تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان
به گزارش وبلاگ دوست، آنالیز و تست تارا اتوماتیک را در حالی انجام دادیم که بنظر می رسد این خودرو همچنان جای کار فراوانی دارد اما تارا یا پژو 301 ایرانی چه قابلیت هایی دارد؟ آیا پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس شش سرعته DAE اتوماتیک از پس وزن 1260 کیلوگرمی این خودرو بر می آیند؟
وبلاگ دوست - مجتبی اسماعیلی: قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد به یک میلیارد تومان رسیده است. آیا این محصول که در ابتدا قرار بود پژو 301 مونتاژی باشد، ارزش چنین رقم پرداختی را دارد؟
این خودرو به پیشرانه TU5 پلاس 1.6 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر گشتاور مجهز شده است.
گیربکس شش سرعته AT ساخت شرکت DAE چین نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو را بر عهده دارد. وزن این خودرو 1260 کیلوگرم است. این خودرو اولین خودروی داخلی مجهز به سامانه کنترل پایداری الکترونیکی است.
بعلاوه تارا اولین محصول پیشرفته روی پلت فرم تازه ایران خودرو یعنی IKP1 است. با تمام این تفاسیر این خودرو چگونه سواری را ارائه می دهد؟ در آنالیز تارا اتوماتیک واقعیت فنی این خودرو برای اولین بار تعیین شد.
فیلم تست تارا اتوماتیک در یوتیوب
آزمون رانندگی
پشت فرمان خودرو که قرار بگیرید شاهد یک حس تازه و البته عجیب هستید. داشبورد بیش از حد معمول بالا است و در ترکیب با موقعیت قرارگیری صندلی ها، حس در گود رفتگی به شما القا می گردد. این حالت در سایر محصولات ایران خودرو حس نمی گردد چرا که از سبک قدیمی طراحی کابین، استفاده می نمایند.
آنالیز و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس
صندلی های خودرو عرض بیشتری نسبت به دنا دارند و نسبتا راحت هستند. دید آینه های تپل جانبی نیز مناسب است. ارتفاع کوتاه شیشه جلو و پنجره های جانبی حس کمبود دید را تداعی می نمایند و با همین حس روی کلید استارت/ استپ فشار می دهیم و خودرو روشن می گردد.
پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس به قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتون متر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE تشکیل دهنده قوای محرکه این خودرو هستند.
در آنالیز تارا اتوماتیک خودرو با صدای آشنای پیشرانه های TU5 روشن می گردد و لرزش و صدای دور آرام پیشرانه کم و قابل قبول است. دسته دنده اتوماتیک نسبتا خوش دست در حالت D قرار می گیرد و خودرو با تاخیر کم و قابل قبول به حرکت در می آید.
اضافه شدن سیستم VVT روی پیشرانه و در نتیجه تنظیم بهتر گشتاور دور پایین به وسیله کالیبراتور، همان ابتدا با شتاب اولیه خوب، تفاوت خود با پیشرانه TU5 معمولی را گوشزد می نماید.
دنده ها به نرمی، بدون تقه و با کمی تاخیر (قابل قبول برای یک گیربکس مالی) تعویض می شوند. شتاب گیری خودرو تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت مناسب است. اگر از بنزین خوب بهره ببرید و تک سرنشین هم باشید، کمی حس فرو رفتن در صندلی (JERK) را هم تجربه می کنید.
اما وقتی به سرعت 80 کیلومتر بر ساعت می رسید دیگر از آن شتاب خوب خبری نیست. خودرو کم توان می گردد و زور زدن های بی ثمر پیشرانه آغاز می گردد. هر چند گیربکس این خودرو تمام کوشش خود را می نماید و دنده ها را روی دور شش هزار تعویض می نماید اما ضعیف بودن پیشرانه نسبت به وزن 1260 کیلوگرمی خودرو باعث می گردد شما شتاب گیری ثانویه خوبی نداشته باشید. در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت دیگر فقط صدای ناله پیشرانه را می شنوید و حرکت رو به جلوی چندانی نخواهید داشت!
به مدد طراحی آیرودینامیک بدنه و عایق بندی خوب کابین، صدای باد چندان به گوش نمی رسد و می توان گفت با آرام ترین کابین در محصولات داخلی ایران خودرو طرف هستیم.
در آنالیز تارا اتوماتیک به لطف پلت فرم تازه IKP1 ایران خودرو که پیشرفته پلت فرم پژو 206 است و با تغییراتی که در خودروهایی مانند پژو 2008 و سیتروین C3 هم استفاده شده، شاهد سواری نرم و هندلینگ قابل قبولی بودیم. استفاده از سیستم تعلیق میله پیچشی یا نیمه مستقل (Twist Beam) با یاری فنرهای عمودی در قسمت عقب باعث شد تا سواری خودرو انعطاف پذیر باشد. از کوبش ها و تکان های شدید خودروهایی مانند پژو پارس یا دنا مخصوصا در قسمت عقب هم خبری نبود.
فرمان پذیری خودرو قابل قبول بود و حرکات طولی و عرضی اضافه خودرو به خوبی مهار شده بودند. هر چند این پلت فرم با فرمان پذیری مناسب، شما را کمتر در موقعیت نبود تعادل قرار می دهد اما استفاده از سیستم کنترل پایداری باعث می گردد تا وقتی به دلیل خطای راه یا راننده، خودرو از حالت تعادل خارج شد، مجددا به مسیر باز گشت.
عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو نیز مناسب بود و هنگامی که در پیچ های شدید به خودرو فشار آوردیم، با کنترل چرخش چرخ ها به صورت مستقل، جلوی چرخش خودرو به دور خود یا انحراف از مسیر را گرفت.
تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD در هر دو چرخ خودرو را نیز می توان برترین ترمزها در محصولات داخلی ایران خودرو دانست. ترمزها مطمئن، قوی و بدون انحراف عمل کردند.
عملکرد تارا اتوماتیک در ترافیک قابل قبول است.
خودرو در ترافیک ضمن روش بودن کولر و شتاب گیری و ترمز گیری مکرر، روان و بدون آزار کار می نماید. شتاب آغاز حرکت هم خوب و تقریبا بدون تاخیر است. در واقع عملکرد این خودرو در ترافیک بهتر از جاده و اتوبان است.
در آنالیز تارا اتوماتیک با گذشت مدت زمانی از رانندگی، حس غریب و نا مطمئن ابتدایی ما از ارگونومی داشبورد خودرو و کمی در گود بودن به یک نقطه قوت تبدیل شد. شما در سواری با تارا یک حس اسپرت و راحت را تجربه خواهید کرد و با قلق گیری کمبود دیدی هم حس نشد. از آن گذشته به دلیل نوع طراحی کابین خودرو، صفحه کیلومتر کاملا مقابل دیدگان شما است.
در مجموع می توان گفت تارا از نظر کیفیت سواری خودرویی با فضای پای مناسب برای راننده مخصوصا در مقایسه با دنا است. شتاب خودرو فقط تا سرعت حدود 80 کیلومتر و نهایت 100 کیلومتر مناسب است و خودرو شتاب ثانویه مناسبی ندارد. سواری خودرو نرم و راحت و هندلینگ هم مناسب است. شتاب دنا پلاس اتوماتیک توربو از تارا به وضوح بهتر است.
کابین و امکانات
کابین تارا همان کابین پژو 301 با تغییراتی اندک است. همان طور که پیش تر گفته شد، داشبورد بالا آمده و صندلی های کمی در گود رفته در ابتدا ممکن است عجیب و حتی آزار دهنده باشد. این سبک طراحی سال ها است در خودروهای روز جهان استفاده می گردد و با گذشت زمان احتمالا از حالت اسپرتی و تسلط روی اطراف خوشتان می آید. به عبارت دیگر در کابین دنا، پارس و … گویی روی یک صندلی در منزل نشسته اید و چیزی در اطرافتان وجود ندارد! اما در این خودرو کمی حس در گود رفتگی مانند خودروهای اروپایی، ژاپنی یا کره ای را تجربه خواهید کرد.
سر تا سر کابین از پلاستیک خشک و سفت با کفیتی پایین تر از دنا پوشیده شده است. فرمان خودرو با طراحی تازه به شکل D کات خوش دست است. کلید های قفل مرکزی و فلاشر جایی دور از دسترس راننده قرار گرفتند. ارگونومی کابین مناسب است و تقریبا همه چیز در دسترس راننده است. اما کلیدهای شیشه بالابر درست جلوی دسته دنده و در جایی نا مناسب قرار گرفتند که البته در نسخه تارا V4 اصلاح شدند.
صندلی های تارا از دنا بهتر هستند و راحتی و در بر گیری قابل قبولی دارند.
صندلی های خودرو با ترکیبی از پارچه طرح چرم و مخمل روکش شدند که ارتفاع پشتی مناسب و فضای کافی برای سر نشینان را دارند و مانند دنا سفت نیستند.
این خودرو به سیستم کی لس، تهویه مطبوع اتوماتیک، دی لایت، مانیتور سیستم ESC و سانروف با ابعاد مناسب مجهز است. اما جای خالی صندلی های برقی در این خودرو حس می گردد. نسخه تازه تارا یعنی V4 به اتولایت، سنسور باران و Kick سنسور صندوق عقب هم مجهز است.
به لطف طراحی خوب داشبورد، فضای پای جلو در این خودرو بسیار مناسب است. فضای پای سرنشینان عقب نیز کاملا مناسب و حتی از شاهین سایپا هم بهتر است. در این خودرو از حس آزار دهنده برخورد پای راننده و شاگرد با داشبورد و بعلاوه فضای پای نا مناسب عقب دنا خبری نیست.
در مقایسه تارا و دنا در بحث فضا سازی داخلی، به وضوح می توان تفاوت مهندسی پژو و ایران خودرو را مشاهده کرد. چرا که طول تارا به اندازه چهار سانتی متر و فاصله دو محور هم به اندازه دو سانتی متر از دنا کمتر است!
تارا از نظر فضای داخلی کاملا مناسب است و خانواده های پر جمعیت و افراد قدبلند هم در آن دچار مشکل نمی شوند. امکانات خودرو البته به جز نبود صندلی های برقی، کافی به نظر می رسند. کیفیت کابین معمولی است اما حس قرار گرفتن پشت فرمان، کاملا تازه است.
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری تارا اتوماتیک در قسمت جلو مناسب است. فیچر لاین های روی کاپوت به خوبی حس پف کردگی را القا می نمایند و چراغ های کشیده با جلو پنجره نه چندان هماهنگ در مجموع مدن تر و زیباتر از خودرویی مانند دنا نشان می دهند. در نمای جانبی شاهد استفاده از درهای مشترک با پژو 301 هستیم و ارتفاع کم شیشه های جانبی و محل قرار گیری آینه ها و دستگیره های پایین تر از حالت معمول، سبک تازه تر طراحی این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران خودرو را یاد آور می گردد. ستون های وسط پهن که در پژو 301 مشکی هستند اما در این خودرو به رنگ بدنه در آمدند، توی ذوق می زنند. نمای جانبی چندان هیجان انگیز نیست اما برای یک خودروی مالی قابل قبول است.
اما در نمای عقب تارا اتوماتیک یعنی پاشنه آشیل آن شاهد استفاده از چراغ های باریک به هم پیوسته، آن هم در قسمت بالایی صندوق هستیم که استفاده از چنین طرح چراغی، تنها در خودروهای پهن پیکر با ارتفاع پایین زیبا است. از طراحی نا زیبای چراغ ها که بگذریم، به گرافیک مثلثی عجیب آن می رسیم که شب هنگام مانند ریسه خودنمایی می نمایند و هدف طراح از این طرح هنوز هم تعیین نیست. هر چند در نسخه V4 گرافیک چراغ های عقب اصلاح شد و شرایط کمی بهتر است اما همچنان چراغ های به هم پیوسته و باریک، طرح مناسبی برای خودرویی مالی با پهنای کم و ارتفاع زیاد نیستند و این قسمت به فیس لیفت احتیاج دارد.
مشکل اصلی طراحی تارا، نبود تناسب در طراحی است.
وقتی به هر نما به صورت مجزا می نگریم، طرح قابل قبولی را می بینیم اما وقتی به کل مجموعه می نگریم با یک خودروی ناهماهنگ رو به رو می شویم. کافی است به پژو 301 مدل 2016 که در واقع نسخه فرانسوی تارا است و بیشتر قطعات بدنه هم مشترک است نگاهی بیندازید تا مفهوم تناسب در طراحی را بهتر درک کنید.
تست محصول ایران خودرو با موتور TU5 پلاس
آنالیز و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس
آنالیز و تست تارا اتوماتیک با موتور TU5 پلاس
البته نبود تناسب در طراحی محصولات داخلی خاص تارا اتوماتیک نیست و در مقاطع مختلف این شرکت سعی نموده تا روکشی شبیه خودروهای برند خارجی را روی یک پلت فرم قدیمی بکشد و نمونه واضح آن دنا پلاس است!
به هر شکل این خودرو به خاطر همین نبود تناسب در طراحی ظاهری و فرم نا زیبای چراغ های عقب خودرو، نتوانست محبوبیت خودرویی مانند دنا پلاس که از پلت فرم و تکنولوژی قدیمی تری بهر می برد را به دست آورد. بیشتر مردم طراحی دنا پلاس را از تارا بیشتر می پسندند.
جمع بندی تست تارا اتوماتیک با موتورTU5 پلاس
تارا اتوماتیک خودرویی با ظاهری کشیده اما ناموزون است. این خودرو فضای داخلی، ارگونومی و امکانات مناسبی دارد.
آنالیز تارا اتوماتیک تعیین کرد شتاب این خودرو تنها در آغاز حرکت و تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت مناسب است. این خودرو شتاب ثانویه مناسبی ندارد.
سواری این خودرو نرم، کم صدا و در عین حال فرمان پذیر است و نصب سیستم کنترل پایداری نیز خیال راننده را از لحاظ ایمنی جمع تر می نماید.
می توان گفت بزرگ ترین ضعف های این خودرو شتاب کم و طراحی نامتناسب هستند. به نظر می رسد اگر پیشرانه 160 اسب بخاری توربو EFP روی این خودرو نصب گردد و یک فیس لیفت هم روی آن صورت بگیرد، شاهد محصولی مناسب برای بازار کشور هستیم.
قیمت هوندا کلیک به 270 میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ
کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!
منبع: بیت ران