جک J7 وارداتی جای محصول مونتاژی را می گیرد؟

به گزارش وبلاگ دوست، از روز گذشته اخباری در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد که بر اساس آن، شرکت کرمان موتور میخواهد جک J7 را به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه کند. این در حالی است که این محصول در ایران در حال مونتاژ است.

جک J7 وارداتی جای محصول مونتاژی را می گیرد؟

به گزارش تجارت نیوز، از روز گذشته اخباری منتشر می گردد که از عرضه نسخه وارداتی خودروی فست بک چینی یعنی جک J7 از سوی کرمان موتور حکایت دارد. طبق اعلام آن ها خودروی فوق از مشخصاتی همانند پیشرانه 1.5 لیتری 150 اسب بخار و 210 نیوتن متری، با ظاهر جلوی متفاوت و قیمت جهانی 14 هزار دلار بهره مند است. اما آیا این خبر صحت دارد؟

واردات جک J7 موضوعیت ندارد

طبق پیگیری های انجام شده، شرکت کرمان موتور واردات جک J7 را قویاً تکذیب کرد و آن را شایعه ای بیش ندانست.

بر اساس قوانین گمرکی، هر محصولی و با هر مشخصاتی که توانایی فراوری یا مونتاژ آن در داخل کشور مهیا باشد، حق ورود به داخل کشور ندارد. جک J7 نیز در داخل کشور، تحت برند KMC و زیر نظر کرمان موتور در حال مونتاژ بوده و بنابراین عرضه نسخه وارداتی آن موضوعیت ندارد.

تفسیر به رأی یک قانون

بر اساس مصوبه ای که سال 1388 تصویب شده، واردات کالا های نهایی که فراوری داخل دارند به صورت ریفاینانس ممنوع است. اما این مصوبه، راه را برای تفسیر باز می گذارد.

از یک سو مخالفان واردات خودرو می توانند اعلام نمایند که این محصولات، به صورت هاچ بک، سدان، لیفت بک و کراس اوور در داخل کشور فراوری می گردد؛ بنابراین واردات خودرو طبق قانون باید ممنوع باشد.

این گروه می توانند بگویند که خودرو های چینی با مشخصات مشابه محصولات کیا و هیوندای، داخل کشور در حال مونتاژ بوده و نیازی به واردات نیست.

اما در سمت دیگر ماجرا، موافقان واردات می توانند در خصوص واردات خودرویی همانند جک J7، قانون را این گونه تفسیر نمایند که نسخه وارداتی، تفاوت هایی با J7 مونتاژی کرمان موتور دارد و دقیقاً مشابه آن نیست؛ بنابراین شرکت دیگری حق واردات و عرضه این خودرو را داخل کشور دارد.

در هر حال خلأ قانونی می تواند راه را برای تفسیر و سوء استفاده بعضی افراد ذی نفع باز کند.

منبع: فرارو

به "جک J7 وارداتی جای محصول مونتاژی را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جک J7 وارداتی جای محصول مونتاژی را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید