کاروانسراهای فرسفج و تاج آباد جهانی شدند

به گزارش وبلاگ دوست، دو کاروانسرای فرسفج تویسرکان و تاج آباد بهار در لیست جهانی یونسکو قرار گرفتند.

کاروانسراهای فرسفج و تاج آباد جهانی شدند

به گزارش وبلاگ دوست، در چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر ریاض عربستان برگزار گردید، پرونده 56 کاروانسرای تاریخی ایران از 26 استان آنالیز شد که در نهایت 24 کاروانسرا به ثبت جهانی رسیدند.

در میان این کاروانسراها دو کاروانسرای شاه عباسی فرسفج تویسرکان و تاج آباد شهرستان بهار نیز قرار دارند که به عنوان نخستین ثبت جهانی استان همدان در لیست جهانی یونسکو قرار گرفتند.

لازم به ذکر است، کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است. این بنای تاریخی در میان طبیعت روح افزای دشت قل قل رود و شهر فرسفج خود نمایی می نماید.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال های 1006 تا 1038 و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و مساحت آن حدود 4000 متر مربع است. مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج، وجود برج و باروهایی در چهار گوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند. این اثر در سال 76 به شماره 1970 در لیست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

بعلاوه کاروانسرای تاج آباد یکی از معدود کاروانسراهای مدور ایران و تنها کاروانسرای دایره ای شکل غرب کشور، در روستای تاج آباد در شهرستان بهار استان همدان قرار گرفته است. این کاروانسرا در سال 1376 با شماره ثبت 1872 در لیست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: دنیای سفر

به "کاروانسراهای فرسفج و تاج آباد جهانی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسراهای فرسفج و تاج آباد جهانی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید