زانو درد و روش های درمان طبیعی آن

به گزارش وبلاگ دوست، زانو یکی از مهم ترین و حساس ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع ترین شکایات افرادی است که به کلینیک های درد مراجعه می نمایند. زانو درد برحسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد که در ادامه به بیان علل و علائم آن می پردازیم.

زانو درد و روش های درمان طبیعی آن

علت زانو درد چیست؟

عللی که باعث درد زانو می شوند، عبارتند از:

التهاب کیسه های مفصلیبورس یا کیسه سینوویال کیسه ای حاوی مایع است که محل آن زیر پوست و روی مفصل است. زمانی که مفصل حرکت می نماید این کیسه مانع از ساییدگی می شود. استفاده زیاد، افتادن فراوان، خم شدن و زانو زدن مکرر علت اصلی آسیب به بورس روی کاسه زانو است که به درد و تورم منجر می شود. پزشکان به این بیماری التهاب کیسه های مفصلی کشکک زانو می گویند.

در رفتگی کاسه یا کشکک زانودر پی در رفتگی، کاسه زانو از جای اصلی خود جدا شده و درد و تورم ایجاد می شود.

سندروم ایلیوتیبیالایلیوتیبیال بافت سخت و محکمی است که از لگن به سمت قسمت خارجی زانو کشیده شده است. اگر فعالیت فرد زیاد باشد، این بافت به مرور زمان ملتهب شده و باعث درد در قسمت خارجی زانو خواهد شد. این سندروم در دوندگان در هنگام پیمودن سراشیبی رخ می دهد.

پارگی مینیسکگاهی اوقات آسیب زانو منجر به پاره شدن رباط داخل زانو و ایجاد درد و تورم در محل زانو خواهد شد. در افرادی که از نظر فیزیکی بسیار فعال هستند، پارگی مینیسک پا امری عادی است.

بیماری ازگود اشلاتراین بیماری زمانی رخ می دهد که فرد جوان است و استخوان و سایر قسمت های زانو در حال تغییر هستند. این بیماری باعث می شود که یک برآمدگی دردناک زیر زانو در محلی که یک تاندون زانو را به ساق پا متصل می نماید، ایجاد شود.

فعالیت بدنی زیاد و تحریک قسمت پایینی زانو باعث ایجاد این بیماری می شود. درد ناشی از این بیماری با گذشت زمان بر طرف می شود. بیماری ازگود اشلاتر در میان دختران و پسران نوجوان شایع است.

آرتروزاین نوع از التهاب مفاصل یکی از نتایج طبیعی افزایش سن است و معمولاً در افراد بالاتر از 50 سال دیده می شود. در هنگام ابتلا به این بیماری، زمانی که فرد فعالیت بدنی انجام می دهد زانوهایش دردناک و متورم خواهند شد. مفاصل درگیر با آرتروز معمولاً در ابتدای روز و در هنگام صبح سخت و دردناک می شوند.

التهاب تاندون کاسه یا کشکک زانودر این بیماری تاندونی که کشکک زانو را به ساق پا متصل می نماید، ملتهب می شود. تاندون ها بافت های سخت و محکمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می نمایند. اگر فعالیت فرد زیاد باشد، تاندون ها ملتهب و دردناک خواهند شد. پرش زانو نام دیگری برای این بیماری است و پریدن های زیاد مهم ترین و اصلی ترین علت بروز آن است.

سندرم درد پاتلوفمورالمتعادل نبودن ماهیچه ها، سختی آن ها و بروز مسائلی در رباط ها مهم ترین علت بروز این بیماری است. سندروم درد پاتلوفمورال باعث درد زانو و قفل شدن آن می شود، به این معنی که پاها به صورت ناگهانی توان تحمل وزن شما را نخواهند داشت. این بیماری به علت آسیب و جراحت زانو رخ نمی دهد و در زنان بسیار شایع تر است.

علایم آسیب زانو چیست؟بدون شک آسیب زانو آزار دهنده است. ولی نوع درد و جایی که احساس می شود، بسته به نوع مشکل متفاوت خواهد بود. شما ممکن است این موارد را احساس کنید:

درد زانو، خصوصا زمانی که زانو را خم و راست می کنید. (خصوصاً زمان پایین آمدن از پله ها)

ورم زانو

حرکت مشکل زانو

قفل شدن زانو

عدم امکان قرار دادن وزن زیاد روی زانو

در صورت داشتن این مسائل به پزشک مراجعه کنید. او برای آنالیز دقیق تر شرایط زانو رادیولوژی و برای مشاهده جزئیات شرایط زانو از MRI استفاده می نماید. 1

روش های درمان خانگی درد زانو بدون دارو

فلفل هندیفلفل هندی حاوی کپسایسین است که به عنوان یک تسکین دهنده درد عمل می نماید. خواص طبیعی ضد درد و یا تسکین دهنده کپسی سایین باعث احساس گرمایی و کاهش درد در زانوی آسیب دیده می شود.

یک مخلوط را با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پودر فلفل هندی در نصف فنجان روغن زیتون گرم آماده کنید. این خمیر را در ناحیه آسیب دیده دو بار در روز حداقل به مدت یک هفته بهره ببرید.

بعلاوه می توانید یک چهارم یا نصف قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را در یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید. یک حوله کوچک را در محلول خیس کنید و آن را در حدود 20 دقیقه یکبار یا دو بار در روز روی زانو بگذارید تا درد و التهاب کاهش یابد.

حتی می توانید ژل حاوی 0.0125 درصد کپسایسین را به طور موضعی برای کاهش درد زانو بهره ببرید.

زنجبیلاینکه آیا درد زانو ناشی از آرتروز، فشار عصبی یا آسیب باشد یا نه، زنجبیل یک درمان موثر برای کاهش زانو درد است. اثربخشی آن از وجود ترکیبات ضد التهابی در آن است. زنجبیل می تواند تورم زانو و بعلاوه درد را کاهش دهد.

یک قطعه کوچکی از ریشه تازه زنجبیل را له کنید، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف نموده و به آن مقداری عسل و آبلیمو اضافه کنید. دو تا سه فنجان از این چای زنجبیلی را هر روز بخورید تا زمانی که درد از بین برود.

شما بعلاوه می توانید زانوی آسیب دیده را با روغن زنجبیل دو یا سه بار در روز ماساژ دهید تا زمانی که از نتایج راضی شوید.

چای سبزچای سبز بعد از آب بیشترین نوشیدنی است که مصرف می شود .مطالعات نو دال بر تاثیر چای سبز بعنوان یک آنتی اکسیدان خوب و کاهش التهاب مفصلی می باشد. چای سبز دارای ماده موثری است که می تواند بر روی آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.بر اساس مطالب چاپ شده در ژورنال American college of Nutrition و همینطور در ژورنال Arthritis and Rheumatology در چای سبز ماده ای به نام Catechin وجود دارد که این ماده اثرات خوبی در کنترل التهاب دارد لذا در بیماران آرتریت و آرتروز استفاده از چای سبز می تواند مفید باشد.چای سبز روی سیستم ایمنی نیز اثر دارد و اثرات ضد ویروسی آن هم قابل توجه است و لذا در بیماریهای ویروسی هم کاربرد دارد .چای سبز تاثیرات خوبی روی بهبود حافظه هم داشته است .البته مصرف این ماده نیز مانند هر ماده غذایی دیگر باید به میزان احتیاج باشد و در مصرف آن نباید افراط انجام شود و در موارد خاصی هم نباید استفاده شود. مصرف زیاد چای سبز باعث یبوست،دل درد،مسائل کبدی،کم خوابی،خستگی،کم خونی می شود. در خصوص تغذیه همواره حد تعادل مهم است نه زیاد نه کم.

زردچوبهزردچوبه یک درمان مؤثر و طبیعی برای کاهش درد زانو است. زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و بعلاوه خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش درد یاری می نماید .زردچوبه می تواند پیشرفت رماتیسم مفاصل که یکی از دلایل اصلی زانو درد است را کند کند.

نصف قاشق غذاخوری از زنجبیل و زردچوبه هر دو با هم، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و عسل را چاشنی آن نموده و از طعم آن لذت ببرید.

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب بجوشانید. جوشانده را با عسل شیرین نموده و روزی یکبار بنوشید.

یکی دیگر از گزینه ها این است که سه بار در روز کپسول های زردچوبه 250 تا 500 میلی گرمی مصرف کنید.

این داروها را روزانه مصرف کنید تا درد به طور کامل رفع شود.

توجه داشته باشید: از آنجا که زردچوبه می تواند خون را رقیق کند، این دارو برای کسانی که از داروهایی رقیق نماینده خون استفاده می نمایند مناسب نیست.

برگ های قاصدکبسیاری از افراد صاحب خانه به خوبی با قاصدک به عنوان یک علف هرز آشنا هستند، اما تعداد کمی از آنها می دانند که در میان دیگر ویژگی هایی که قاصدک دارد، می توان به توانایی آن در کاهش زانو درد اشاره نمود.

برای چای، 3 قاشق غذاخوری از برگ های قاصدک تازه یا 1 قاشق چایخوری برگ های خشک قاصدک را در یک فنجان آب قرار دهید.

آب را به جوش آورده و 10 دقیقه به آرامی بجوشانید.

جوشانده را صاف کنید و چند بار در روز بنوشید.

بعلاوه می توانید برگ قاصدک را به سالاد خود اضافه کنید.

علاوه بر بسته بندی شدن همراه با ویتامین A و C، ماده فعال قاصدک اسید چرب لینولئیک است که مطالعات نشان می دهند در فرایند کاهش التهاب لازم است. 2

کمپرس سردتعداد انگشت شماری از تکه های یخ را درون یک حوله نازک بریزید. سپس کمپرس را به مدت 10 الی 20 دقیقه بر روی قسمت آسیب دیده زانو قرار دهید . این کار را دو تا سه بار در طول روز، تا زمانی که درد آرام شود، تکرار کنید. بعلاوه می توانید از یک بسته نخود لوبیای فریز شده نیز به عنوان کمپرس سرد بهره ببرید که به خوبی عمل می نماید.

لیمویک یا دو عدد لیمو را به قطعات کوچک برش دهید. سپس قطعات بریده شده را در یک پارچه پنبه ای قرار دهید و با روغن کنجد گرم کنید و بعد پارچه را به مدت 5 الی 10 دقیقه بر روی قسمت آسیب دیده، بگذارید. این کار را دو بار در طول روز انجام دهید ،بعلاوه می توانید آب یک عدد لیمو را با آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا با شکم خالی بنوشید.

روغن خردلقاشق غذاخوری روغن خردل را حرارت دهید. سپس یک عدد سیر را در آن خرد کنید و تا زمانی که رنگ قهوه ای به دست آید ، روی حرارت بماند و بعد اجازه دهید تا خنک شود و بعد با این مخلوط، با حرکات دایره ای،زانو را ماساژ دهید. سپس آن را با یک پوشش پلاستیکی ،بپوشانید تا بعد از چند دقیقه گرم شود و زانو بهبود یابد.

این کار را دوبار در روز انجام دهید.

نمک اپسوم یا سولفات1 نصف فنجان از نمک اپسوم را به آب داغ حمام خود اضافه کنید. قسمت آسیب دیده را به مدت 15 دقیقه در این محلول خیس کنید .چندین بار در هفته کار را تکرار کنید.

توجه:این درمان برای افرادی که دچار مسائل قلبی، فشار خون بالا یا دیابت هستند ،به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

روغن اکالیپتوسهر 5 تا 7 قطره از روغن اکالیپتوس را با یک قطره روغن نعنا مخلوط کنید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.

مخلوط را در یک بطری شیشه ای و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

هر زمان که درد دارید، این مخلوط را بر روی زانوی خود بمالید.

اطمینان حاصل کنید که به آرامی ماساژ می دهید و حتما روغن به داخل پوست نفوذ کند. 3

پی نوشت:

1.www.drdr.ir

2.www.drforogh.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "زانو درد و روش های درمان طبیعی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زانو درد و روش های درمان طبیعی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید