چرا ارزش لیر ترکیه مدام پایین می آید؟

به گزارش وبلاگ دوست، ارزش لیر ترکیه در یک سال اخیر به کمتر از نصف تقلیل یافته است. این موضوع به طور مستقمی بر روی قیمت کالا و خدمات روزمره شهروندان اثر گذاشته و نارضایتی های گسترده ای را در میان مردم این کشور باعث شده است.

چرا ارزش لیر ترکیه مدام پایین می آید؟

به گزارش عصر ترکیه، اینک وزیر خرانه داری ترکیه می گوید که دولت این کشور، با هدف بزرگ تری اقدام به کاستن از ارزش لیره نموده است.

نورالدین نباتی می گوید: افزایش ارزش لیره مساوی است با بیکاری و کند شدن چرخ های صنعت ترکیه.

اقتصاد ترکیه در فقدان منابع زیر زمینی، بر صادرات محصولات ملی و گردشگری تکیه دارد. با کاهش ارزش لیر، صادرات صرفه مالی بیشتری می یابد و در مقابل واردات گران تمام می گردد.

نباتی در این باره می گوید: وقتی پول شما ارزشمند می گردد به راحتی هر چه می خواهید از خارج وارد می کنید و نیازی به فراوری نخواهید داشت. کاهش فراوری هم یعنی تعطیلی کارخانه ها و افزایش بیکاری.

مهم ترین مکانیزم دولت ترکیه برای کاهش تعمدی قیمت لیر، کاهش چند باره نرخ بهره بانکی بود که با حمایت شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، انجام شد.

هر چند با در پیش گرفتن سیاست کاهش ارزش لیر، تورم افزایش یافت ولی در یک سال گذشته، اقتصاد این کشور شاهد کنترل و کاهش نسبی تورم بوده است. ضمن این که حداقل حقوق نیز به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

سال گذشته میلادی و در بحبوحه کاهش ارزش لیر، آمار صادرات ترکیه به عدد 254 میلیارد و 210 میلیون دلار رسید؛ این رقم در تاریخ یکصد ساله جمهوری ترکیه بی سابقه بود.

بعلاوه قریب به 50 میلیون گردشگر در سال 2022 از ترکیه بازدید کردند.

نورالدین نباتی می گوید که در سال 2022 ، عایدی سرانه ترکیه 10 هزار دلار بود و پیش بینی می گردد این رقم در سال 2023 به 12 هزار دلار افزایش یابد.

منبع: عصر ایران

به "چرا ارزش لیر ترکیه مدام پایین می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ارزش لیر ترکیه مدام پایین می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید