لکه سفید مرموز روی نپتون که ستاره شناسان را گیج کرد ، راز این لکه روشن چیست؟

به گزارش وبلاگ دوست، تصویری که اخیرا از نپتون گرفته شده، لکه ای سفید روی آن نشان می دهد که پیش از این دیده نشده بود. این تصویر از زمین گرفته شده است.

لکه سفید مرموز روی نپتون که ستاره شناسان را گیج کرد ، راز این لکه روشن چیست؟

به گزارش وبلاگ دوست و به نقل از سان، اخترشناسان یک لکه سفید مرموز روی نپتون مشاهده کردند که تا به حال دیده نشده بود. این رصد از یک تلسکوپ روی زمین وقتی کارشناسان در حال آنالیز لکه تیره بزرگ سیاره بودند، انجام شد.

دانشمندان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) می خواستند معمای پشت این نقطه تاریک عجیب را حل نمایند، اما آن ها متوجه لکه سفید غیرمنتظره ای در آن نزدیکی شدند. لکه تیره برای اولین بار در سال 1989 مشاهده شد و دانشمندان را سردرگم کرد. به گفته اخترشناسان، مشاهدات تازه نشان می دهد که لکه های تیره احتمالا نتیجه تیره شدن ذرات هوا در لایه ای زیر لایه مه اصلی است، چرا که در جو نپتون یخ و مه با یکدیگر ترکیب شده اند.

مایکل وونگ یکی از نویسندگان این مطالعه درباره لکه سفید هم شرح داد: در جریان رصد، ما نوعی ابر درخشان کمیاب کشف کردیم که قبلا حتی در رصد با تلسکوپ های فضایی هم مشاهده نشده بود. تصور می گردد که ابر روشن یک ویژگی کاملا تازه است.

او ادامه داد: این نوع ابر کمیاب به عنوان یک نقطه روشن، درست در کنار نقطه تیره اصلی بزرگ تر ظاهر می گردد، داده های تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) نشان می دهد که ابر روشن تازه در همان سطح اتمسفر با نقطه تاریک اصلی قرار گرفته است. این بدان معناست که این نوعی ویژگی کاملا تازه در مقایسه با ابرهای کوچک همدم یخ متان در ارتفاعات بالاتر است که قبلا مشاهده شده بود.

بیشتر بخوانید:

  • انرژی خارج از تصور یک فوران خورشیدی | این انرژی معادل برق مصرفی 10 هزار خانوار در طول یک سال است

به گفته وونگ، این نشان دهنده تواناتر شدن بشر در مشاهده کیهان است. در گذشته ما فقط می توانستیم این نقاط را با فرستادن کاوشگرانی چون وویجر شناسایی کنیم، بعد توانایی مشاهده آن ها از راه دور به وسیله ابزاری چون هابل را به دست آوردیم و اکنون فناوری آن قدر پیشرفت نموده که می توانیم آن را از زمین مشاهده کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "لکه سفید مرموز روی نپتون که ستاره شناسان را گیج کرد ، راز این لکه روشن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه سفید مرموز روی نپتون که ستاره شناسان را گیج کرد ، راز این لکه روشن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید