ارگ تاریخی میشیجان؛بنایی قاجاری در خمین، تصاویر

به گزارش وبلاگ دوست، این بنا ساخته شده از خشت و گل است و توسط شاهزاده حیدر قلی میرزا فرزند حشمت دوله که به امیر حشمت نیز معروف بود ساخته شد. او این عمارت را به عنوان اقامتگاه تابستانی و مرکز رسیدگی به امور مناطق تحت مالکیت و حکومت خود بنا کرد.

ارگ تاریخی میشیجان؛بنایی قاجاری در خمین، تصاویر

این عمارت در زمین مستطیل شکل هشت ضلعی در حدود یک هکتار ساخته شده است، ساختمان اصلی به صورت بنایی تنها در دو طبقه با نقشه چهار ضلعی و با نمای گچ و آجر در وسط محوطه قرارگرفته و سقف آن به وسیله قاب بندی های چوبی یکپارچه آراسته شده است.

در شمال و غرب محوطه فضاهایی با کاربری گلخانه، محل اسکان خادمین و حیاط خلوت واقع شده است. عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت وگل و چوب بوده و سقف اطاق ها بصورت طاق آهنگ و طاق های چهار بخشی و سقف مسطح چوبی طراحی شده است. در جنوب محوطه کالسکه خانه واقع شده است که دارای یک سقف چهار گنبندی است.

همچنین در قسمت شمال و جنوب عمارت دو برج دیده بانی واقع شده است. در قسمت جنوب شرقی محوطه هشتی ورودی واقع شده است که شامل یک راهرو و چند اتاق با سقف های چوبی در طرفین آن است. در زیر اتاق شمالی هشتی یک سیاهچال با ورودی مخفی از داخل اتاق واقع شده است که از آن برای زندانی کردن افراد استفاده می شده است.

کار بازسازی و بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند که درسال 1389 شمسی به شماره 29705 در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است ، توسط برادران پناهی و تحت نظر سازمان میراث فرهنگی از سال 1394 آغاز شده و سال 1397 به اتمام رسید. در ادامه نگاه دیگری به این ارگ زیبا می اندازیم.

منبع: گردشبان

به "ارگ تاریخی میشیجان؛بنایی قاجاری در خمین، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارگ تاریخی میشیجان؛بنایی قاجاری در خمین، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید