راه چاره های ساده برای برطرف سوزش معده

به گزارش وبلاگ دوست، اگر سوزش معده دارید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را تجربه می کنید. بسیاری از مردم می گویند که گاهی اوقات در معده خود احساس سوزش دارند. این مشکل اغلب از سبک زندگی نادرست یا سوء هاضمه ناشی می گردد، اما در برخی موارد ممکن است نشان دهنده بیماری های دستگاه گوارش باشد؛ هرچند مثل هرمشکل دیگری برترین راهکار مشورت با پزشک است، اما چون گاهی تا فرصت این کار فراهم گردد به خصوص برای وقت گرفتن از پزشک متخصص، زمان زیادی طول می کشد بد نیست با برخی از روش های خانگی برای برطرف و پیشگیری سوزش معده آشنا شوید.

راه چاره های ساده برای برطرف سوزش معده

1 سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به عنوان درمان سوزش معده در طب سنتی معرفی شده است، چرا که فراوری اسید معده را تنظیم می نماید. دو تا سه قاشق چای خوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و در صورت تمایل به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هر زمان که دچار رفلاکس اسید (برگشت اسید معده به سمت مری) شدید، یک لیوان از این نوشیدنی را بنوشید.

2 آب لیموترش

تعیین شده است که آب لیموترش می تواند اسید معده را خنثی و به کاهش سوزش ناشی از رفلاکس اسید یاری کند. اگر مستعد ابتلا به سوزش سر دل هستید، 10 تا 15 دقیقه قبل از صرف غذا، از آب لیموترش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بهره ببرید. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و آن را با معده خالی میل کنید.

3 ماست

ماست حاوی پروبیوتیک است که به درمان ازوفاژیت ناشی از رفلاکس (التهاب مری) و بهبود سوزش معده یاری می نماید. هر زمان در معده خود احساس سوزش کردید، یک لیوان ماست ساده (ترجیحا خنک) بخورید.

4 جوش شیرین

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و آن را بنوشید. در صورت تمایل می توانید به این نوشیدنی کمی عسل یا آب لیموترش اضافه کنید تا طعم آن بهتر گردد. از این روش به طور مداوم و بیش از یک هفته استفاده نکنید، چون ممکن است به عوارضی مانند تورم یا حالت تهوع منجر گردد.

5 موز و سیب

از موز و سیب به عنوان برترین میوه برای سوزش معده یاد می گردد. موز سرشار از آنتی اسید های طبیعی است که به عنوان یک بافر در برابر رفلاکس اسید عمل می نمایند. از طرفی، موز و سیب سرشار از فیبر هستند، به فرایند هضم سرعت می بخشند و مقدار اسیدیته را به حداقل می رسانند.

6 زنجبیل

زنجبیل یک درمان موثر برای بسیاری از مسائل گوارشی است، از حالت تهوع گرفته تا رفلاکس اسید. زنجبیل، معده را آرام و اسید را خنثی می نماید. به علاوه، می تواند التهاب را کاهش دهد. سه تکه زنجبیل را در دو لیوان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید. مایع به دست آمده را از صافی رد کنید و در صورت تمایل به آن کمی عسل بیفزایید. در طول روز یک یا دو لیوان از این دمنوش بنوشید.

7 بادام

از آن جا که بادام به کاهش علایم رفلاکس اسید و سوء هاضمه یاری می نماید، می توان از آن برای درمان سوزش معده استفاده کرد. توصیه می گردد بعد از غذا پنج تا 6 عدد بادام بخورید.

اگر سوزش معده دارید یا مستعد ابتلا به رفلاکس اسید هستید، بهتر است از خوردن مواد غذایی زیر بپرهیزید یا مقدار مصرف آن ها را به حداقل برسانید: غذا های پرچرب مانند سیب زمینی سرخ نموده، سس و گوشت پرچرب، میوه ها و سبزیجات اسیدی مثل مرکبات و گوجه فرنگی، شکلات، سیر، پیاز، غذا های تند، کافئین، نوشابه های گازدار و...

منبع: خراسان

منبع: فرارو

به "راه چاره های ساده برای برطرف سوزش معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های ساده برای برطرف سوزش معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید