می شوند که امیدوارم با موفقیت به اتمام برسانم.

-سخن انتهای شما برای بچه ها و یا والدین؟

در انتها می خواهم اضافه کنم، درون همه ما کودکی برای در آغوش گرفته شدن منتظر ما است. به درون خود سفر کنید، به ناگفته های آن کودک گوش کنید و به او آرامش بدهید تا جهانِ شما جای بهتری برای زیستن باشد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب شمعدونی قرمز به قلم و تصویرگری نرگس غیجی، در 40 صفحه و شمارگان 400 جلد به صورت مصور و رنگی از طریق نشر برترین منتشرشده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شمعدونی قرمز تلنگری به کودک درون، طرح واره هایی که داستان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمعدونی قرمز تلنگری به کودک درون، طرح واره هایی که داستان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید