خبرنگاران شبح کرونا در سایه کمبود تجهیزات بهداشتی

به گزارش وبلاگ دوست، قزوین - خبرنگاران - همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه پزشکان و مسوولان مبنی بر رعایت موارد بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری، شهروندان قزوینی برای تهیه محصولات بهداشتی مقابله با این ویروس مانند ماسک، دستکش و الکل با مشکل روبرو هستند و این موضوع خود به یک عامل منفی روحی و روانی در بین مردم تبدیل شده و ترس ابتلا را بین آنان نیز افزایش داده است.

خبرنگاران شبح کرونا در سایه کمبود تجهیزات بهداشتی

کرونا یک ویروس جدید از بین ویروس های سرماخوردگی است، ویروسی مشابه سارس و مرس که طی دهه های گذشته جان هزاران انسان را نیز گرفته، این ویروس نوظهور که هنوز داروی خاصی برای آن یافت نشده امروزه در بیش از 50 کشور جهان شایع شده و سرمنشا آن از شهری به نام ووهان در چین بوده است.

ویروسکرونا ابتدا با حمله به دستگاه تنفسی، روده و معده فرد مبتلا را درگیر خود ساخته و علائم آن نیز آب ریزش بینی، سرفه زیاد، تب و تنگی نفس به همراه اسهال است و هیچ واکسنی نیز برای مبارزه و ریشه کن شدن آن وجود ندارد.

اعلام این بیماری در کشور طی 2 هفته گذشته موجی از نگرانی را در بین شهروندان کشور و نیز استان قزوین ایجاد نموده در حالی که کنترل و پیشگیری از آن به شرط مهیا بودن امکانات و تجهیزات اولیه بهداشتی و عمل کردن به توصیه های مسوولان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی بسیار آسان خواهد بود.

متاسفانه طی روزهای گذشته و علی رغم گفته مسوولان عالی استان و نیز دانشگاه علوم پزشکی قزوین مبنی بر قابل دسترس بودن تجهیزات و امکانات پزشکی و بهداشتی برای مبارزه با این ویروس در بین مردم، اما هیچ یک از تجهیزات اولیه و ابتدایی از جمله ماسک N95 ، دستکش های یک بار مصرف و مواد ضدعفونی نماینده به راحتی در سطح شهر قزوین یافت نشده و اگر هم باشد با مبالغ گران و به صورت آزاد بوده که این مساله اعتراضات مردم را به همراه داشته است.

هیچ داروخانه ای در قزوین موادضد عفونی نماینده و ماسک ندارد

اکبر مرادخانی، شهروند قزوینی در این رابطه به خبرنگار وبلاگ دوست گفت: متاسفانه به هر داروخانه ای که در سطح شهر قزوین مراجعه می کنی با این اطلاعیه که برروی آن نوشته، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نماینده نداریم، روبرو می شویم و وقتی هم اعتراض می کنیم که این نوع اقلام به لحاظ بهداشتی باید از سوی چنین مراکزی توزیع گردد، می گویند این تصمیم از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گرفته شده است.

وی افزود: این در حالی است که دستکش یک بار مصرفی که پیش از شیوع این ویروس هر بسته آن 17 هزار تومان بود امروز در بازار آزاد با 80 تا 90 هزار تومان و یه ژل ضدعفونی نماینده کوچک 25 هزار تومان در این شرایط مالی بد مردم خرید و فروش می گردد و هیچ شخص و نهادی هم جوابگو نیست.

به گفته وی، دولت و مسوولان در شرایط بحران باید چنین اقلامی را رایگان و یا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند تا همه آحاد جامعه قدرت خرید و تهیه آن را به یکسان داشته باشند.

ماسک 500 تومانی شده سه هزار تومان

یک شهروند دیگر گفت: مسوولان مدام از تامین تجهیزات و امکانات بهداشتی دم می زنند اما به آنان بگویید که یک ماسک ساده که قیمت آن 500 تومان بوده امروز به سه هزار تومان رسیده است.

مریم السادات بهشتی، توضیح داد: آیا مردم در شرایط بحران مالی و با وجود ده ها مشکل دیگر قدرت خرید ژل ضد عفونی نماینده کوچک 25 هزار تومانی و یا دستکش هایی که قیمت هر بسته آن بالای 100 هزار تومان است را دارند؟

وی افزود: همه مردم قبول دارند که امروز کرونا یک بحرانی جهانی است و باید همه دست در دست یکدیگر بدهیم و با بهترین شکل به مبارزه با آن بپردازیم اما در این راه مسوولان هم باید همراه مردم باشند و ضمن یکسان دیدن همه آنها، از ارایه و توزیع هرگونه تجهیزات و لوازم مورد احتیاج در این زمینه دریغ نورزند.

محلول های شوینده و ضدعفونی نماینده در قزوین به افراد سفارشی داده می گردد

مسعود مشخصی، دانشجویی که قصد خارج شدن از فروشگاه لوازم و تجهیزات پزشکی واقع در خیابان فردوسی را داشت به خبرنگار وبلاگ دوست گفت: مشاهده کنید که این فروشگاه به این بزرگی حتی ماسک ندارد به من بدهد در حالی که پیش از من آقایی آمد و مقادیر قابل توجهی ژل ضدعفونی نماینده، انواع دستمال و دستکش یک بار مصرف و هر چه که خواست گرفت و رفت.

وی افزود: مسوولانی که مردم را فقط به رعایت مسایل بهداشتی توصیه می نمایند از خود نمی پرسند که لوازم اولیه انجام این کار باید از کجا تامین و به دست مردم برسد؟ تنها با شعار دادن و وعده و وعید که نمی گردد به مبارزه با این بیماری کشنده و خطرناکی که حتی واکسن هم ندارد، برویم.

به گفته وی، شهروندان قزوینی در حال حاضر که شیوع بیماری کرونا نیز بر حسب اخبار رو به افزایش گذاشته، متاسفانه حتی برای دریافت یک ماسک درمانده شده اند و بسیاری از لوازم بهداشتی اولیه مانند یک ماسک نیز در چنین اوضاع و احوالی در اختیار افراد خاص و سفارشی قرار می گیرد.

مواد ضدعفونی نماینده و شوینده در قزوین توزیع شد

علی اکبر کبیری، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان قزوین در این رابطه به وبلاگ دوست گفت: با هماهنگی های به عمل آمده امروز 11 هزار کیلوگرم انواع محلول های شوینده و مواد ضدعفونی نماینده به دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت توزیع در مراکز مورد نظر داده شد.

وی توضیح داد: مواد ضدعفونی نماینده جهت پیشگیری از بیماری کرونا در 10 مرکز مشخص شده قزوین توزیع شده تا از امروز در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به گفته وی، با توجه به اینکه تمامی مواد مورد احتیاج از واحدهای تولیدنماینده استان تامین شده، از این پس شهروندان هیچ گونه نگرانی راجب تهیه این گونه مواد نداشته باشند.

کبیری با بیان اینکه واحد نظارت و بازرسی سازمان صمت استان قزوین نیز فعالیت و نظارت های خود را از امروز افزایش داده و با متخلفان در امر توزیع به شدت برخورد می نماید، گفت: شهروندان در صورت هرگونه مشکل و یا گرانی لوازم بهداشتی جهت جلوگیری و پیشگیری از کرونا را با شماره 124 در میان بگذارنند تا بازرسان این سازمان بلافاصله برخورد قانونی در این زمینه را به عمل آورند.

این در حالی است که خبرنگار وبلاگ دوست در سرکشی از فروشگاه های تجهیزات پزشکی که مسوولیت فروش لوازم بهداشتی لازم در مورد ویروس کرونا را برعهده دارند، صحت گفته های شهروندان را در مورد نایاب بودن بعضی اقلام و گرانی آنها را تایید نموده است.

حسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اواخر هفته گذشته ضمن رد شایعات مربوط به کمبود اقلام بهداشتی گفت که چنین مساله ای صحت ندارد و شهروندان با مراجعه به فروشگاه های عرضه تجهیزات پزشکی می توانند به راحتی اقدام به تهیه لوازم مورد احتیاج نمایند.

در عین حال نیز مسوولان دانشگاه علوم پزشکی، جمله رییس آن در امر اطلاع رسانی ویروس کرونا و آمار تعداد مبتلایان و افراد مشکوک به آن، که به گفته معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین از جمله وظایف آنها محسوب شده و رسانه ها را باید در جریان این اخبار بگذارند، به سختی قادر به گفت و گو و پاسخ به وبلاگ دوست هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شبح کرونا در سایه کمبود تجهیزات بهداشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شبح کرونا در سایه کمبود تجهیزات بهداشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید