ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان

به گزارش وبلاگ دوست، ایران پس از غیبت یکساله در نمایشگاه های گردشگری که تحت تاثیر کرونا، مجازی برگزار شدند، اینک تصمیم گرفته در نمایشگاه مجازی ITB آلمان، معروف به بورس بین المللی گردشگری شرکت کند، اما نگرانی هایی از بابت کندی اینترنت وجود دارد.

ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان

ITB یا نمایشگاه توریستی برلین که در سال 2020 به دنبال همه گیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در سال 2021 مجازی برگزار گردد. این نمایشگاه که از سال 1966 درحال برگزاری بوده، به بورس بین المللی توریستی معروف است و از مهمترین رویدادهای توریستی دنیا به شمار می آید. سال 2019 حدود 160 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، برآورد شده بود ITB در سال 2020 حدود 7 بیلیون یورو درآمد کسب کند.

نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه توریستی و کنوانسیون برلین از 9 تا 12 مارس 2021 (19 تا 22 اسفندماه 1399) برای نخستین بار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت نام نموده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از 800 تا 25 هزار یورو معین شده است. بلیت های تکی برای هر رویداد با قیمت مناسب تر و دانشجویی نیز عرضه می گردد.

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ که در مشارکت با وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و جامعه توریستی الکترونیک، مسؤولیت حضور مجازی ایران را عهده دارد، در گفت وگو با وبلاگ دوست درباره ساز و کار معین شده و چگونگی حضور مجازی ایران در این رویداد مهم، شرح داد: ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی شروع نموده ایم. ثبت نام اولیه در نمایشگاه صورت گرفته و منتظر سرانجام تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت نام تکمیل گردد. تصمیم گرفتیم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکت نمایندگان در قالب غرفه ای به نام ایران، رایزنی ها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکت نمایندگان قائل نیست، بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی می تواند در ITB شرکت کند.

وی افزود: هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه 2021 آلمان 20 هزار یورو است و هر شرکت نماینده که به وسیله این غرفه در نمایشگاه شرکت کند، 300 یورو پرداخت می نماید و به همه فضاها و امکانات نمایشگاه دسترسی خواهد داشت، درحالی که کمترین هزینه حضور انفرادی یک توراپراتور در این نمایشگاه با امتیاز و امکانات محدود، 800 یورو است.

پورفرج ادامه داد: بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی تعیین شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم، وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمی دهد.

وی افزود: فهرست توراپراتورها و شرکت ها در هر غرفه تعیین است، بازدیدنمایندگان پس از تهیه بلیت، می توانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکت ها و کشورها را مشاهده نمایند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی نمایند. علاوه بر این شرکت نمایندگان در فضایی که خریده اند می توانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگر بازدیدنمایندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.

او با اشاره به از دست رفتن فرصت حضور ایران در نمایشگاه مجازی WTM لندن 2020، اظهار کرد: نمایشگاه آلمان مهمترین رویداد بین المللی توریستی است و حضور در آن برای ایران اهمیت زیادی دارد. جامعه تورگردانان سال گذشته یاریی به مبلغ 900 میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برای فعالیت های تبلیغاتی ایران دریافت نموده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانس های کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزاری کنیم اما شرایط غیرقابل پیش بینی که ویروس کرونا بوجود آورده، ما را بر آن داشت فعلا آن برنامه را متوقف کنیم و یاری وزارتخانه را در نمایشگاه های بین المللی توریستی صرف کنیم.

پورفرج افزود: آلمان، بازار قدیمی ایران است و از بین کشورهای اروپایی بیشترین توریست را در ایران دارد. ما حدود 26 سال است که در نمایشگاه بین المللی توریستی این کشور حضور داریم و اگر سال جاری غایب می شدیم از کشورهای دیگر خیلی عقب می افتادیم و بیشتر آسیب می دیدیم. با وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی وارد مذاکره شدیم تا در قالب غرفه ایران در نمایشگاه مجازی سال جاری حضور داشته باشیم و قرار شد جامعه توریستی الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارت آپ ها در آن، در این راستا ما را همراهی کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نداشتن تجربه قبلی برای شرکت در نمایشگاه های مجازی و ضعف ایران در فراوری محتوای تبلیغاتی، آیا تعیین شده ایران در این غرفه مجازی چه محتوایی برای تبلیغ و معرفی عرضه می نماید و نقش وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در این راستا چیست؟ گفت: قطعا در نمایشگاه مجازی آلمان باید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس پخش کنیم. تاکید ما روی محتواهایی به زبان های آلمان و انگلیسی است که در نمایشگاه های بعدی هم قابل استفاده باشد. به هر حال، روز شنبه جلسه ای خواهیم داشت تا نیازهای ایران در این نمایشگاه مجازی را تعیین کنیم و بعد از اجماع، با وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مطرح خواهیم کرد تا تعیین گردد آن ها چه یاریی می توانند داشته باشند. ضروری است تکلیفمان را تعیین کنیم و زمان کمی که تا بازگشایی نمایشگاه باقی مانده را درنظر بگیریم. اگر وزارت نتواند یاری کند باید زودتر خودمان اقدام کنیم تا دستمان برای این نمایشگاه مجازی که تجربه نخست مان است، خالی نماند.

نایب رییس هیات مدیره جامعه توریستی الکترونیک افزود: در این تشکل 180 استارت آپ عضو هستند، قطعا آن ها در محتواسازی و اجرای ایده های نو می توانند یاری باشند. باید یک تیم تشکیل دهیم و کلیپ های خوبی برای ایران آماده کنیم. البته آژانس های توریستی چنین محتواهایی از قبل فراوری نموده اند و حتما در زمان نمایشگاه پخش می نمایند. منظور ما از فراوری محتواهای جدید، در نظر دریافت تعیینات جدید یک نمایشگاه مجازی با بازدیدنمایندگانی آنلاین است.

او علاوه بر تجربه مجازی این نمایشگاه، اختصاص فضایی از غرفه ایران به توریستی سلامت را از تازه ترین اقدامات ایران در ITB 2021 ذکر کرد و افزود: یکی از بخش های ویژه نمایشگاه سال جاری آلمان، توریستی سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تاکید دارد، به نمایش بگذاریم.

رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه گفت: به هر حال این تجربه نخست ما است و حتما اشکالاتی خواهیم داشت ولی کوشش می کنیم با کمترین ضریب خطا پیش برویم. البته که این میان نگرانی هایی از بابت سرعت اینترنت داریم. در همین مدت که روابط توریستی کشورها مجازی شده ما برای هر ارتباط کلی مشکل داریم و یک جلسه را بدون قطعی اینترنت نمی توانیم برگزار کنیم. از حالا نگرانیم اگر 50 شرکت همزمان بخواهند در یک نمایشگاه آنلاین شوند یا کلیپ پخش نمایند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.

پورفرج افزود: یکی از تقاضاهای ما از وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی این است که با هماهنگی دولت و وزیر ارتباطات، دست کم برای دوره محدود نمایشگاه مجازی ITB اینترنت پرسرعت در اختیار آژانس های شرکت نماینده این نماشگاه قرار دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران روی تابلوی بورس گردشگری آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید