تاثیر سبک زندگی بر تناسب اندام

به گزارش وبلاگ دوست، از جمله مواردی که به سلامتی و حفظ تندرستی افراد یاری می نماید، سبک زندگی است. برای داشتن تناسب اندام، داشتن سبک و تغذیه سالم برای زندگی، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. روش های زیادی برای حفظ سلامت بدن، وجود دارد که از جمله آن ها می توان به تغذیه سالم، مدیریت وزن، فعالیت بدنی و مدیریت استرس، اشاره نمود. پیشرفت های تکنولوژی و تغییر شیوه های زندگی، در زندگی امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا که شیوه زندگی نادرست، به وجود آورنده مسائل روحی و جسمی فراوانی برای فرد می گردد. از مسائل متداول سبک نادرست زندگی، می توان به چاقی بیش از میزان از دوره کودکی تا بزرگسالی اشاره نمود، که بیماری ها و مسائل بسیاری را به وجود می آورد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله تصمیم داریم در خصوص تغییر سبک زندگی برای لاغری با شما عزیزان صحبت کنیم. همراه ما باشید!

تاثیر سبک زندگی بر تناسب اندام

اهمیت لایف استایل در سلامت فرد

سبک زندگی درست، به منظور داشتن تناسب اندام، اهمیت زیادی دارد. با شیوه زندگی مناسب می توان وزن خود را کنترل کرد و بیش از اندازه چاق نشد و می توان با رژِیم لاغری به وزن ایده آل خود دست یافت. با این حال تنها موضوع مهم چاقی و لاغری افراد نیست؛ مسأله مهم تر بیماری هایی است که در اثر عدم بهره مندی از شیوه زندگی سالم، گریبانگیر فرد می شوند. بیماری های وحشتناکی که روی زندگی فرد و خانواده اش تأثیرات منفی بسیاری می گذارد؛ از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی، انواع مختلف سرطان، افسردگی، بیماری های تنفسی و مسائل مربوط به استخوان اشاره نمود. به طور کلی باید گفت شیوه زندگی صحیح، به دو دسته هماهنگی متناسب اندام های بدن و سلامتی تقسیم بندی می گردد. برای رسیدن به سلامتی بدن و وزن ایده آل، فرد به ورزش های اصولی، خواب به موقع و کافی، تغذیه مناسب، انجام چکاپ های پزشکی و دوری از استرس احتیاج خواهد داشت.

گفتنی است که حفظ توازن بدن و داشتن وزن و اندام ایده آل، به هیچ عنوان کار ساده ای نخواهد بود و حفظ چنین چیزی به یک لایف استایل درست و اصولی احتیاج دارد. از جمله مسائلی، که باید برای حفظ و به دست آوردن آن ها صبر و حوصله زیادی صرف گردد، همین داشتن وزن ایده آل و تناسب اندام است. در صورتی که، شما هم می خواهید به اندام متناسب خود دست پیدا نموده و آن را حفظ کنید، باید زمان زیادی برای آن صرف نمایید. اگر بخواهید به شیوه غیر اصولی و در مدت زمان کوتاهی، وزن خود را کاهش دهید، بدون شک عوارض لاغری برای شما جبران ناپذیر خواهد بود. در صورت انجام چنین کاری، آسیب های بسیار زیادی به جسم شما وارد می گردد؛

موارد حائز اهمیت برای تناسب اندام

همانطور که در بالا هم اشاره نمودیم، داشتن سبک زندگی سالم می تواند برای داشتن اندامی متناسب بسیار مؤثر باشد. اما رژیم لاغری مؤثر و یک لایف استایل صحیح چگونه است؟ در پاسخ به این سؤال، به موارد زیر اشاره می کنیم:

خواب

یکی از مهم ترین عوامل در داشتن لایف استایل اصولی، داشتن خواب کافی است. خواب کافی و به موقع از نظر پژوهشگران، اهمیت بسیار زیادی داشته و برای بدن لازم و ضروری به شمار می رود. خوابیدن، برای شارژ شدن دوباره بدن و یک رفرش کلی اهمیت داشته و اگر می خواهید در طول روز، قبراق و سرحال باشید، باید به اندازه کافی بخوابید. هنگام خواب، مغز شما به اندازه کافی استراحت نموده و بدن ریلکس می گردد.

تغذیه

سیستم های مختلف بدن، مانند سیستم ایمنی بدن، عضلانی و قلبی و عروقی برای سوخت و ساز و رشد سلول ها، احتیاج مند یک منبع تغذیه مستمر مواد مغذی هستند. با توجه به این مسئله، داشتن رژیم غذایی مناسب برای به دست آوردن پروتئین ها، کربوهیدارت ها، چربی ها، ویتأمین ها و مواد معدنی اهمیت بسیار زیادی دارد. رژیم غذایی مناسب متشکل از مواد مغذی شامل غلات، سبزی ها، میوه ها، لبنیات کم چرب، گوشت، حبوبات، آجیل و تخم مرغ می گردد.

ورزش

کاهش وزن تنها با محدود کردن اندازه وعده های غذایی، به دست نخواهد آمد. برای این منظور، ورزش هم لازم و لازم است. کالری هایی که با خوردن خوراکی های متنوع، وارد بدن شما می شوند، باید در سوخت و ساز بدن مصرف گردد. در غیر این صورت، مواد مغذی درون بدن ذخیره شده و چاقی و اضافه وزن را در پی دارد. همانطور که در بالا هم اشاره نمودیم، داشتن وزن اضافی می تواند باعث مبتلا شدن فرد به بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها و دیابت نوع 2 گردد. اگر می خواهید به تناسب اندام برسید، ورزش های اصولی و درست را در لایف استایل خود بگنجانید.

مصرف سبزی و میوه

خوردن سبزی و میوه های فصل از مهم ترین مسائلی استع که باید در تغییر سبک زندگی برای لاغری به آن توجه گردد. داشتن زندگی سالم و یک لایف استایل درست، تنها زمانی امکان پذیر است، که در برنامه غذایی فرد سبزی و میوه نقش پررنگی داشته باشد.

کاهش مصرف نمک و شکر

افزودنی هایی مانند نمک و شکر مواد مضری هستند، که استفاده بیش از اندازه آن ها، موجب بیماری های بسیاری از جمله فشارخون و قند خون می گردد. با توجه به این مسئله، هر چقدر اندازه این دو در وعده های غذایی کمتر باشد، بهتر خواهد بود.

استفاده از غذا های تولید شده و فست فود ممنوع

استفاده از غذا های فست فودی، به جز آنکه ضرر بسیاری به بدن وارد می کنند، فایده دیگری نخواهند داشت. با توجه به این مسأله، حذف کامل این دسته غذا ها می تواند تا حد زیادی روی تناسب اندام فرد و حفظ سلامتی او تأثیرات مثبتی بگذارد.

نحوه ایستادن و نشستن

شاید برای شما هم جالب باشد، اما داشتن لایف استایل اصولی، با حالت ایستادن و نشستن صاف تکمیل می گردد. شاید انجام این کار در ابتدا کمی مشکل به نظر آید یا حتی فراموش کنید که صاف بایستید یا بنشینید، اما به مرور عادت خواهید کرد. اگر سعی کنید در طی روز، چند بار این کار را امتحان کنید، می توانید در مدت زمان کوتاهی به آن عادت نموده و فواید آن را در سلامتی خود مشاهده نمایید. با رعایت اصولی نشستن و ایستادنع فرد می تواند از وارد کردن هر نوع آسیبی به مهره های کمر خود جلوگیری کند. به یاد داشته باشید، که هیچگاه نباید در پایین کمرتان قوس ایجاد کنید. با وجود اینکه قوس کمر ظاهر زیبایی دارد، اما به ستون فقرات شما آسیب بسیاری وارد خواهد نمود.

جویدن غذا

غذا های خود را به صورت کامل بجویید؛ جویدن غذا مسأله ای بسیار مهم است، که افراد بسیاری آن را نادیده می گیرند. از روش هایی که می توان برای جویدن کامل غذا استفاده کرد، شمردن دفعات جویدن غذا است. این کار در بسیاری از اوقات خسته کننده بوده و حتی فرد شمارش تعداد دفعات را از دست می دهد؛ از همین رو می توان برای خوردن غذا یک تایمی از قبل در نظر گرفت. این تایم را به مرور می توان افزایش داد، که غذا به خوبی میل شده و عجله ای برای جویدن آن وجود نداشته باشد. عدم درست جویدن غذا، باد را به معده فرد وارد می نماید، که همین مسأله روی بزرگ شدن شکم و عدم تناسب اندام تأثیر زیادی می گذارد.

خوردن صبحانه

کاهش وزن با حذف صبحانه از برنامه غذایی! به نظر شما این کار درستی است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر. مطالعات نشان می دهد که وعده صبحانه مهم ترین وعده غذایی بوده و حذف آن به هیچ عنوان کار درستی نیست. در کل نخوردن صبحانه باعث می گردد، که فرد به بدخوری و ریزه خواری تا وعده ناهار و شام رجوع کند، که این مسأله کوشش های فرد برای از دست دادن وزن را بی فایده خواهد نمود. خوردن کامل صبحانه، باید حتماً رعایت گردد. شیر کم چرب، میوه و فیبر از جمله مواد مغذی برای داشتن یک صبحانه کامل است.

استفاده از فیبر در رژیم غذایی

وجود فیبر در رژیم غذایی، باعث جلوگیری از یبوست شده و به هضم بیشتر غذا یاری می نماید. در اثر خوردن فیبر، کلسترول خون کاهش پیدا نموده و فرد به مرور زمان به اندام متناسب خود دست پیدا می نماید. برای آنکه فواید فیبر در بدن مشاهده گردد، باید زنان حدود 25 گرم فیبر و مردان حدود 38 گرم فیبر در هر روز استفاده کنند. انواع میوه و سبزی، غلات و جو دو سر منابع خوبی برای فیبر هستند.

خوردن نوشابه

نوشابه های گازدار یکی از مواردی هستند که باعث ایجاد کالری زیاد و مواد قندی بسیاری در بدن می شوند. نوشیدنی های صنعتی از مهم ترین عوامل افزایش وزن و چاقی در جوامع بشری به شمار می رود. نوشیدنی های قندی به شدت روی سلامتی تأثیرات منفی دارند؛ از همین رو، بهتر است به طور کلی از برنامه غذایی کنار گذاشته شوند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم در خصوص لایف استایل و تأثیر آن روی تناسب اندام، با شما عزیزان صحبت کنیم. در خاتمه باید این نکته را هم ذکر کنیم که افکار شما یکی از مسائل بسیار مهم، در شیوه زندگی و لایف استایل شما محسوب می شوند. منفی بافی می تواند تأثیرات منفی بسیاری روی سلامت روح و روان فرد بگذارد. تفکرات سمی می تواند نمود های منفی بسیاری بر بدن داشته باشد؛ از جمله آن ها می توان به عدم اعتماد به نفس، بی اشتهایی، بی انگیزگی، بی خوابی و افسردگی اشاره نمود. تمامی این عوامل، دست به دست هم داده و سلامت جسمی فرد را به خطر می اندازند؛ پس به یاد داشته باشید، که افکار خود را کنترل نموده و به هیچ عنوان اجازه منفی بافی را به خود ندهید! میتوانید از برنامه سبک زندگی جهت تناسب اندام دکتر زمانی در این زمینه یاری بگیرید.

منبع: فوت و فن

به "تاثیر سبک زندگی بر تناسب اندام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سبک زندگی بر تناسب اندام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید