لبنانی ها از سیستم ناکارآمد کشورشان ناراضی هستند

به گزارش وبلاگ دوست، اوضاع سیاسی در لبنان از زمان استعفای حریری در بن بست قرار گرفته و معین نیست در آینده چه کسی سکان نخست وزیری را در دست خواهد گرفت.

لبنانی ها از سیستم ناکارآمد کشورشان ناراضی هستند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ دوست، ادامه اعتراضات در نبود یک دولت پیروز و کارآمد در لبنان همچنان ادامه دارد. از زمان استعفای حریری بیروت در شرایط حساس و سختی قرار گرفته و وجود سلایق مختلف سیاسی و ساختاری سنتی مانع از رسیدن به یک توافق جامع شده است. اشتباه دولت در معرفی محمد الصفدی از وزرای اسبق به عنوان گزینه نخست وزیری و انصراف وی از قبول این مسئولیت سبب شده مذاکرات برای معرفی فرد جدید ادامه داشته باشد.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند که گفت و گو بین مخالفان و مسئولان و احترام به خواست معترضین تنها راه برون رفت از شرایط فعلی است. به همین دلیل وب سایت بنیاد کارنگی از تاثیرگذارترین بنیادها در ایالات متحده آمریکا در تحلیلی در رابطه با تحولات لبنان می نویسد: برای اولین بار در تاریخ معاصر مردم لبنان برای انقلابی تازه متحد شده اند. این مردم از 17 اکتبر تا امروز، اعتراضات خود را ادامه داده اند؛ نه بر اساس پیشینه دینی، اجتماعی و یا جغرافیایی خود. لبنانی ها خواهان خاتمه سیستمی ناکارآمد هستند که مدت ها صاحبان سیاست و اقتصاد آنها را از داشتن فرصت های مالی و رسیدن به اهداف مردم محروم نموده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: اولین پیروزیت استعفای سعد حریری از پست نخست وزیر بود. نارضایتی از صاحبان قدرت در لبنان از آنجا توجیه پذیر می گردد که آمارها را مدنظر قرار دهیم.

لبنان یکی از کشورهایی است که بیشترین سطح نابرابری در آن دیده می گردد و در این رابطه در کنار کشورهایی چون شیلی، بزریل و آفریقای شمالی قرار می گیرد.

این تحلیل می افزاید: طبق اسناد مالیاتی می توان درآمد ملی لبنانی ها را در بین سالهای 2005 تا 2014 تخمین زد که اعداد و ارقام خود گویای همه چیز است. 1% از جمعیت ثروتمند لبنان حدود 25% درصد از درآمد ملی کشور را به خود اختصاص داده است. برای مقایسه و درک بهتر دو کشور دیگر را در نظر بگیرید.در آمریکا و فرانسه که اختلاف طبقاتی رو به افزایش است و موضوع اصلی مباحث عمومی به شمار می رود، 1% از جمعیت ثروتمندان به ترتیب 19% و 11% از درآمد ملی را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به تحلیل بالا این سوال مطرح می گردد که مشکل اصلی لبنان چیست و چرا این کشور از دیرباز تا امروز دچار این مسائل بوده است؟

احمد دستمالچیان طی گفت و گویی با وبلاگ دوست، درباره موانع تشکیل دولت در لبنان و همچنین ضعف ساختار سیاسی این کشور می گوید:برای رسیدن به پاسخ این سوال باید نگاه کلانی به تحولات لبنان داشته باشیم. ساختار نظامی سیاسی لبنان پس از دوران استعمار فرانسوی و بر اساس نظام سیاسی تاریخی همیشه با مسائل خاصی روبرو بوده است. در این بین مسئولیت ها با توجه به سهمیه تاریخی بوده بر مبنای عدالت و معیارهای مناسب تقسیم نمی شد و به طور طبیعی خلا شایسته سالاری همیشه وجود داشته است. بنابراین چنین معضلی از دیرباز وجود داشته و بحث جدیدی نیست. در شرایط فعلی نیز دولت ها با مشکل خدمات رسانی اجتماعی روبرو هستند که مردم را دچار مسائل متعددی می نماید. در این بین به نظر می رسد دولت تکنوکرات قادر به پاسخگویی و حل مسائل مردم لبنان نیست مگر اینکه بتوانند بدون وابستگی به سهمیه تاریخی و بر اساس شایسته سالاری گام بردارند؛ اما در وظیفه و عمل ثابت شده که بسیاری از آنان به رانت و فساد آلوده شده اند و بالطبع خدمات رسانی اجتماعی نیز گرفتار معضل خواهد شد.از آنجایی که رانت و ویژه خواری سابقه دیرینه در لبنان دارد مسائل نه تنها کم بلکه روز به روز در حال افزایش است.

این کارشناس درباره دلیل پذیرفته نشدن محمد الصفدی به عنوان گزینه نخست وزیری نیز گفت: الصفدی جز آن دسته از تکنوکرات ها و سرمایه دارانی بود که تجارت می کرد و در ادامه نیز تشخیص داده شد که او فردی مناسب برای اداره امور و خدمت رسانی به مردم نیست. با توجه به سابقه او هم مردم و هم مقاومت نسبت به عملکرد وی رضایت نداشتند و لذا زمینه مناسبی برای این که دولت جدید بر اساس خواسته ها و مطالبات مشروع مردم تشکیل گردد وجود نداشت. وجود دولتی پاک دست و به دور از فساد روی کار بیاید تا بتواند علاوه بر تامین نیازهای جامعه به مردم با شفافیت گزارش دهد.

دستمالچیان درباره پیامدهای نفوذ قدرت ها در لبنان نیز گفت: لبنان متاسفانه وابستگی های خاصی به قدرت های بزرگ از جمله آمریکا دارد. به همین دلیل اگر طوایف در لبنان را آنالیز کنیم می بینیم که آنها هر کدام به یکی از قدرت های بزرگ وابسته هستند. از همین رو و به دلیل استقلال دخالت قدرت های خارجی در لبنان افزایش یافته است. به خصوص سه کشور آمریکا، فرانسه و عربستان که سابقه ای دیرینه در این امر دارند.

وی ادامه داد: فرانسه پس از قراداد سایکس پیکو نفوذ سنتی و مداخله گرایانه ای در امور داخلی لبنان داشته است و دارای پایگاه و صندلی دیرینه ای در این کشور است به همین دلیل پاریس همیشه سعی نموده تا سیاست های خود را بر بیروت تحمیل کند و به وسیله عواملی که در لبنان دارد مانند بعضی از طوایف مارونی اهداف خود را دنبال می نماید. اما نکته اصلی اینجاست که این نوع از مداخله گری ها و تحمیل سیاست ها گره ای از مسائل لبنان باز نخواهد کرد. تا زمانی که این ساختار استعماری دچار تغییر و تحول نگردد نباید انتظار داشت که معضلات حل و فصل شوند، ممکن است مُسکن هایی برای برون رفت از مسائل به طور موقت تجویز گردد اما مشکل اصلی همچنان باقی خواهد ماند و در این بین دیر یا زود مردم و یا گروه هایی که خواهان نجات لبنان هستند تصمیماتی خواهند گرفت و به این نتیجه نیز خواهند رسید که می توان با گفتمان داخلی برای تشکیل ساختار جدید و مدرن به توافق رسید.

وی در خاتمه درباره اینکه چه کسی در نهایت مامور تشکیل کابینه خواهد شد گفت: محتمل است که مجددا سعد حریری مامور تشکیل کابینه گردد؛ چرا که او شخصیت شناخته شده ای محسوب می گردد و جز خانواده حریری است. آنها سالهای زیادی در ساختار سیاسی و مالی لبنان حضور داشته اند و در میان اهل سنت سعد حریری وجهه خاصی دارد. البته همانطور که اشاره کردم لبنان دارای ساختاری سنتی و غیرامروزی است برای مثال نخست وزیر باید اهل سنت، رئیس جمهور مارونی و همچنین رئیس مجلس شیعه باشد که چنین سیستمی نمی تواند کارآمد باشد.

ترجمه و مصاحبه از ابولفضل خدائی

310311

  • روف گاردن

    روف گاردن | برای داشتن یک منظره زیبا روی پشت بام ساختمان ها از مشاورین ما کمک بخواهید.

  • ویزای کانادا

    ویزای کانادا | برای دریافت ویزای مولتی 5 ساله توریستی کانادا از ما مشاوره دریافت نمایید.

منبع: خبرآنلاین

به "لبنانی ها از سیستم ناکارآمد کشورشان ناراضی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنانی ها از سیستم ناکارآمد کشورشان ناراضی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید