خبرنگاران پشت پرده ناآرامی در بصره و ناصریه

به گزارش وبلاگ دوست، بغداد - خبرنگاران - ناآرامی در شهرهای بصره و ناصریه در جنوب عراق با چاشنی اعتراض های اجتماعی، بار دیگر با جرقه ترور برخی فعالان مدنی و انفجار بمب در چادر تحصن معترضان در جمعه شب گذشته، از سرگرفته شده است.

خبرنگاران پشت پرده ناآرامی در بصره و ناصریه

به گزارش وبلاگ دوست، این اعتراضات در بصره با ترور رهام الیعقوبی یکی از فعالان اجتماعی این شهر و انفجار بمب در نزدیکی خیمه تحصن ها در میدان الحبوبی در مرکز شهر ناصریه از سرگرفته شد.

معترضان در هر دو شهر با درگیری با نیروهای امنیتی، به مقرهای حزبی و دولتی حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند.

در بصره معترضان دفتر مجلس را آتش زده و در ناصریه، بار دیگر معترضان برخی از مقر گروه های مقاومت و احزاب اسلامگرای شیعی را در این شهر به آتش کشیدند.

انفجار بمب در شب گذشته در میدان الحبوبی که در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود، منجر به زخمی شدن 11 تن از معترضان شد که بیشتر آسیب ها جزیی بود.

اعتراض های تازه در ناصریه و بصره در جنوب عراق بار دیگر اوضاع را در این دو شهر دچار اختلال کرده و گفته می شود که به نوعی تظاهرکنندگان کنترل این دو شهر را به دست گرفته اند.

دبیرکل عصائب اهل الحق در سخنانی که دیشب (جمعه شب) از تلویزیون العهد ارگان خبری این گروه مقاومت پخش شد، آغاز دوباره اعتراضات در بصره را به بهانه ترور برخی فعالان اجتماعی دارای انگیزه های سیاسی دانسته است.

شیخ قیس الخزعلی تاکید کرد که عوامل پشت پرده تحریک اعتراضات در شهر بصره، به دنبال اهداف سیاسی از جمله برکناری استاندار بصره هستند.

اسعد العیدانی استاندار بصره که یکی از نامزدهای برجسته برای پست نخست وزیری عراق بود، از چهره های نزدیک به مقاومت و حامی الحشد الشعبی است که معترضان دیشب در شعارهای خود خواهان برکناری او شدند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیش از این، رییس پلیس بصره را به دلیل وقوع چند حادثه ترور در این استان برکنار کرده بود.

اوضاع در ناصریه، به اعتقاد نوری المالکی نخست وزیر پیشین و رهبر ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق که دو روز پیش با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور صحبت کرده بود، به مراتب وخیم تر است.

المالکی با اشاره به اینکه اعتراضات در ناصریه دارای انگیزه های سیاسی است، بیان کرد که کنترل این شهر تقریبا در اختیار معترضان است و عده ای جوان با حمله به ادارات دولتی، مدیران را مجبور به استعفا می کنند.

وی این شرایط حاکم در ناصریه را هرج و مرج و تخریب، نام گذاشته، این در حالی است که برخی هدف ناآرامی ها را در ناصریه مرتبط با زندان بزرگ حوت که سرکرده های حزب منحله بعث و تروریستها در آن نگهداری می شوند، می دانند.

جریان هایی مانند حزب منحله بعث با تحریک اعتراضات در ناصریه و ایجاد ناامنی درصدد خارج کردن کنترل کامل این شهر از دست دولت هستند تا بتوانند درهای زندان را شکسته و همه جنایتکاران را آزاد کنند.

بر همین اساس، از سرگیری اعتراضات اجتماعی با چاشنی ناآرامی بسیاری از جریان های سیاسی را از تبعات آن نگران کرده است.

بر خلاف اعتراضات پنج ماهه اکتبر 2019 تا فوریه 2020 که منجر به استعفای دولت عادل عبدالمهدی شد، تا به امروز جریان های سیاسی عراقی از نقش و اثرگذاری کشورهای خارجی به ویژه آمریکا، امارات و عربستان در این دور از اعتراضات تازه در بصره، ناصریه و حتی بغداد سخن نگفته اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پشت پرده ناآرامی در بصره و ناصریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پشت پرده ناآرامی در بصره و ناصریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید