این فیلم ها کجا اکران می شوند؟

به گزارش وبلاگ دوست، کرونا در یک سال اخیر دنیای ما را متفاوت و اقتصاد جوامع را دگرگون نموده است و در این میان هنر به صورت عام و هنرهای نمایشی سالنی به صورت خاص، بسیار لطمه دیدند.

این فیلم ها کجا اکران می شوند؟

به گزارش وبلاگ دوست، روزنامه وطن امروز در ادامه نوشت: حالا علاوه بر بازار فروش متوقف شده در این حوزه، با انباشتی از فیلم های تولیدشده و پشت خط اکران مانده مواجهیم و تصمیم گیری درباره آنها حائز اهمیت است؛ تصمیمی که می توانست در ابتدای سال 99 و همزمان با شکل گیری سینما آنلاین جدی تر گرفته گردد.

برای آنکه با نگاهی واقع بینانه به شرایط صنعت سینما در کشور توجه کنیم، آنالیز و تحلیل آمار و ارقام این حوزه می تواند یاری نماینده باشد. سرانه سالن های سینما در ایران به نسبت جمعیت کشور پایین است. در مجموع 356 سینمای سراسر ایران، 638 سالن فعال وجود دارد که البته تراکم توزیعی آن نیز چندان رعایت نشده است به گونه ای که تهران 221 سالن، خراسان رضوی 53 سالن و اصفهان 54 سالن سینما دارند. حال اگر با یک نسبت میانگین در هر دوره اکران 80 سالن را برای یک فیلم در نظر بگیریم، یعنی به طور همزمان 8 فیلم روی پرده باشد و متوسط یک ماه و نیم را نیز طول هر بازه اکران بدانیم، در نهایت در طول یک سال 64 فیلم سینمایی می تواند روی پرده سینماهای کشور به نمایش درآید. این عدد از این حیث نگران نماینده است که بر اساس آمارهای موجود، هم اکنون بیش از 300 فیلم پشت خط اکران مانده اند و اگر قرار باشد سینما از همین فردا به روال عادی خود برگردد حداقل 4 سال طول می کشد تا فیلم های موجود به نمایش درآید. فقط یک نمونه جالب از این پشت خط اکران مانده ها را می توان در شرایط فیلم های جشنواره سی وهفتم مشاهده کرد. سال گذشته حدود 14 فیلم از جمع آثاری که در جشنواره سال 97 عرضه شده بودند فرصت اکران پیدا نکردند؛ یعنی قریب به نیمی از فیلم هایی که به لحاظ کیفی آنقدر ارزش داشته اند که هیات انتخاب آنها را برای شرکت در جشنواره پذیرفته است.

این آمار و ارقام در حالی است که بخش زیادی از فیلم های تولیدشده همیشه از کف فروش برخوردار نبوده و حضورشان در سینما توجیه منطقی ندارد؛ توجیه منطقی نه برای اقتصاد سینما و نه برای آنکه مخاطب را مجاب کند تا به تماشای این فیلم در سالن سینما بنشیند. بیایید به جدول فروش فیلم ها در سال 98 نگاهی بیندازیم تا با عدد و رقم این موضوع را تحلیل کنیم. از مجموع 74 فیلمی که در جدول اکران سال گذشته حضور دارند، 37 فیلم یعنی نیمی از فیلم ها زیر یک میلیارد، 19 فیلم بین یک تا 5 میلیارد، 9 فیلم بین 5 تا 10 میلیارد و تنها 9 فیلم بالای 10 میلیارد فروش داشته اند. این بدان معناست که درباره 37 فیلم چیزی کمتر از 300 میلیون تومان سهم تهیه نماینده است و برای 19 فیلم در بهترین حالت 4/1 میلیارد تومان تهیه نماینده برداشت مالی از فیلم خواهد داشت. این آمار یعنی پشت خط ماندن حداقل نیمی از فیلم های سینمایی در صف اکران سالن های سینما بی معنی است.

ابتدای سال جاری همزمان با شیوع کرونا، خط اکران آنلاین در کنار سالن های سینما به راه افتاد؛ خطی که با فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد و در ادامه با فیلم های طلا، زیرنظر، خوب، بد، جلف و ... ادامه یافت. شاید این فیلم ها که می توانستند در اکران عمومی پرمخاطب باشند، خط شکنی کردند و برای معرفی این لاین توزیعی پیشقدم شدند اما فروش همین ها هم کم نبود. خروج حاتمی کیا بیش از 5/2 میلیارد در اکران آنلاین کسب درآمد کرد. در آن سوی ماجرا، 3 فیلم کشتارگاه، تیغ و ترمه و بُهت که در خصوص شکست مالی شان در سالن های سینما تردیدی نیست، در اکران آنلاین توانستند در مجموع 5/1 میلیارد تومان کسب درآمد نمایند.

در فرآیند بلندمدت اگر بلیت اکران آنلاین چیزی بین 15-10 هزار تومان باشد و 100 هزار نفر در یک حد پایین به تماشای آن فیلم بنشینند، چیزی بین یک میلیارد تا 5/1 میلیارد عایدی این اکران خواهد بود و این در شرایطی است که با آن بلیت چند نفر به تماشای آن فیلم خواهند نشست.

رونق دریافت اکران آنلاین و ایجاد بستری وسیع برای توزیع فیلم هایی که در چرخه اکران سالن ها قدرت رقابت ندارند، برای سینماداران نیز مفید است چرا که آنها فرصت بیشتری برای استفاده از فیلم های پرفروش روی پرده خواهند داشت. میزان کل فروش سینماهای کشور در سال 98 معادل 299 میلیارد تومان با متوسط بلیت 11 هزار تومان بود. از این طرف گردش مالی اکران آنلاین در یک ماه و نیم ابتدایی حرکت آن 7/5 میلیارد تومان بود که با متوسط 12 هزار تومان قیمت بلیت، 475 هزار بلیت برایش فروخته شد که هر بلیت آنلاین برابر با 5/2 نفر یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر مخاطب بوده است و این یعنی اکران آنلاین می تواند در درازمدت یک جهت اکرانی مطمئن باشد، هرچند هنوز ظرفیت های تبلیغی تلویزیون برای این خط فعال نیست.

در مجموع اتمسفر بازار سینما در سال آینده را باید بر گسترش و توسعه سینمای آنلاین و رقابتی کردن این فضا، پایین آوردن مدت اکران ها در سالن های سینما و شکل دهی ساختار لاینی ژانری برای وجود تنوع روی پرده در هر بازه زمانی اکران دید. شاید این جهت بتواند هم به چرخیدن چرخ سینما یاری کند و هم از حجم انباشت شده فیلم های پشت خط بکاهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "این فیلم ها کجا اکران می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این فیلم ها کجا اکران می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید