چگونه اسناد و بخشنامه های دولتی را از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دریافت کنیم؟
به گزارش وبلاگ دوست، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این امکان را برای شهروندان فراهم ساخته است تا به اطلاعات نهادهای دولتی دسترسی یابند. اگر در پی نامه، مصوبه یا اطلاعات خاصی از نهادهای دولتی هستید، می توانید درخواست خود را به وسیله این سامانه ثبت و پیگیری کنید.
برای استفاده از سامانه انتشار اطلاعات و ورود به آن بایستی ثبت نام کنید یا راه ساده تر، یعنی ورود به وسیله دولت من را انتخاب نمایید.
برای ثبت نام احتیاج به درج اطلاعات شخصی همانند کد ملی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، اطلاعات تماس و… دارید.
همان طور که گفته شد، برای ورود به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می توان به وسیله پنجره دولت من اقدام کرد. در این روش به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتقل خواهید شد. در این وب سایت بایستی شماره تلفن همراهی را که به نام شماست، وارد نموده و پس از درج کد امنیتی، منتظر دریافت رمز یک بارمصرف باشید. پس از پیامک این کد و درج آن در قسمت مربوطه، می توانید وارد سامانه شفافیت شوید.
ثبت درخواست در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
پس از ورود به این سامانه نوبت به ثبت درخواست می رسد. البته بهتر است پیش از این امر به اسناد منتشرشده نگاهی بیندازید تا دوباره کاری نگردد. در بخش اسناد منتشرشده، اسناد به وسیله سازمان های فعال در دسترس عموم قرار گرفته اند که می توان آن ها را از نظر زمان، موضوع، سازمان و نام سند جستجو کرد.
حال اگر اطلاعات مدنظر خود را پیدا نکردید، از تب بالای صفحه اصلی گزینه لیست سازمان ها را انتخاب کنید تا بتوانید درخواستتان را ثبت نمایید.
حال بایستی از میان سازمان های موجود، مجموعه ای که قصد دارید اطلاعات از آن دریافت کنید، انتخاب نمایید. با جستجو در قسمت موجود در صفحه، راحت تر به نام سازمان مدنظرتان دسترسی خواهید داشت.
پس از کلیک روی سازمان انتخابی، اطلاعاتی از آن همانند نام سازمان، زیرمجموعه، مدیر سامانه و… نمایش داده می شوند و سپس باید روی گزینه ثبت درخواست بزنید.
پس از آن به صفحه نو منتقل می شوید. در فرمی که برایتان نمایش داده شده است، بایستی عنوان درخواست خود را درج نموده و سپس از لیست نمایش داده شده، موضوع درخواستتان را انتخاب کنید.
سپس نوبت به توضیح درخواست می رسد که بایستی آن را به صورت کامل و دقیق درج کنید. پس از تکمیل درخواست می توانید نوع دریافت پاسخ را انتخاب کنید و اگر مایلید به محض پاسخ، ایمیلی دریافت کنید، روی گزینه مربوطه کلیک نمایید.
لازم به ذکر است بعضی از اطلاعات درخواستی احتیاج به پرداخت هزینه دارند؛ بنابراین درصورتی که موافقید هزینه تهیه پاسخ را بپردازید، تیک آن را بزنید. درنهایت از بالای صفحه گزینه ثبت و ارسال را انتخاب کنید تا درخواستتان برای نهاد مربوطه ارسال گردد. پس از این کار کد پیگیری درخواستتان به شما نمایش داده خواهد شد.
مشاهده و آنالیز درخواست ها
برای پیگیری شرایط درخواست هایتان از بخش درخواست ها در نوار ابزار بالای صفحه، گزینه مدیریت درخواست ها را انتخاب کنید.
در صفحه نو درخواست های ثبت شده و شرایط آن ها را مشاهده می کنید. با کلیک روی شرایط هریک، می توانید درخواست خود و پاسخ (درصورتی که پاسخ ارائه شده باشد) را ببینید.
سؤالات متداول کاربران
کارکرد سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات چیست؟
مردم می توانند در بستر این سامانه درخواست اطلاعات نمایند و سازمان های فعال به درخواست های ثبت شده پاسخ می دهند.
زمان قانونی ارائه پاسخ به یک درخواست در سامانه شفافیت چقدر است؟
مهلت پاسخ گویی به هر درخواست 10 روز است و سازمان ها و دستگاه ها باید در مهلت مقرر قانونی پاسخ را در سامانه ارائه نمایند.
منبع: فرارو