تقابل های تاریخی ایران و عراق ، یوز های ایران در اردن چه می نمایند؟

به گزارش وبلاگ دوست، دلیلی که احتمالا بتوان به عنوان انگیزه انتخاب اردن برای بازی امروز دانست تعداد قابل توجه تماشاگران عراقی در این کشور است. اردن میزبان پناهجویان عراقی است که پس از سقوط صدام حسین از این کشور گریختند.

تقابل های تاریخی ایران و عراق ، یوز های ایران در اردن چه می نمایند؟

به گزارش ، عصر امروز - پنج شنبه - بازی ایران و عراق در چهارچوب بازی های انتخابی جام جهانی در اردن برگزار می شود.

نا آرامی های عراق اردن را میزبان بازی ها کرد

اینکه چرا اردن برای میزبانی این بازی در نظر گرفته شده است خود داستانی مفصل است.

28 مرداد سال جاری، فدراسیون جهانی فوتبال در نامه ای رسمی خطاب به عبدالخالق مسعود، خبر از موافقت فیفا با میزبانی عراق در رقابت های رسمی فوتبال داد. اما با آغاز ناآرامی های داخلی و گسترش اعتراض ها در شهرهای عراق، میزبانی این کشور را به مخاطره انداخت.

رئیس فیفا، هم زمان با اعلام میزبانی مجدد عراق تذکر داده بود که موافقت سازمان تحت امر او با برگزاری ملاقاتهای عراق در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 در استادیوم بصره تا اطلاع ثانوی اعتبار دارد و به محض وخامت احتمالی اوضاع امنیتی در شهرهای بصره، اربیل و کربلا نیز در آن تجدید نظر خواهد شد.

این تجدید نظر روز 15 آبان رخ داد. فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل آن چه احتمال ایجاد مسائل امنیتی به دلیل بروز ناآرامی ها دانسته بود، میزبانی عراق از دو تیم ملی بحرین و ایران را لغو کرد.

دلیلی که احتمالا بتوان به عنوان انگیزه انتخاب فدراسیون فوتبال عراق دانست، تعداد قابل توجه تماشاگران عراقی در این کشور است. اردن میزبان پناهجویان عراقی است که پس از سقوط صدام حسین از این کشور گریختند.

اردن هرساله به مناسبت سالروز اعدام صدام حسین، صحنه تجلیل از رهبر سابق عراق است. تا جایی که بعضی برای آن چه شهید امت عربی (صدام حسین) می خواندند، گوسفند و شتر قربانی می نمایند.

این نخستین بار نیست که اردن میزبان بازی های تیم ملی عراق مقابل ایران می شود. سال 2007 تیم ب ایران با سرمربی گری پرویز مظلومی در اردن پیروز به شکست دادن تیم ملی عراق شد. دو گل ایران را حسین بادامکی و هاشم بیک زاده زدند. همان روز روی سکوهای استادیوم بنرهایی در حمایت از حزب بعث و پلاکاردهای حمایت از صدام حسین در دست طرفداران عراقی به چشم می خورد.

سال 2010 باز هم در همان بازی های غرب آسیا و به میزبانی شهر امان، ایران با همان نتیجه دو بر یک، عراق را شکست داد. این بار جلال حسینی و محمد غلامی گل زن های ایران بودند. این بار هم استادیوم لبریز از شعارهایی در حمایت از صدام حسین بود.

** تاریخچه بازی های دو کشور

در بازی های رسمی، فقط دو بار تیم ملی ایران را شکست داده است؛ انتخابی جام جهانی 1994 در دوحه و جام ملت های آسیا 1996 در امارات. بازی معروف در جام ملت های 2015 ایران در ضربات پنالتی مغلوب شد که در آمار و ارقام فیفا، جزو تساوی ها می گنجد، نه پیروزی عراق و شکست ایران.

ایران سه بار در بازی های محبت آمیز مقابل عراق مغلوب شده که آخرین بار 28 اسفند سال 95 در استادیوم آزادی و با مربی گری کارلوس کی روش بود.

شاید برای همین است که به جز دو بار، بازی های این دو همسایه پر گل نشد. یک بار سال 1342 که تیم ملی ایران در استادیوم امجدیه عراق را در مقدماتی المپیک 1964 چهار بر صفر شکست داد. مرتبه دوم سال 1351 در استادیوم ملی بانکوک و در جام ملت های آسیا 1972 که ایران سه بر صفر با هت تریک حسین کلانی برنده شد.

باقی بازی ها بسیار شبیه به هم است؛ پیروزی های خفیف دو بر یک با یازده بار تکرار برای هر دو تیم در صدر این نتایج قرار دارند.

ملاقات با عراق همواره برای تیم ملی ما حساس بوده ولی حالا و پس از شکست مقابل بحرین در بازی قبلی، این ملاقات حساسیتی دوچندان پیدا کرده است.

**ایران و عراق؛ از جنگ تا اتحاد

به بهانه ملاقات امروز نیم نگاهی می اندازیم به روابط سیاسی ایران و عراق و تقابل هایی که در تاریخ معاصر داشتند:

برقراری روابط سیاسی با ایران باز می شود. با این حال دولت عراق که در این زمان تحت حمایت انگلستان قرار داشت، نخست از اواسط سال 1310 با ارسال چندین یادداشت اعتراض به دولت ایران، مأموران گمرک و نیروی دریایی ایران را متهم به نادیده دریافت مقررات سازمان بندر بصره و تجاوز به حق حاکمیت عراق در آبهای افرایند رود کرده و سپس در سال 1313 به منظور جلوگیری از اعمال حاکمیت ایران بر افرایند رود به جامعه ملل شکایت برد. پس از آنکه جامعه ملل طرفین را به مذاکره مستقیم دعوت نمود، پایان در 13 تیر 1316 طی قراردادی که میان دو کشور منعقد شد، حق کشتی رانی در سراسر افرایندرود به استثنای پنج کیلومتری از آبهای آبادان تا خط تالوگ به دولت عراق واگذار شد .

کودتای عبدالکریم قاسم با عقاید افراطی و چپگرایانه در 1337 که در درجه نخست به خروج عراق از پیمان و انتقال مرکزیت آن از بغداد به آنکارا انجامیده بود، ترس شدید شاه ایران را نیز در پی داشت.

روابط نامطلوب دو کشور با این کودتا و قوت یافتن پان عربیسم و گرایشات افراطی عربی در نظام سیاسی عراق آغاز شد. در این دوره اختلافات مرزی دو کشور افزایش یافت و علاوه بر ادعای حاکمیت عراق بر خوزستان، تشکیل جبهه آزادی بخش خوزستان و مسأله کردها، اختلاف ایدئولوژیک نیز بر روابط دو کشور سایه انداخت. اگرچه ایران 17 روز پس از کودتای قاسم، رژیم وی را به رسمیت شناخت ولی این اقدام مانع از ابراز سیاستهای تند و خصمانه قاسم نسبت به ایران نشد. زیرا قاسم هیچ یک از قراردادهای مرزی و تعهدات حکومت پیشین عراق درباره اختلافات آبی با ایران پایبند نبود. پایان در آذر 1338 یک بار دیگر افرایند رود به بحرانی حاد در روابط ایران وعراق مبدل گشت. عبدالکریم قاسم در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرد که عراق در سال 1316 تحت فشار جدی قرار داشته و ناچار شده است که حاشیه ای به عرض پنج کیلومتر از افرایند رود را به ایران واگذار نماید و این عمل عراق یک نوع بخشش بوده است، نه استرداد یک حق مکتسبه.

** آرامش پس از طوفان

با سقوط حکومت عبدالکریم قاسم در 19 بهمن 1341 و به قدرت رسیدن رژیم های میانه رو عبدالسلام عارف و عبدالرحمن عارف، تا حدی از تنش موجود در روابط دو کشور ایران وعراق کاسته شد، اما اختلافات دو کشور در حوزه های پیشین همچنان پابرجا باقی ماند.

آرامش و چالش در روابط دو کشور تا هنگام قدرت یافتن حزب بعث در عراق (26 تیر 1347) ادامه یافت. اما باحاکم شدن رژیم بعث در عراق، دوره دیگری از تیرگی روابط میان دو کشور آغاز شد.

از سال 1348 تا 1353 در مرزهای ایران و عراق بیش از 60 مورد درگیری کوچک و بزرگ به وجود آمد. جنگ با سلاح های سنگین در مرزهای غربی کشور حکایت از شدت و جدیت چالش بین تهران و بغداد بود.

در سال 1350 بیست و دو درگیری مرزی با استفاده از توپخانه روی داد.

در سال 1351 شصت مورد درگیری نظامی همراه با توپ و تانک و توپ های صحرایی رخ داد.

در سال 1352 دوازده نبرد مرزی روی داد که خونین ترین آن در روز 21 بهمن 1352 رخ داد. در این نبرد 41 ایرانی کشته و 81 نفر زخمی شدند و تلفات عراقی ها به بیش از 400 نفر اعلام شد.

در سال 1353 بیش از ده درگیری نظامی روی داد که هواپیماهای جنگنده در آن شرکت داشتند.

در مجموع قبل از آغاز رسمی جنگ 104 مورد برخورد نظامی کوچک و بزرگ بین ایران و عراق روی داد.

** جنگ ایران و عراق

این دوره که بیش از 8 سال به طول انجامید، دوره جنگ نظامی مستقیم و وسیع بین این دو کشور همسایه و مسلمان بود. در طی این جنگ دو کشور متحمل تلفات و مجروحان زیادی شدند. افراد زیادی به اسارت گرفته شدند و خسارات بسیار زیادی به هر دو کشور به خصوص ایران وارد آمد. بنابر آمار منتشر شده ویکی پدیا ، در طی جنگ 375٬000 عراقی کشته و زخمی شدند. امار دقیقی از کشته شدگان ایرانی در دست نیست اما بیش از 550٬000 ایرانی نیز تلفات ایران در این جنگ برآورد شده است.

شورای امنیت در تاریخ 18 آذر1370 مصادف با 9 دسامبر1991 طی گزارشی که از جانب دبیرکل وقت سازمان ملل متحد دریافت کرده بود، عراق را به عنوان متجاوز جنگ معرفی کرد. این شورا همچنین عراق را موظف به پرداخت غرامت جنگ به ایران نمود.

**ازسال 2003 تاکنون: به سوی اتحاد

این دوره مصادف است با اشغال عراق توسط آمریکا و ناتو و سقوط حکومت بعث و آغاز دوره ای نوین در تاریخ عراق. روابط دو کشور در این دوره بخصوص بعد از سال 1386 خوب و نزدیک بوده است. زائران بسیار زیادی از ایران به عراق و بالعکس برای زیارت حرم ائمه شیعه سفر کرده اند. با توجه به اینکه اکثریت جمعیت و مسئولان عراقی شیعه هستند، دو کشور روابط سیاسی و اجتماعی نزدیکی برقرار کرده اند و مسئولان دو کشور نیز سفرهای زیادی به کشور مقابل داشته اند. همچنین روابط مالی دو کشور با گسترش روبرو شد؛ به طوری که در سال 1387 به 4 میلیارد دلار رسید.

**حذف ویزا بین دو کشور

در سال 2019 در پی مذاکرات بین ایران و عراق توافق شد تا ویزا بین ایران و عراق رایگان باشد. بر این اساس از تاریخ 20 فروردین 1398 دیگر ایرانیان برای سفر به عراق لازم نیست مبلغ 50 دلار ویزا را پرداخت نمایند.

**درگیرهای اخیر عراق

در پی نا آرامی های چند ماه اخیر در عراق، کنسولگری ایران در کربلا مورد اهانت جمعی از معترضین قرار می گیرد، بر اساس بعضی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی افراد ناشناس در اطراف کنسولگری ایران در کربلا حضور پیدا کرده و ضمن سنگپرانی به ساختمان این کنسولگری اقدام به آتش افروزی کردند که البته چند ساعت بعد پلیس عراق از تحت کنترل بودن اوضاع خبر می دهد.

حالا با این فراز و فرودهای تاریخی، ایران و عراق بار دیگر به مصاف هم می فرایند. ترس از تنش میان طرفداران، بازیکنان را واداشت تا نمایشی از دوستی ارائه دهند.

فارغ از نتیجه بازی امروز، آنچه مهم است، حفظ پیوند دو همسایه ای است که هرچند گریزی از رقابت ندارند اما قطعا دشمن هم نیستند.

منبع: خبر فوری

  • روف گاردن

    روف گاردن | برای داشتن یک منظره زیبا روی پشت بام ساختمان ها از مشاورین ما کمک بخواهید.

  • ویزای کانادا

    ویزای کانادا | برای دریافت ویزای مولتی 5 ساله توریستی کانادا از ما مشاوره دریافت نمایید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تقابل های تاریخی ایران و عراق ، یوز های ایران در اردن چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقابل های تاریخی ایران و عراق ، یوز های ایران در اردن چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید