همه آنچه که باید درباره طرح ترافیک تازه تهران بدانید

به گزارش وبلاگ دوست، شهروندان تهرانی به دلایل متعددی از جمله کاهش بار ترافیک و یا بهبود شرایط هوا، سال های متمادی است که با مفهومی به نام طرح ترافیک آشنا هستند. این طرح ها که در بازه های مختلف زمانی و با قوانین مختلف تصویب و اجرا شده اند، هر کدام تاثیراتی متفاوت روی شرایط ترافیکی و هوای شهر تهران گذاشته اند. با توجه به قوانین، محدوده ها و جریمه های مربوط به هر کدام از طرح های ترافیک شهر تهران، هریک از شهروندان تهرانی باید اطلاعات مناسبی درباره این طرح ها در زمان اجرای آنها داشته باشند.

همه آنچه که باید درباره طرح ترافیک تازه تهران بدانید

در این مطلب از مجله گردشگری وبلاگ دوست ، علاوه بر مروری بر طرح های پیشین محدویت تردد در تهران، به معرفی طرح ترافیک تازه شهر تهران، محدوده جغرافیایی و ساعات آغاز و خاتمه این طرح می پردازیم. در خاتمه مطالعه این مطلب، اطلاعات مناسبی درباره این طرح ترافیک و جزئیات آن خواهید داشت.

با ما در مجله وبلاگ دوست همراه باشید.

برای رزرو آنلاین هتل اینجا را کلیک کنید

تاریخچه محدودیت های ترافیکی در تهران

شاید دانستن این نکته جالب باشد که تاریخچه اولین محدودیت های ترافیکی شهر تهران به سال 1358 بر می گردد. این طرح که در آن موقع برای کاهش بار ترافیک در ساعاتی معین به وجود آمده بود، در ابتدا تنها محدود به ممنوعیت تردد خودروهای تک سرنشین بین ساعت های 6:30 تا 10 صبح بود. به این وسیله بار ترافیک در سال های بعد کاهش چشمگیری پیدا کرد و به نوعی تجربه ای پیروز محسوب می شد.

با گذشت چند سال و با توجه به افزایش بی رویه تعداد خودروهای مجود در شهر تهران و عبور و مرور آنها در این شهر، طرحی به نام طرح زوج و فرد اجرایی شد. در این طرح، در بخش از شهر که محدوده زوج و فرد نامیده می شد، تنها تردد خودروهای دارای پلاک فرد در روزهای فرد هفته و روزهای زوج در روزهای زوج هفته مجاز بود. در ادامه طرح دیگری به نام طرح ترافیک، با ایجاد تغییراتی در کنار طرح زوج و فرد در تهران نهاده شد و این دو طرح برای سال های زیادی برنامه های محدودیت تردد در شهر تهران به شمار می آمدند.

با وجود تاثیرات مثبت این سیاست ها، معضل هایی مانند ترافیک و به خصوص آلودگی هوا به صورت روز افزون گریبانگیر شهر تهران بود. حتی راهکارهایی مانند بقراری طرح زوج و فرد از درب منازل یا ممنوعیت کامل تردد خودروهای شخصی در تهران نیز نتوانستند مانع از عبور تهران از آستانه ایمن آب و هوایی نشد. خاتمه در تیرماه 1398، تغییراتی چشمگیر در برنامه کنترل تردد شهر تهران صورت گرفت و با نام طرح کنترل آلودگی هوا در مرکز ایران اجرایی شد.

در طرح تازه، طرح ترافیک و محدوده آن کاملا مشابه قبل است، اما طرح زوج و فرد به طور کامل حذف و با این طرح تازه جایگزین شده است.

محدوده طرح ترافیک تازه

با توجه به مدت طولانی برقرای طرح های ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران، اغلب شهروندان این شهر با محدوده های جغرافیایی آنها آشنا هستند. طرح تازه نیز منطبق بر طرح های پیشین است.

در قوانین تازه، طرح ترافیک اصلی از شمال به خیابان های فاطمی و مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از شرق به خیابان های هفده شهریور، سپاه و شریعتی محدود است. محدوده جغرافیایی طرح کنترل آلودگی هوا نیز که دقیقا همچون محدوده طرح زوج و فرد سابق است، منطقه بین بزرگراه همت از شمال، بزرگراه بعثت از جنوب، بزرگراه های نواب و چمران از غرب و بزرگراه امام علی (ع) از شرق را در برمی گیرد.

نقشه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

برای داشتن دید بهتر، می توانید نقشه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای تهران را در تصویر زیر ببینید. این تصویر، نقشه دوربین های ترافیک را نیز شامل می گردد.

جریمه طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا و قوانین مربوط به آن

نکته تازه درباره طرح کنترل آلودگی هوا، مسئله نحوه تردد به صورت مجاز در این محدوده است. هر خودرو پلاک تهران در هر فصل مجاز است به مدت 20 روز در این محدوده تردد کند. تردد در این 20 روز که هیچگونه محدودیتی از لحاظ زمانی برای آن وجود ندارد، برای خودروها رایگان است و هیچ هزینه ای در بر نخواهد داشت.

در صورت احتیاج به رفت و آمد بیش از 20 روز در طول سه ماه، باید عوارض ورود به طرح کنترل آلودگی هوا را پرداخت نمایید. تردد خودروها در این محدود ها به وسیله دوربین ها آنالیز می گردد و برای مشاهده اندازه روزهای تردد شده و به جای مانده در هر فصل، باید به سایت تهران من مراجعه نمایید.

نکته دیگر درباره قوانین طرح تازه تعداد روزهای تردد برای پلاک های غیر تهران است. این خودروها در هر فصل تنها مجاز به تردد در 15 روز در هر سه ماه هستند.

زمانبندی طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا

طبق اعلام سایت تهران من، زمان تردد در طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا در شهر تهران در بعضی ماه های سال فرق دارد. به طور کلی زمان برقراری این طرح از ساعت 06:30 صبح تا 7 عصر است.

با توجه به کوتاه بودن روزها و به منظور جلوگیری از بروز ترافیک های عصرگاهی، هر دو طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در ماه های خاتمهی سال یک ساعت کاهش خواهند داشت. به این منظور، زمان اجرای این دو طرح از 06:30 صبح تا ساعت 6:00 عصر می باشد.

نکته حائز اهمیت این است که طرح تازه ترافیک تهران روزهای پنجشنبه اجرا نمی گردد.

استعلام اندازه بدهی طرح ترافیک تازه

برای استعلام اندازه بدهی طرح کنترل آلودگی هوا، پس از ثبت نام و ورود به پنل خود در سایت تهران من، در بخش داشبورد من این مبلغ را مشاهده کنید.

البته برای رفاه حال شهروندان تهرانی، روش های دیگری از جمله استفاده از کد دستوری USSD و یا مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک شهر نیز فراهم است. با استفاده از کد دستوری 137 3 3# در تلفن همراهتان و ورود اطلاعات مربوط به خودروی خود، می توانید اندازه بدهی خود را مشاهده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

از سوی دیگر، در صورت عدم تمایل به استفاده از خدمات الکترونیکی فراهم شده، می توانید به دفاتر متعدد الکترونیک شهر که در سراسر تهران وجود دارند مراجعه کنید. هرچند برای صرفه جویی در زمان و هزینه، پیشنهاد می گردد به جای استعلام اندازه بدهی طرح کاهش آلودگی هوا به صورت حضوری، از سایر راهکارهای موجود بهره ببرید.

در این مطلب از مجله گردشگری وبلاگ دوست ، به نکات مهم درباره طرح کنترل آلودگی هوا پرداختیم. در خاتمه گفتنی است که برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به تمامی طرح های ترافیکی شامل طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در تهران، می توانید به سایت تهران من مراجعه کنید.

منبع: الی گشت

به "همه آنچه که باید درباره طرح ترافیک تازه تهران بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که باید درباره طرح ترافیک تازه تهران بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید