آلودگی نوری چیست و چه تاثیراتی بر زندگی موجودات زنده می گذارد؟

به گزارش وبلاگ دوست، مجله دیجی کالا - امیررضا کامکار: حدود صد سال پیش تمام مردم سیاره زمین می توانستند تنها با خارج شدن از خانه های شان منظره ای باشکوه از آسمان شب را نظاره نمایند. امروزه، اما میلیون ها کودک و نوجوان در سرتاسر جهان هیچ گاه منظره طبیعی آسمان شب را ندیده اند و تجربه دیدن نوار راه شیری را نداشته اند. این تنها یکی از اثرات پدیده ای با نام آلودگی نوری است که در سال های اخیر منظره آسمان شب را تغییر داده است.

آلودگی نوری چیست و چه تاثیراتی بر زندگی موجودات زنده می گذارد؟

تاثیرات آلودگی نوری، اما تنها به زندگی و حرفه علاقه مندان به آسمان شب و منجمان محدود نمی گردد. پژوهش هایی که در سال های اخیر صورت گرفته نشان می دهد که آلودگی نوری علاوه بر تاثیری که روی سلامت گیاهان و جانوران مختف می گذارد می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی انسان نیز باشد.

آلودگی نوری چیست؟

مردم کلان شهر های ایران بدون شک در سال های اخیر آلودگی هوا را با تمام وجود حس نموده اند! از سویی دیگر متاسفانه در بعضی از نواحی کشورمان با آلودگی آب نیز روبرو هستیم. اما در این میان افراد بسیار کمی هستند که از وجود معضلی با نام آلودگی نوری خبر داشته باشند.

مقایسه منظره آسمان شب در شرایط عادی و پس از قطعی برق گسترده در آمریکا.

Credit: Todd Carlson

آلودگی نوری در واقع با استفاده نامناسب و یا بیش از اندازه از نور ایجاد می گردد. شکی نیست که در دوران کنونی نورپردازی شهر ها در شب به بخشی جدانشدنی از زندگی تبدیل شده است. اما کمتر کسی توجه می نماید که آیا این نور به درستی استفاده می گردد و تنها زمین را روشن می نماید یا این که علاوه بر روشنایی محیط اطراف باعث روشنایی آسمان نیز می گردد.

واقعیت این است که بسیار از منابع نوری در شب مسائل متعددی دارند. بعضی از منابع نوری بیش از آن چه که باید نور فراوری می نمایند. گاهی نیز تنها آن چه که باید روشن نمی گردد و بخش قابل توجهی از نور به آسمان می رود. در بعضی از موارد نیز نور هایی مورد استفاده قرار می گیرند که در واقع نیازی به وجودشان نیست.

تمام این ها باعث اتلاف انرژی می گردد که خود یکی از دلایل افزایش بی مورد هزینه ها است. اما مسائل پیش آمده و اثرات آلودگی نوری به این جا ختم نمی گردد و متاسفانه باید گفت که آلودگی نوری تاثیراتی جدی در زندگی جانوران، گیاهان و حتی ما انسان ها دارد.

این در حالی است که طبق آخرین پژوهش ها بیش از هشتاد درصد مردم جهان در مکان هایی زندگی می نمایند که آسمان شب شان با نور های مصنوعی روشن شده است. این آمار برای ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی به 99 درصد می رسد!

حیواناتی که گمراه و گیج می شوند

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد آلودگی نوری در بعضی از رفتار های حیوانات، مثل الگو های مهاجرت و عادت های مربوط به خواب و بیداری، تاثیرگذار است. به طور مثال آلودگی نوری باعث می گردد لاک پشت های دریایی و بعضی از گونه های پرندگان که با یاری نور ماه جهت یابی می نمایند گیج شوند و راه خود را گم نمایند. اتفاقی که گاهی منجر به مرگ این جانوران می گردد.

تصویری با نوردهی طولانی از راستا حرکت پرندگانی که جذب نور شدید تالار اپرای سیدنی شده اند.

(Credit: John Goldsmith (The World At Night

از سویی دیگر حشرات بسیار زیادی جذب نور می شوند و گاهی جان خود را از دست می دهند. حشراتی که یکی از منابع غذایی اصلی پرندگان هستند و به این ترتیب روی زندگی پرنده ها نیز تاثیر می گذارند.

بعضی از پژوهش ها حتی نشان دادند که منابع نور مصنوعی قوی روی زندگی موجوداتی که در دریا زیست می نمایند نیز تاثیرگذار است.

مردمی که خواب راحتی ندارند

نور های مصنوعی باعث به هم خوردن چرخه طبیعی بدن انسان ها نیز می گردد. ملاتونین هورمونی است که در تاریکی در بدن ترشح می گردد و به تنظیم چرخه خواب و بیداری یاری می نماید. با افزایش نور های مصنوعی در شب، اما فراوری این هورمون کاهش پیدا می نماید. اتفاقی که باعث خستگی، سردرد، استرس، اضطراب و مسائلی دیگر می گردد.

در پژوهش های جدید حتی نشانه هایی مبنی بر ارتباط بین کاهش سطح ملاتونین و بعضی سرطان ها نیز مشاهده شده است. نتایج پژوهش ها تا حدی نگران نماینده بود که انجمن پزشکی آمریکا (AMA) را وادار به واکنش کرد. AMA اکنون از کوشش ها برای کنترل آلودگی نوری و پژوهش هایی که در این زمینه انجام می گردد حمایت می نماید.

چه می توان کرد؟

بخش زیادی از ماجرای کنترل آلودگی نوری به دولت ها و مسئولین مدیریت شهری مربوط می گردد. اما شهروندان هم می توانند با کنترل نور هایی که در محیط های بیرون از خانه استفاده می نمایند در کاهش آلودگی نوری سهیم باشند. استفاده از لامپ هایی که با یاری سنسور و یا تایمر روشن و خاموش می شوند یکی از راهکارهاست. از سوی دیگر با گذاشتن سرپوش روی لامپ ها می توان مانع از تابش مستقیم نور به سمت آسمان شد. در نهایت با افزایش اطلاعات شهروندان و تبدیل شدن آلودگی نوری به معضلی اجتماعی باید منتظر واکنش دولتمردان نیز بود.

  • روف گاردن

    روف گاردن | برای داشتن یک منظره زیبا روی پشت بام ساختمان ها از مشاورین ما کمک بخواهید.

  • ویزای کانادا

    ویزای کانادا | برای دریافت ویزای مولتی 5 ساله توریستی کانادا از ما مشاوره دریافت نمایید.

منبع: برترین ها

به "آلودگی نوری چیست و چه تاثیراتی بر زندگی موجودات زنده می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی نوری چیست و چه تاثیراتی بر زندگی موجودات زنده می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید