قبل از انعام دادن، این 5 نکته را بخوانید

به گزارش وبلاگ دوست، انعام دادن در سفر

نتایج یک تجزیه و تحلیل تازه نشان می دهد گروه سنی بالای 50 سال به عنوان نیروی محرکه اصلی و خون حیاتی صنعت گردشگری و سفر محسوب شده و 48 درصد از هزینه سفرهای مربوط به تعطیلات به وسیله این بخش از جامعه پرداخت می گردد. اگر چه این گروه از افراد جامعه دارای اندازه تجربه زیادی بوده و مسافران باهوشی محسوب می شوند؛ اما بسیاری از آن ها هنوز در خصوص اندازه و نحوه پرداخت انعام در طول سفر دارای نگرانی و دل مشغولی هستند. با خبرنگاران همراه باشید تا به چند و چون انعام دادن بپردازیم.

قبل از انعام دادن، این 5 نکته را بخوانید

باید توجه داشت که سنت پرداخت انعام، یک سنت قدیمی بوده و قدمت آن در انگلستان، به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد. با وجود این تاریخ طولانی هنوز توافق جامع و دقیقی در این رابطه وجود نداشته و یکی از دلایل مهم این موضوع که همیشه سبب تردید افراد در انعام دادن می گردد، تغییرات پی در پی رسوم پرداخت انعام به شمار می رود. استانداردهای پرداخت انعام بر اساس هر کشور و هر فرهنگی متفاوت بوده و ما امروزه شاهد این موضوع هستیم که حتی در منطقه ها مختلف یک کشور؛ فرهنگ های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و به همین علت حتی با هوش ترین و با تجربه ترین مسافرها نیز گاهی در این رابطه احساس ناراحتی و عدم اطمینان می نمایند. در این میان مسایل متعدد دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند و مواردی از قبیل اینکه سفر با چه هدفی اجرا شده و آیا یک سفر کاری است یا تفریحی، داخلی است یا خارجی، نوع روبرو مسافر با مسائل در سفر و حتی نوع وسیله نقلیه از جمله کشتی، هواپیما و نوع اقامت وی در هتل یا استراحت گاه و اندازه پرداختی های وی برای تاکسی، رستوران یا موارد مشابه، می تواند در نحوه پرداخت انعام تاثیرگذار باشد. اگر شما در حال برنامه ریزی جهت گذراندن تعطیلات هستید، این پنج نکته می تواند به شما در زمینه پرداخت انعام یاری کند:

  • اندازه انعام نسبت به گذشته افزایش پیدا نموده است

درصد استاندارد پرداخت انعام در رستوران ها که در دهه های گذشته و دوران جوانی والدین ما 10 درصد از مبلغ کل بود؛ امروزه افزایش داشته و به 15 تا 20 درصد رسیده است. پرفسور میشل لین Michael Lynn استاد دانشکده هتلداری دانشگاه کرنل Cornell University در نیویورک که به عنوان یک متخصص و کارشناس در زمینه پرداخت انعام شناخته می گردد، در این رابطه می گوید: اندازه پرداخت انعام باید بر پایه کیفیت خدمات ارائه شده باشد.

وی در این رابطه می گوید: اندازه استاندارد انعام برای خوراکی ها و نوشیدنی ها بر اساس 15 تا 20 درصد محاسبه شده و حتی اگر شما به وسیله استفاده از کوپن های تخفیف یا خرید به وسیله وبسایت پیروز به دریافت تخفیف شده اید، بهتر است اندازه انعام را بر پایه قیمت اصلی مواد غذائی پرداخت کنید. البته نحوه پرداخت این انعام به وسیله وجه نقد یا کارت اعتباری بر عهده مشتری است. این اندازه رشد تنها در زمینه مواد غذایی نبوده و در گذشته اندازه انعام باربران فرودگاهی، پنجاه سنت بود در حالی که این مبلغ امروزه به 2 دلار افزایش پیدا نموده است.

پرفسور ازرا ایچلبرگ Ezra Eichelberger استاد موسسه کولیناری آمریکا در هاید پارک نیویورک در این رابطه می گوید: پرداخت انعام حتی در هنگام حمل بار مسافران باید رعایت گردد و هزینه ای که شما بابت حمل بار به خطوط هوایی می دهید، ارتباطی با کارگران باربر در فرودگاه نداشته و انعام آن ها را باید جدا پرداخت کنید.

در خصوص خدمتکاران هتل نیز کارشناسان توصیه می نمایند به صورت روزانه چند دلار روی بالش های اتاق خود قرار دهید تا از آن ها تشکر کنید.

  • افزایش سیاست عدم پرداخت انعام

امروزه بسیاری از رستوران های مجلل و سطح بالا در سراسر دنیا از جمله رستوران پرسی با مدیریت توماس کلر Thomas Kellers Per Se در منهتن یا رستوران چز پانیز به مدیریت آلیس واتر Alice Waters Chez Panisse در برکلی کالیفرنیا؛ قوانینی مبنی بر عدم پرداخت انعام وضع نموده و به جای آن قیمت خدمات و غذاهای خود را افزایش داده اند. به تازگی موسسه زاگات Zagat در یک نظر سنجی از افراد مختلفی در خصوص سیاست عدم پرداخت انعام سوالاتی را پرسیده است که بر اساس آن 28 درصد پاسخ دهندگان از این سیاست اعلام انزجار نموده ، 35 درصد نسبت به این موضوع عدم اطمینان داشته و 21 درصد نیز با آن موافق بوده اند در حالی که 17 درصد از مشارکت نمایندگان نیز اعلام کردند با اجرای این سیاست تنها در رستوران های سطح بالا موافق هستند.

یکی از دیگر تغییرات ایجاد شده در رابطه با موضوع فوق این است که بسیاری از رستوران های اروپا و امریکا بند تازهی به نام حق سرویس یا service charges را به لیست صورت حساب خود اضافه می نمایند. یکی از مهمترین دلایل این موضوع، عدم پرداخت انعام به خدمتکاران از سوی گردشگران خارجی محسوب می گردد. به همین علت بهتر است پیش از پرداخت انعام به صورت حساب خود توجه نموده و در صورت لحاظ شدن حق سرویس در آن دیگر احتیاجی به پرداخت انعام وجود ندارد.

  • صندوق های پرداخت انعام

بر اساس دلایل مختلف از جمله افزایش توجه به اختلاف اندازه عایدی در جامعه یا تنها با هدف دریافت پول بیشتر از مشتری، در بسیاری از اغذیه فروشی ها، نانوائی ها، شیرینی فروشی ها و کافی شاپ ها شاهد وجود صندوق های پرداخت انعام هستیم. این موضوع به ویژه در اماکنی که کارگران در آن کمتر از اندازه استاندارد حقوق می گیرند، دیده می گردد. بهتر است در این رابطه و پیش از پرداخت انعام به وسیله این صندوق ها کمی فکر نموده و محیط را آنالیز کنید. برای مثال یک مقاله تازه که در بخش اقتصادی سی ان ان منتشر شده است نشان می دهد که بر اساس اطلاعات وبسایت Glassdoor.com، کارگران قهوه استارباکس و کافه زنجیره ای باریستا پیش از دریافت انعام، ساعتی 8 دلار و 80 سنت حقوق می گیرند.

  • تورهای ارائه دهنده بسته های جامع، هزینه انعام را محاسبه می نمایند

امروزه تعداد شرکت های مسافرتی ارائه دهنده بسته های جامع سفر که در آن تمامی موارد از جمله محل اقامت، متصدیان تور، کشتی های مجلل تفریحی و قایق های رودخانه ای پیش بینی شده اند، به صورت فزاینده ای با رشد رو به رو هستند. از سوی دیگر مسافران تمایل دارند ریز هزینه های سفر خود را دانسته و به صورت روزانه محاسبه نموده و با خدمات دریافت شده تطبیق دهند. هزینه های بعضی از این بسته های جامع (نه تمامی آن ها) شامل پاداش ها نیز هستند. به همین علت بهتر است پیش از بستن قرار داد و پرداخت انعام؛ اطلاعات کامل را از بروشورها یا وبسایت این مراکز دریافت کنید. البته با وجود محاسبه پاداش ها در این بسته های جامع، بعضی از مسافران پس از هر وعده غذائی، نوشیدنی یا دریافت خدمات رفاهی اقدام به پرداخت انعام نموده و یا مقداری پول برای خدمتکاران در اتاق ها قرار می دهند. این موضوع یک بحث شخصی بوده و ممکن است بعضی افراد در ازای دریافت خدمات شخصی، انعام بیشتری پرداخت نمایند. پرفسور میشل لین در این رابطه می گوید: همیشه یک فشار روانی در زمینه پرداخت انعام وجود دارد، اگر شما توانائی پرداخت داشته باشید از توجه بیشتری بهره مند شده و به نوعی مسابقه ای بین مشتریان برای دریافت توجه بیشتر وجود دارد در حالی که ارائه دهندگان خدمات، با همه افراد به صورت یکسان برخورد ندارند.

  • انعام در سفرهای خارجی

بر اساس مطالعات اجرا شده به وسیله وب سایت TripAdvisor در سال 2013 که در آن شرایط بیش از 9 هزار مسافر مورد مطالعه نهاده شد، تعیین شد که گردشگران آمریکائی بیشترین اندازه انعام را داده و 57 درصد از اندازه انعام های پرداخت شده در این مطالعات، از سوی مسافرین این کشور ارائه شده است در حالی که در مجموع گردشگران هفت کشور دیگر حاضر در این مطالعات، 43 درصد از کل انعام های پرداخت شده را هزینه نموده بودند. پرفسور میشل در این رابطه اعتقاد دارد: در زمان سفر شما باید درباره رسوم پرداخت انعام در فرهنگ منطقه ای که به آن رفته اید اطلاعاتی داشته باشید. ممکن است این رسوم با آن چه شما در کشور خود با آن سر و کار دارید کاملا متفاوت و حتی متضاد باشد. در این زمینه می توانید از کارکنان هتل محل اقامت خود سوال نموده یا به وسیله فوروم های آنلاین مانند TripAdvisor.com or یا CruiseCritic.com اطلاعات مورد احتیاج را دریافت کنید.

سخن آخر: اگر شما قصد سفر دارید بهتر است پیش از آغاز سفر نسبت به کسب اطلاعات درباره مقصد خود اقدام نموده و حتما مقداری پول خرد همراه خود داشته باشید. در هر نقطه ای از دنیا که باشید در صورت عدم دریافت خدمات حرفه ای و مناسب، شما حق نپرداختن انعام را خواهید داشت اما توصیه می گردد هیچگاه پرداخت انعام را به طور کامل کنسل نکنید.

همیشه شرایط خدمه را در نظر داشته باشید، ممکن است علت دیر آوردن غذای شما به سر میز آن چیزی که فکر می کنید نباشد و شما بی علت نسبت به پیشخدمت ها خشمگین شده اید و یا ممکن است خدمه هتل موظف به تمیز کردن اتاق های زیادی باشند و یکی از همکاران آن ها به علت بیماری در آن روز غیبت نموده است و به همین علت کار شما کمی دیرتر انجام می گردد. نباید فراموش کنید شما در عصر اینترنت هستید و سایت هایی مانند TripAdvisor وجود دارند که می توانید در آن ها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و از تجربیات دیگران بهره مند شوید و در نهایت به خاطر داشته باشید پرداخت انعام تنها راه نشان دادن خشنودی یا عدم رضایت شما از خدمات دریافت شده نیست.

منبع: الی گشت

به "قبل از انعام دادن، این 5 نکته را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از انعام دادن، این 5 نکته را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید